Artikelen van andere websites gebruiken: belangrijke info

Je hebt een website en ziet bij je concurrent goede ideeën voor artikelen. Dat biedt je de kans om de content van de ander te kopiëren, te herschrijven of gewoon de titel over te nemen. Is dit een goed idee? In het begin wel, maar op de lange duur word je hier flink op afgestraft.

Dit artikel is geschreven met dank aan een specialist die zich sinds 1995 bezighoudt met de werking van zoekmachines. Geeft advies aan grote websites en is zowel in Nederland als het buitenland werkzaam.

kerstboom opzetten

Kerstboom opzetten?

Doe het met een kerstboomstandaard

Content overnemen is strafbaar

Feit: je mag andermans content niet letterlijk overnemen en op de eigen website plaatsen. Ook is het niet toegestaan om artikelen te herschrijven. Wanneer het oorspronkelijke werk herkenbaar is, dan maak jij je schuldig aan plagiaat (schending van het auteursrecht).

Wat is hier het gevolg van? In het begin merk je hier niet direct iets van. Maar uiteindelijk gebeuren er twee dingen. Het eerste is dat Google in de gaten heeft dat je content kopieert of herschrijft. Op de lange duur zorgt dit voor een lagere ranking in de organische zoekresultaten. Soms volgt er een totale uitsluiting.

Ten tweede zal de auteursrechthebbende soms in actie komen. Misschien niet direct, want vaak duurt het enkele weken tot maanden totdat al het bewijsmateriaal verzameld is. Je gejatte artikelen snel aanpassen heeft vaak weinig zin, want de auteursrechthebbende legt het bewijs direct vast.

Boekentip – Passief inkomen

Ideeën overnemen

Het overnemen van ideeën is niet strafbaar. Zie je bij iemand een goede titel staan, dan mag je die titel voor je artikel overnemen. Zolang je er je eigen verhaal aan geeft dan is er niks aan de hand. Google ziet dit niet als plagiaat en ook de auteursrechthebbende kan hier weinig aan doen.

Maar er zit een groot verborgen risico aan. Ondanks dat Google dit niet als plagiaat ziet, gebeurt er na enkele maanden wel iets verrassends. Zoekmachine Google is de laatste jaren steeds slimmer geworden. Dankzij het geavanceerde algoritme kan de zoekmachine een website met anderen vergelijken.

Lijkt het erop dat je de ideeën van een concurrent wel erg vaak overneemt? Dan ziet Google dit uiteindelijk als ‘zwak’. Het gevolg is dat je website steeds dieper in de zoekresultaten wegzakt.

Voorbeeld uit de praktijk

Dit verhaal is in 2021 echt gebeurd. De specialist vertelt over een blogger die een eigen affiliate website onderhield. Deze persoon heeft een hele grote fout gemaakt, en dat is hem duur komen te staan.

Hij kon geen ideeën voor zijn eigen website vinden. Hierbij keek hij de titels van een concurrent af. Had de concurrent bijvoorbeeld een artikel met de titel ‘Chips eten is gezond’ dan kwam de blogger met een titel zoals ‘Chips eten, is dat gezond?’, En schreef hier zijn eigen verhaal bij.

Zoiets zorgt niet direct voor problemen. Maar uiteindelijk had de blogger wel 50 titels als idee van de concurrent overgenomen. Google begon een verband tussen deze twee sites te zien. Omdat de eerste site (de concurrent) de artikelen eerder had geplaatst, zag Google deze als autoritair. De tweede site, van de blogger, werd als plagiaatpleger gezien. De website van deze blogger is zo dramatisch teruggezakt in Google, dat het hele verdienmodel naar nul terugviel.

Hoe vaak komt zoiets voor?

Het lijkt een op zichzelf staand verhaal, maar niets is minder waar. Sinds 2020 is het al vaker voorgekomen dat het jatten van ideeën afgestraft wordt. Toch denken velen er wel mee weg te komen. Dit komt omdat het maanden tot jaren kan duren voordat Google voldoende bewijsmateriaal heeft verzameld.

Een en ander hangt ook weer van de mate van jatten af. Heb je bijvoorbeeld 500 artikelen op je site en gebruik je 50 keer het idee van een en dezelfde concurrent? Dan zit je met een idee-overnamepercentage van 10%, en dat is al risicovol.

Hebben: het bloggen boek

In je voordeel gebruiken

Heb je een website en neemt iemand anders ideeën van jou over? Eigenlijk moet je hier blij mee zijn. Ten eens omdat je website blijkbaar zo goed wordt gevonden, dat anderen je ideeën over willen nemen. Maar het grootste voordeel is dat je die ander gewoon zijn gang moet laten gaan. Waarschuw die persoon niet maar laat hem of haar je ideeën overnemen.

Waarom zou je dat doen? Omdat die ander vroeg of laat de straf krijgt die Google uitdeelt. Die persoon zal nooit meer of heel slecht in de zoekresultaten verschijnen en jij bent uiteindelijk de winnaar. Al het werk dat die ander gedaan heeft is dan helemaal voor niks geweest.

Tip: op een aantal buitenlandse fora zijn veel van dit soort schrijnende verhalen te lezen. Mensen die keihard aan hun website hebben gewerkt, andermans ideeën overnamen en zo hard door Google gestraft werden, dat ze helemaal geen bezoekers meer ontvingen. Doodzonde!

Artikelen van andere websites gebruiken

Niet doen

Kopieer niet rechtstreeks het artikel van iemand anders. Herschrijven is ook niet aan te raden, omdat vaak het oorspronkelijke werk in het herschreven artikel doorschemert.

Zeer risicovol

Andermans ideeën overnemen is niet strafbaar, maar op termijn zeer risicovol. Het resulteert vroeg of laat in een slechte positie in zoekmachines. Probeer niet meer dan 3% van de ideeën van een website over te nemen. Heb je bijvoorbeeld 500 artikelen op je site staan, dan zou je niet meer dan 15 titels als idee van een en dezelfde concurrent over moeten nemen. Anders val je wel heel erg op.

Toegestaan

Het is wél een goed idee om bij concurrenten te kijken en te ontdekken wat ze schrijven. Neem geen ideeën over maar kijk of er aan de hand van de artikelen een nieuw idee te binnen schiet. Beter dan rechtstreeks een idee overnemen, want dat blijft toch risicovol.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Een gedachte over “Artikelen van andere websites gebruiken: belangrijke info

  • 2 april 2022 om 15:32
    Permalink

    Heb altijd gedacht dat het overnemen van ideeen niet strafbaar was maar dat is dus echt wel zo. Ik had een website en een ander nam al me ideeen over. Waren al meer dan 20 titels die over waren genomen en ook hier en daar herschreven. Mijn website bleef maand op maand groeien maar die ander kwam in november 2021 tot stilstand. Toen begon hij langzaam weg te zakken in de zoekresultaten. Hij staat nog wel in google maar met alle zoektermen op de derde pagina of verder.

    Heb het nagevraagd en het klopt, het is niet bij velen bekend. In de VS kennen ze dit fenoneem wel. Heel bijzonder.

Reacties zijn gesloten.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial