Dit zijn goede tips en tops

Tips en tops, het betekent dat je feedback geeft. Dat kunnen zowel positieve als negatieve punten zijn. Al op de basisschool werken ze hiermee, maar in het volwassen leven is dit net zo belangrijk. Wat zijn goede tips en tops? Ontdek hoe je echt goede feedback geeft.

Een compliment geven

Vaak hebben we alleen maar kritiek op anderen. Op zich is kritiek niet verkeerd, zolang het maar opbouwend is. Voor de ontvanger is kritiek niet altijd even prettig. Daarom zijn de tips en tops verzonnen.

Het begint altijd met een tip, dit bestaat uit een compliment of een positieve waarneming. Bijvoorbeeld iemand een taak goed heeft volbracht. Of misschien wel een positieve uitstraling heeft.

Hierna volgt de tip

Het is niet de bedoeling om na de top met kritiek te komen. Wat na de top volgt wordt de tip genoemd. Oftewel: er is ruimte voor verbetering. De tip hoeft niet over de top gegaan, maar kan ook iets anders bespreken.

Aanrader: het boek Feedback, waarbij het allemaal draait om commentaar geven en ontvangen. Maar wel op een goede manier.

Bekijk Feedback boek

Wat zijn goede tips en tops?

Voor velen is het lastig om goede tips en tops te bedenken. We vinden het namelijk veel makkelijker om kritiek te geven. Toch is het goed om even stil te staan bij tips en tops, want het is een van de beste feedbacktechnieken. Hieronder vind je een overzicht met de allerbeste tips en tops.

Voorbeelden van goede tops

Zowel kinderen, studenten als volwassenen kunnen onzeker zijn over hun prestaties. Daarom is het belangrijk om te starten met een top. Sommigen doen het andersom: eerst de tip en dan de top. Het is niet geheel duidelijk welke volgorde effectiever is. Kijk je naar de emoties van de mens dan zou het beter zijn om eerst met de tip en dan met de top te beginnen, zodat de feedback positief afsluit.

Welke volgorde je ook kiest, dit zijn goede tops:

  • Het werk is perfect afgerond
  • Je hebt een open uitstraling
  • Je glimlach maakt anderen blij
  • Fijn dat je altijd zo netjes en geordend bent
  • Je bent goed in het oplossen van problemen
  • Je hebt oog voor detail
  • Een goede werknemer die doet wat er van hem wordt verwacht
  • Altijd gemotiveerd

Het is vooral belangrijk om naar de persoon te kijken die de top gaat ontvangen. Wat is er de laatste tijd goed gegaan, wat vind je echt positief aan diegene of waar ben je stiekem jaloers op? Door hierover na te denken komen de tops vanzelf naar boven.

Overzicht van goede tips

In de meeste gevallen zal eerst een top worden gegeven, gevolgd door een tip. Op dit punt hebben mensen vaak minder moeite om iets te bedenken. Dit komt omdat we vaker negatieve houdingen of dingen beter onthouden dan positieve dingen. Bij het geven van een tip is het heel belangrijk dat dit op een opbouwende manier gebeurt. De ander moet er iets van op kunnen steken.

Moeite om goede tips te bedenken? Hieronder staan er een paar:

  • Probeer door te werken zodat het op tijd af is
  • Soms kom je over alsof je geen interesse hebt
  • Je bureau kan wat beter opgeruimd zijn
  • Zet je wekker wat eerder zodat je op tijd op werk/school bent
  • Het is niet zo leuk wanneer je anderen uitlacht
  • Durf wat vaker om hulp te vragen
  • Toon wat meer inzet
  • Werk aan je houding tegenover anderen

Zoals je ziet gaat het hier niet direct om kritiek maar echt om een tip.

Spelenderwijs goede feedback geven en ontvangen? De feedbackkaarten helpen hierbij.

Naar feedback kaarten

Dit is het verschil tussen een tip of kritiek

Sommigen denken dat tips hetzelfde zijn als negatieve kritiek, maar dit klopt niet. Want met een tip geef je aan wat er verkeerd gaat en hoe de ander dit zou kunnen verbeteren. Terwijl negatieve kritiek voor veel mensen niks toevoegt. Kijk maar eens naar de verschillen.

Iemand werkt niet voldoende door. Negatieve kritiek bestaat uit “je bent te traag”. Wil je een tip geven waar de ander informatie uit kan halen, dan zeg je “probeer wat sneller door te werken zodat het werk op tijd af is”.

Nog een voorbeeld, waarbij iemand altijd te laat op het werk of op school komt. Kritiek zou zijn “je bent altijd te laat”. Wil je dat diegene hier echt iets meedoet, dan is dit een goede tip: “het valt me op dat je vaak te laat bent, wanneer je de wekker eerder zetten dan heb je meer tijd om hier te komen”.

Conclusie goede tips en tops

Het is dus heel belangrijk om alles een positief tintje te geven. Niet alleen belangrijk voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Iedereen is gevoelig voor positieve tips en tops. Wanneer je te negatief bent dan komt dit aanvallend over en zal de ander er niet veel mee doen. Het geheim zit hem dus in een positieve uitstraling.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com