Alternate retour en retourrecht

De webwinkel Alternate is een van de grootste op het gebied van hardware en software. Helaas kan het voorkomen dat je iets bestelt waar je niet tevreden over bent. Op dat moment treedt de wet Koop op afstand in. Je mag binnen een bepaalde periode naar Alternate Retourneren. Het bedrijf zelf spreekt over een retourrecht. Ontdek wat je rechten en plichten bij retour sturen zijn.

Wet kopen op afstand

Omdat Alternate een webshop is treedt de Wet Koop op afstand in werking. Oftewel: consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode. Deze periode bedraagt minimaal 14 dagen. Sommige webshops kiezen voor een zichttermijn van 30 dagen.

Bij Alternate geldt een zichttermijn van 30 dagen. Wil je iets naar Alternate retour sturen, dan kan dit altijd binnen die 30 dagen. Maar zelfs na die 30 dagen heb je nog 14 dagen de tijd om het product retour aan te melden. Je hoeft dan geen reden voor retour op te geven. Wil je na deze periode iets retourneren? Dan gelden er wat andere regels.

Ontdek alles in Computer & accessoires

Alternate retour: niet alles mag terug

Allereerst is het belangrijk om te bekijken wat je aan Alternate wil retourneren. Je mag namelijk niet alles terugsturen. Onderstaande producten zijn uitgesloten van het retourrecht:

  • Software, audio, video-opnamen, cartridges en toners waarvan de verzegeling op de verpakking is verbroken
  • Tegoedbonnen en vouchers die al zijn ingewisseld of gebruikt
  • Opengemaakte verpakkingen van apparaten voor de persoonlijke hygiëne waaronder tandenborstels, scheerapparaten of in-ear headsets

Heb je een waterkoelingsysteem op maat besteld, dan kun je deze helaas ook niet retourneren. Dit geldt overigens bij veel winkels of webshops: wat je op maat laat maken is niet geschikt om retour te sturen.

Je retour aanmelden

Wil je iets aan Alternate retourneren? Log hiervoor in op je account. Het is dus wel nodig dat je over een account beschikt. Geef aan welk product je terug wil sturen. Is dit binnen de zichttermijn, dan mag het bedrijf officieel niet vragen waarom je het terug wil sturen. Maar je mag hier wel antwoord op geven.

Een defect product retourneren

Heb je een defect product ontvangen? Dan is het belangrijk om dit zo snel mogelijk aan het bedrijf te laten weten. Je kunt het product vervolgens aan Alternate retourneren. Overigens mag dit ook nog buiten de zichttermijn van 14 dagen. Een product moet deugdelijk zijn. Wanneer dit na drie weken al kapot is dan is de verkoper verplicht om voor vervanging of reparatie te zorgen.

Na de zichttermijn retourneren

Kun je iets na de zichttermijn terugsturen? Ja, bij Alternate wel. Na de zichtermijn van 30 dagen heb je 14 dagen de tijd om het product voor retour aan te melden. Dus eigenlijk heb je in totaal 45 dagen de tijd.

Wat gebeurt er wanneer je na bijvoorbeeld 60 dagen toch iets wil ruilen of terugsturen? Helaas is dit niet mogelijk. Of hier moet een gegronde reden voor zijn, bijvoorbeeld omdat het product defect is. Maar dan gaat het om de garantietermijn en niet het retourrecht.

Goed verpakken

Let op want wanneer je iets aan Alternate retour stuurt dan ben je hier zelf verantwoordelijk voor. Wanneer je het product slecht verpakt en het gaat tijdens het verzenden kapot, dan is dit voor eigen rekening. Daarom is het aan te raden om het product heel goed te verpakken. Doe dit met het originele verpakkingsmateriaal en in de originele doos. Dan weet je zeker dat het product heelhuids aankomt.

Tip: bezoek de webshop in huishoudelijke apparaten

Het retour adres

Alternate heeft een apart adres waarnaar je de producten retour kunt sturen. Dat adres vind je op de website van Alternate, bij het onderdeel ‘Retourneren’. Controleer dit adres zorgvuldig. Wanneer je het naar het verkeerde adres toestuurt dan is de financiële schade voor jezelf.

De verzendkosten zijn ook voor jezelf. Dit betekent dat Alternate dit niet vergoedt. Het enige wat Alternate wel wil vergoeden zijn de kosten voor de heenlevering. Dus de verzendkosten die je bij aankoop gemaakt hebt.

Bij PostNL kun je zien wat het verzenden van een pakketje kost. Wanneer je voor een andere bezorgdienst kiest, bijvoorbeeld DHL, ben je soms goedkoper uit. Kan het pakket niet via PostNL verzonden worden? Dan moet je een afhaalopdracht maken, dit kost € 35 (2022). De klantenservice van Alternate helpt je hiermee.

Tip: verzend je iets via een posterij, vraag dan altijd om een track & trace code en een betaalbewijs. Zo kun je aantonen dat je het pakket hebt verzonden. Gaat het om een kostbaar iets, dan kun je eventueel voor verzekerd verzenden kiezen. Je pakket is dan bij beschadiging of kwijtraken tegen een bepaald bedrag verzekerd. Verzekerd verzenden is wel wat duurder.

Weigering van je retour

Het kan gebeuren dat Alternate je retour weigert. Bijvoorbeeld omdat je iets kapot terugstuurt of het is zichtbaar gebruikt. Mag je een product helemaal niet uitproberen? Zeker wel, maar alleen zoals je dat in een winkel ook zou doen. In een winkel neem je een scheerapparaat in de hand en je zet hem een paar keer aan en uit. Maar je gaat je er niet mee scheren. Dat doe je dus thuis ook niet.

Ditzelfde geldt voor de aankoop van een wasmachine. In een winkel maak je het deurtje een paar keer open en dicht en je drukt op alle knopjes. Maar je neemt je wasgoed niet mee om de wasmachine in de winkel aan te zetten. Daarom doe je dat thuis ook niet.

Wanneer Alternate haartjes in het scheerapparaat aantreft of een verdwaalde sok in de wasmachine, dan is het wel duidelijk dat het apparaat gebruikt is. Je retour wordt dan geweigerd en je krijgt je geld niet terug.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com