Bijgewerkt: 27 maart 2023

Wanneer ik iets in een webshop bestel vind ik het eigenlijk heel normaal dat de verzending gratis is. Dit noem je een Franco levering. Een Franco vrije levering is juist het tegenovergestelde: je moet verzendkosten betalen. Webshops doen dit omdat ze met hoge kosten te maken krijgen. Je moet dus goed opletten wanneer je online iets bestelt. Ik laat je het verschil tussen de Franco- en de Franco vrije levering zien.

De betekenis van Franco

Franco heeft een commerciële betekenis. Hiermee wordt bedoeld dat de verzendkosten of de vrachtkosten door de verzender wordt betaald. Webshops duiden dit aan met ‘gratis verzending’.  Het was een marketingstrategie om meer klanten aan te trekken. Het werkte goed, want mensen houden nu eenmaal van gratis.

Bedenk echter dat gratis niet bestaat. De levering mag dan wel gratis zijn, de verzendkosten zijn stiekem in de verkoopprijs opgenomen. Eigenlijk betaalt iedereen gewoon aan de verzendkosten mee, maar dat hebben klanten niet in de gaten.

Betekenis Franco vrije levering

Je hoort niet veel over de Franco vrije levering, maar toch bestaat die. Een Franco levering gaat over het kostenvrij laten verzenden van iets. Francovrij staat hier recht tegenover. Als consument of ontvanger betaal je de verzendkosten.

Mag een webshop verzendkosten in rekening brengen?

Sommige webshops brengen verzendkosten in rekening. Dit varieert van 1 euro tot meer dan 50 euro. Een en ander is afhankelijk van de manier van verzenden en hoe groot en zwaar het pakket is. Je kunt je voorstellen dat een brievenbuspakketje verzenden een stuk goedkoper is dan een bankstel dat per vrachtwagen wordt afgeleverd.

Veel winkels en webshops willen hun klanten tegenmoet komen door de verzendkosten op zich te nemen. Je krijgt je theedoeken, smartphone of bankstel dan gratis geleverd. Toch zijn er ook winkels die je voor de verzendkosten laten betalen.

Mag dat? Ja. Een Franco levering (geen verzendkosten) is geen consumentenrecht. Webshops en winkels mogen zelf bepalen of en wanneer ze zelf de verzendkosten betalen. Je kunt je dus niet beroepen op een of andere wet of het consumentenrecht. Wanneer de winkel of webshop bepaalt dat je verzendkosten moet betalen, dan is dat zo.

Franco vrij retourneren

Bij de meeste webshops en winkels is Franco vrij retourneren vrij normaal. Wanneer je iets terugstuurt dan moet je als klant zelf de retourkosten betalen. Dit heet Franco vrij retourneren.

Maar je hebt ook nog Franco retourneren, waarbij de webshop de retourkosten betaalt. Hartstikke fijn, want hierdoor zit je niet met extra kosten in je maag. Maar bedenk dat webshops of winkels die dit aanbieden vaak ook een stuk duurder zijn. Al die retourkosten moeten ze natuurlijk ergens van kunnen betalen, en meestal zit het in een hogere productprijs.

Een verkeerd bezorgd pakketje: wie betaalt het retourneren?

Met duizenden pakketjes die per dag verzonden worden komt het regelmatig voor dat er iets op een verkeerd adres aankomt. Soms ligt de schuld bij de webwinkelier of de verkoper, die verkeerde adresgegevens heeft doorgegeven. Soms ook bij de klant, die niet de juiste postcode of huisnummer heeft opgegeven. Maar de fout kan ook bij het postbedrijf liggen.

De eerste vraag is of je een verkeerd bezorgd pakketje altijd terug moet sturen. Hoe vervelend het ook voor de verzender en de oorspronkelijke klant is: je hoeft een verkeerd geadresseerd pakketje niet terug te sturen. Wettelijk ben je dit niet verplicht, maar het staat wel zo netjes.

Je wil een verkeerd bezorgd pakketje toch terugsturen, wie gaat dat betalen? De webshop of de verkoper zou eigenlijk de verzendkosten op zich moeten nemen (= Franco retourneren).

Weigert de verkoper om de verzendkosten te betalen? Dan is het veel beter om het pakketje te houden. Geef aan dat je het pas terugstuurt wanneer de ander de kosten op zich neemt. Nogmaals: wettelijk gezien ben je niet verplicht om verkeerd geadresseerde post door te sturen of terug te sturen.

Gratis retourlabel maar toch verzendkosten moeten betalen

Het zorgt vaak voor verwarring: je krijgt een gratis retourlabel en moet uiteindelijk voor de verzendkosten betalen (= Franco vrij retourneren). Vaak zie je aan de hand van onderstaande punten of iets terugsturen gratis is of dat je hiervoor moet betalen:

  • Bij een Franco vrije levering, waarbij je dus betaalt voor het laten versturen van een pakket naar je adres, kun je ervan uitgaan dat retourneren ook geld kost
  • Dat er een retourlabel in het pakket zit wil niet zeggen dat het retourneren ook gratis is
  • Bij gratis terugzenden staat er op het verzendlabel of retourlabel vaak zoiets als ‘Franco’

Is een Franco vrije levering nog wel van deze tijd?

Bij een Franco vrije levering laten webshops of winkels hun klanten voor de verzendkosten betalen. Sinds de jaren 90 komt dit steeds minder vaak voor. Maar het is niet geheel verdwenen. Sterker nog, door de stijgende energieprijzen en grondstofprijzen zie je steeds meer webshops die toch weer voor dit systeem kiezen.

De kans is dus groot dat consumenten in de toekomst meer moeten gaan betalen voor het laten versturen van bestellingen. Het zal zich vanzelf uitwijzen of dit vanuit webshops ook een verstandige keuze is.

Geldkip is niet verantwoordelijk voor beslissingen die je op basis van de inhoud van deze website maakt. En ik ben niet verantwoordelijk voor je natte pak wanneer je in de regen loopt.

Volg mij

Geldkip.nl is een initiatief van Bianca. Het is opgezet
om iedereen wegwijs te maken in de wereld van online geld verdienen. De affiliate linkjes binnen blogs leiden naar websites van adverteerders. Hier verdient Geldkip geld mee. Dat kost lezers niks.