Een goede aandachtstrekker bedenken

Bijgewerkt: 28 februari 2023

Met een goede aandachtstrekker maak je de lezer nieuwsgierig. Hierdoor zal hij meer van het artikel willen lezen. De aandachtstrekker kom je dan ook veel in commerciële teksten tegen. Maar ook in een betoog of beschouwing.

Wat is een aandachtstrekker en hoe trek je het beste de aandacht van lezers? In dit artikel vind je vernieuwende ideeën.

De aandacht via de titel trekken

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het eerste dat lezers voor ogen krijgen is de titel. Het is helemaal niet moeilijk om van je titel een goede aandachtstrekker te maken. Via de titel verleid je de gebruiker of bezoeker om verder te lezen.

Enkele goede aandachtstrekker die je als titel inzet:

  • Politieke geheimen die je nog niet wist
  • 5 ideeën voor een geweldig kerstdiner
  • Doodsoorzaak Michael Jackson is toch anders dan we dachten

Ondanks dat het goede aandachtstrekkers zijn, moet je ervoor waken dat de titel klopt. Wanneer de inhoud van je tekst heel anders is, dan heb je eigenlijk niks aan deze titels. Lieg dus niet over hetgeen in je titel staat.

Gebruik de inleiding op de juiste manier

De meeste aandacht trek je via de inleiding. Juist dit kan een lastige zijn, want de inleiding bestaat uit meerdere zinnen. Ten eerste is de inleiding en samenvatting van de gehele tekst. Aan de hand van de inleiding ziet de lezer wat hij nog meer kan verwachten.

Juist daarom moet je de inleiding op een goede manier gebruiken. Speel in op emotie, bied hulp of toon een bepaalde status. Maar ook een beloning werkt heel goed. Dit zijn goede aandachtstrekker voorbeelden voor je inleiding.

Zes verschillende aandachtstrekkers

Hierboven heb je al wat over een goede aandachtstrekker kunnen lezen. Wist je dat er zes verschillende aandachtstrekkers zijn? Hieronder vind je ze op een rij.

1. Hulp

Wanneer je via een titel, inleiding of tekst hulp biedt dan trek je de aandacht, dat is een feit. Het werkt perfect om de lezer nieuwsgierig te maken en te prikkelen. Hoe je hulp aanbiedt hangt weer van je product of dienst, merk of bedrijf af.

2. Inclusie

Dit is misschien een lastige wanneer het op een goede aandachtstrekker aankomt. Wat is inclusie precies? Dit is wanneer iedereen ertoe doet, ondanks wie of wat je bent. Mensen vinden het fijn om ergens bij te horen. Wanneer je hier de nadruk op legt (inclusie) dan trek je zeker de aandacht.

3. Beloning

Wanneer je deze tekst leest zal ik je rijkelijk belonen. Natuurlijk niet letterlijk, maar het lezen van de tekst levert iets op. Bijvoorbeeld waardevolle informatie. Of kennis waar iemand verder mee kan. Maar misschien ook een aantrekkelijke korting.

4. Emotie

Wanneer je emotie toont ga je een band met de lezer aan. Maar dat niet alleen, je kunt ook inspelen op de emoties van de lezer. Door met emoties te spelen werk je naar een perfecte aandachtstrekker toe.

5. Status

De meeste mensen zijn gevoelig voor meningen van familie en vrienden, soms ook van vreemden. Je status inzetten is een uitstekende manier om de aandacht te trekken. Denk maar aan een foto van een bekende Nederlander, een sporter of iemand met een aantrekkelijk uiterlijk. Ook rijkdom wordt vaak succesvol ingezet.

6. Nieuw

Iets dat nieuw is maakt nieuwsgierig. Denk maar aan een nieuwe wetgeving, iedereen wil hier het fijne van weten. Of een nieuw product van een bekend merk. Gebruik je het woordje Nieuw in je titel of inleiding dan zal dit zeker aanzetten om door te lezen.

Aandachtstrekker in een betoog of beschouwing

De aandachtstrekker kom je ook veel in een betoog of beschouwing tegen. Ken het verschil tussen deze twee:

  • Betoog = een tekst waar je mening duidelijk naar voren komt
  • Beschouwing = je laat de lezer verschillende meningen zien

Een betoog heeft betrekking op jezelf, terwijl je bij een beschouwing de lezer kennis laat maken met verschillende meningen en invalshoeken. Bij een betoog probeer je de lezer te beïnvloeden, een beschouwing is bedoeld om de lezer over zaken na te laten denken.

Hoe verwerk je een aandachtstrekker in een betoog of beschouwing? Gebruik geen standaard zinnen die je overal tegenkomt. Je tekst moet vooral overtuigend zijn. Probeer het ook eens vanuit een andere hoek te benaderen. Stel een vraag die niemand verwacht had. Verkondig een mening waar de ander van achterover slaat.

Je ziet, een aandachtstrekker moet, en de naam zegt het al, de aandacht trekken. Maak hem nieuwsgierig met argumenten, dan doe je het altijd goed. Maar wees voorzichtig dat je dit niet overdrijft, want je moet wel betrouwbaar overkomen.

Wat is een aandachtstrekker?

Vaak wordt gedacht dat een aandachtstrekker de eerste zin is die onder de titel van een artikel staat. Dat is fout, want een aandachtstrekker kan ook de titel zelf zijn. Of enkele zinnen in de inleiding. Daarnaast kun je halverwege de tekst de aandacht trekken.

Het is wel een feit dat je een aandachtstrekker zo vroeg mogelijk in de tekst plaatst, zodat de lezer hier direct mee in aanraking komt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven