Franco retourneren doe je zo

Bijgewerkt: 5 februari 2024

Een Franco levering betekent dat je als klant geen verzendkosten betaalt. Het is een marketingstrategie die in de jaren 90 werd bedacht, want gratis verzending klinkt natuurlijk hartstikke mooi.

Moet je een product retour sturen? Dan kun je soms Franco retourneren. De betekenis hierachter is dat je geen portokosten of verzendkosten kwijt bent. De vraag is natuurlijk hoe een Franco retour werkt, want hoe moet je het pakket aanbieden? Dit artikel gaat daar uitgebreid op in.

Betekenis Franco op verzendlabel

Krijg je een pakketje binnen, dan staat soms de term Franco op het verzendlabel. Vaak kom je ook de term Franco PostNL tegen. Het gaat om een Franco etiket of retourlabel, bedoeld om een pakket kosteloos terug te sturen.

Stel dat je iets een webwinkel bestelt, bijvoorbeeld bol.com of Zalando. Je bent er niet tevreden over en wil het product terugsturen. Dat is je goed recht want je hebt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen, hoewel veel webshops je meer bedenktijd geven.

Wanneer je het product zelf terugstuurt, zonder gebruik te maken van een Franco retourlabel, dan moet je de verzendkosten naar de webshop zelf betalen. Sommige webshops nemen deze kosten op zich. Je moet dan een retourlabel aanvragen. Bijvoorbeeld het Franco PostNL retouretiket of het retourlabel van DHL. De webshop stelt dit tot je beschikking.

Let op: sommige websites vermelden dat je altijd een Franco label van PostN kunt krijgen. Onzin, dit kan alleen wanneer de webshop hier toestemming voor heeft gegeven.

Hoe moet je Franco retourneren?

Wil je een product terug naar de webwinkel sturen, dan is het altijd belangrijk dat je dit vooraf aangeeft. Niet bij PostNL, DHL of het koeriersbedrijf maar bij de webshop zelf. Vraag hoe het met de verzendkosten zei.

In meer dan 75% van de gevallen moet je de verzendkosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar er zijn dus webshops die deze kosten op zich nemen. In dit geval moet je een Franco retourlabel aanvragen. Soms zit dit label al bij je pakketje, en hoef je dit alleen maar op de doos te plakken. Maar het kan ook dat je deze nog moet uitprinten.

Meld eerst je retour bij de webshop aan. Kijk goed naar het retouradres, dit moet kloppen. Verpak het product of het artikel in de originele doos. Is dit niet mogelijk, gebruik dan goed en degelijk verpakkingsmateriaal.

Vervolgens begin je met Franco retourneren. Plak het verzendlabel over het oude etiket heen. Bied het pakket aan de posterij of het koeriersbedrijf aan. Soms kun je het pakket bij je thuis op laten halen.

Het franco retouretiket

Je kunt niet zomaar een franco retoretiket krijgen, of ergens kopen. Om aan een franco retouretiket te komen, moet je meestal de volgende stappen volgen

  1. Bekijk eerst het retourbeleid van de webshop. Dit bevat informatie of ze franco retouretiketten verstrekken.
  2. Neem dan contact op met de klantenservice. Vraag om een franco retouretiket.
  3. Print het etiket en plak het op het retourpakket.
  4. Breng je pakket naar een postkantoor of een verzendlocatie.

Werkt de webwinkel niet met franco retouretiketten? Dan kun je het ook niet gratis terugsturen.


Een verzendbewijs ontvangen

Wanneer je iets terugstuurt, of dit nu om Franco retourneren of een normale verzendwijze gaat, is het altijd belangrijk dat je een verzendbewijs ontvangt. Hierop staat tevens de track en trace code. Op deze manier kun je volgen waar het pakket zich bevindt. Controleer of je dit bewijs meekrijgt. Is dit niet het geval, vraag er dan zelf om.

Waar kun je Franco retourneren?

Zoals je eerder al hebt kunnen lezen is Franco retourneren niet overal mogelijk. Bij H&M kan dit bijvoorbeeld wel, waarbij je het retourlabel tegelijkertijd met je pakket ontvangt. Wanneer je een H&M bestelling terugstuurt dan valt dit onder Franco retour. Moet je toch betalen? Doe dit niet, neem een pakket mee terug naar huis en neem eerst contact op met de webshop. Vraag of Franco retourneren nog steeds mogelijk is.

Een Franco retour is geen consumentenrecht. Ga er dus niet zomaar vanuit dat het terugsturen van een bestelling altijd gratis is. Omdat het hier en daar wel wordt aangeboden verwachten consumenten dat dit overal het geval is. Niet dus.

Het pakket wordt op een verkeerd adres bezorgd

Het komt wel eens voor dat een pakketje op een verkeerd adres wordt bezorgd. Die fout kan bij de posterij of het koeriersbedrijf liggen, maar ook bij de webwinkel of de verzender. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de verkeerde ontvanger voor het retour sturen moet betalen.

Om die reden komt Franco retour vaker voor wanneer het om verkeerd geleverde pakketjes gaat. Als ontvanger neem je contact op met de verzender. Deze zal vervolgens een Franco retourlabel regelen.

Het wil ook gebeuren dat pakketjes niet bij een PostNL of DHL. Worden afgehaald. Ook in dit geval gaat het pakket kosteloos retour naar de afzender.

Als webshop Franco retourneren aanbieden

In 2023 zijn de prijzen voor energie en grondstoffen hoog. Hierdoor zijn er steeds minder webshops die Franco retourneren aanbieden. Maar ook gratis verzenden wordt steeds minder gedaan. Toch blijft het voor webshops interessant om dit te doen, want het onderscheidt zich van concurrenten.

Bij Franco retourneren neemt een webshop de verzendkosten op zich, maar niet de eventuele verpakkingskosten of de brandstofkosten om de klant naar het PostNL-punt of DHL-punt te laten rijden.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven