Artikelen van andere websites gebruiken: belangrijke info

Bijgewerkt: 28 februari 2023

Je hebt een website en ziet bij je concurrent goede ideeën voor artikelen. Dat biedt je de kans om de content van de ander te kopiëren, te herschrijven of gewoon de titel over te nemen. Is dit een goed idee? In het begin wel maar op de lange duur word je hier flink op afgestraft.

Content overnemen is strafbaar

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Feit: je mag andermans content niet letterlijk overnemen en op de eigen website plaatsen. Ook is het niet toegestaan om artikelen te herschrijven. Wanneer het oorspronkelijke werk herkenbaar is, dan maak jij je schuldig aan plagiaat (schending van het auteursrecht).

Wat is hier het gevolg van? In het begin merk je hier niet direct iets van. Maar uiteindelijk gebeuren er twee dingen. Het eerste is dat Google in de gaten heeft dat je content kopieert of herschrijft. Op de lange duur zorgt dit voor een lagere ranking in de organische zoekresultaten. Soms volgt er een totale uitsluiting.

Ten tweede zal de auteursrechthebbende soms in actie komen. Misschien niet direct, want vaak duurt het enkele weken tot maanden totdat al het bewijsmateriaal verzameld is. Je gejatte artikelen snel aanpassen heeft vaak weinig zin want de auteursrechthebbende legt het bewijs direct vast.

Ideeën overnemen

Het overnemen van ideeën is niet strafbaar. Zie je bij iemand een goede titel staan, dan mag je die titel voor je artikel overnemen. Zolang je er je eigen verhaal aan geeft dan is er niks aan de hand. Google ziet dit niet als plagiaat en ook de auteursrechthebbende kan hier weinig aan doen.

Maar er zit een groot verborgen risico aan. Ondanks dat Google dit niet als plagiaat ziet, gebeurt er na enkele maanden wel iets verrassends. Zoekmachine Google is de laatste jaren steeds slimmer geworden. Dankzij het geavanceerde algoritme kan de zoekmachine een website met anderen vergelijken.

Lijkt het erop dat je de ideeën van een concurrent wel erg vaak overneemt? Dan ziet Google dit uiteindelijk als ‘zwak’. Het gevolg is dat je website steeds dieper in de zoekresultaten wegzakt.

Voorbeeld uit de praktijk

Dit verhaal is in 2021 echt gebeurd. Ik onderheield een affiliate website. Een concurrent maakte een hele grote fout en dat kwam hem duur te staan.

Hij kon geen ideeën voor zijn eigen website vinden. Hierbij keek hij de titels van mijn website af. Had ik bijvoorbeeld een artikel met de titel ‘Chips eten is gezond’ dan kwam de blogger met een titel zoals ‘Chips eten, is dat gezond?’, En schreef hier een vergelijkbaar verhaal bij. Hier en daar zelfs wat zinnetjes gelijk.

Zoiets zorgt in de eerste weken niet direct voor problemen. Maar uiteindelijk had de blogger wel 200 titels als idee van mij overgenomen. Google begon een verband tussen deze twee sites te zien. Omdat de eerste site (die van mij) de artikelen eerder had geplaatst zag Google deze als autoritair. De tweede site, van de blogger, werd als plagiaatpleger gezien. De website van deze blogger is zo dramatisch teruggezakt in Google dat het hele verdienmodel naar nul terugviel.

Hoe vaak komt zoiets voor?

Het lijkt een op zichzelf staand verhaal, maar niets is minder waar. Sinds 2020 is het al vaker voorgekomen dat het jatten van ideeën afgestraft wordt. Toch denken velen er wel mee weg te komen. Dit komt omdat het maanden tot jaren kan duren voordat Google voldoende bewijsmateriaal heeft verzameld.

Een en ander hangt ook weer van de mate van jatten af. Heb je bijvoorbeeld 500 artikelen op je site en gebruik je 50 keer het idee van een en dezelfde concurrent? Dan zit je met een idee-overnamepercentage van 10%, en dat is al risicovol.

In je voordeel gebruiken

Heb je een website en neemt iemand anders ideeën van jou over? Eigenlijk moet je hier blij mee zijn. Ten eens omdat je website blijkbaar zo goed wordt gevonden, dat anderen je ideeën over willen nemen. Maar het grootste voordeel is dat je die ander gewoon zijn gang moet laten gaan. Waarschuw die persoon niet maar laat hem of haar je ideeën overnemen.

Waarom zou je dat doen? Omdat die ander vroeg of laat de straf krijgt die Google uitdeelt. Die persoon zal nooit meer of heel slecht in de zoekresultaten verschijnen en jij bent uiteindelijk de winnaar. Al het werk dat die ander gedaan heeft is dan helemaal voor niks geweest.

Tip: op een aantal buitenlandse fora zijn veel van dit soort schrijnende verhalen te lezen. Mensen die keihard aan hun website hebben gewerkt, andermans ideeën overnamen en zo hard door Google gestraft werden dat ze helemaal geen bezoekers meer ontvingen. Doodzonde!

Artikelen van andere websites gebruiken

Niet doen

Kopieer niet rechtstreeks het artikel van iemand anders. Herschrijven is ook niet aan te raden omdat vaak het oorspronkelijke werk in het herschreven artikel doorschemert.

Zeer risicovol

Andermans ideeën overnemen is niet strafbaar, maar op termijn zeer risicovol. Het resulteert vroeg of laat in een slechte positie in zoekmachines. Probeer niet meer dan 3% van de ideeën van een website over te nemen. Heb je bijvoorbeeld 500 artikelen op je site staan, dan zou je niet meer dan 15 titels als idee van een en dezelfde concurrent over moeten nemen. Anders val je wel heel erg op.

Toegestaan

Het is wél een goed idee om bij concurrenten te kijken en te ontdekken wat ze schrijven. Neem geen ideeën over maar kijk of er aan de hand van de artikelen een nieuw idee te binnen schiet. Beter dan rechtstreeks een idee overnemen want dan blijf je toch het vijfde wiel aan de wagen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven