Growth hacker inhuren? Hier let je op

Growth hacking is helemaal de trend, maar wat is dit eigenlijk? En heb je wel een growth hacker nodig? Een goede growth hacker beschikt over een aantal marketingvaardigheden en technische skills. Zo kan de persoon in kwestie je helpen bij bedrijfsgroei. Door out of de box te denken doet jouw bedrijf (of website) het net wat beter dan je concurrenten.

Boek doelgerichte SEO
Zorg dat je website succesvol gevonden wordt!

Bedrijfsgroei of meer websitebezoekers

Iedere (online) ondernemer of webmaster gaat voor groei. Logisch, groei betekent namelijk een hogere omzet en dus een hoger inkomen. Om dit doel te bereiken wordt vaak gebruik gemaakt van verschillende marketingtechnieken. Bijvoorbeeld online marketing in de vorm van SEO (zoekmachine optimalisatie) of SEA (adverteren in zoekmachines). Maar ook e-mail marketing, social media marketing of radio- en televisiereclame.

Al deze vormen van marketing zorgt ervoor dat het product, dienst, merk of bedrijf meer bekendheid krijgt.

Wat is growth hacking?

Growth hacking is niet iets nieuws. Je kunt het als een marketingvorm zien waarbij het er net even wat anders aan toegaat. Binnen growth hacking wordt er gebruik gemaakt van slimme technieken, trucjes, psychologie en analyses om doelen sneller te behalen.

Een growth hacker past verschillende technieken toe. Hieronder vind je de belangrijkste onderdelen.

Content marketing

Een growth hacker inhuren? Grote kans dat je met contentmarketing te maken krijgt. Denk hierbij aan copywriting, social media posts en eventueel afbeeldingen/video’s/audio. Feitelijk zijn teksten nog steeds belangrijk, dat is ook waar je met een website goed mee in zoekmachines scoort. Contentmarketing richt zich dan ook voornamelijk op SEO.

Een SEO-tekstschrijver is onmisbaar. Een growth hacker zal zelden zelf SEO teksten schrijven maar hier een specialist voor inschakelen.

Adverteren

Om naamsbekendheid op te bouwen zal de growth hacker vaak overgaan tot adverteren. Tegenwoordig gebeurt dit online, met name in zoekmachines, op social media of op andere websites. Adverteren levert meer bezoekers of klanten op maar is allemaal van beperkte duur. Zodra de campagne wordt stopgezet dan vergeten mensen die naam weer.

Het is dus belangrijk om naast online adverteren ook de focus te leggen op zoekmachineoptimalisatie (SEO).

E-mail marketing

Sinds nieuwe privacy wetgeving is het niet toegestaan om iedereen ongevraagd een e-mail versturen. Hierdoor is e-mail marketing iets waar je voorzichtig mee om moet gaan. Voordeel van e-mail marketing is dat je hiermee een grote groep mensen bereikt die ook echt interesse hebben.

Aan de andere kant lezen mensen steeds minder vaak hun e-mails. Berichten komen in de spambox terecht of verdwijnen ongeopend in de prullenbak.

UX (gebruikservaring)

Binnen growth hacking kom je ook vaak iets over UX oftewel gebruikservaring tegen. Dit is een stukje consumentenpsychologie. Wat willen potentiële klanten zien, waar zijn ze naar op zoek en hoe navigeren ze op een website? Maar ook: hoe gedraagt de klant zich in een winkel of de horeca?

CRO – Conversieratio

Een growth hacker zal zich ook bezighouden met de conversieratio. Het gaat hier om het percentage bezoekers dat uiteindelijk klant wordt. Het is belangrijk om de conversie ratio te optimaliseren. In mooie termen noem je dit CRO, Conversion Rate Optimization. Hoe hoger het percentage mensen dat iets koopt, een product afneemt of doorklikt, hoe beter de CTR (conversie) en dus een effectieve aanpak.

Analyseren en terugkoppelen

Een van de belangrijkste werkzaamheden van de growth hacker is het analyserend van alle data. Waar komen klanten vandaan, hoe scoort de website in zoekmachines, wat is de interactie op social media en zijn nieuwsbrieven wel zinvol?

Analyseren kost een hoop tijd. Gelukkig is dit middels verschillende tools een stuk makkelijker. Vervolgens is het aan de growth hacker om alle data overzichtelijk in kaart te brengen, te analyseren en hiermee aan de slag te gaan. Dit betekent in veel gevallen de strategie bijsturen.

Growth hackers zijn zeer creatief en kunnen zo kostenbesparende en efficiënte strategieën inzetten.

Growth hacker inhuren: de kosten

Is een growth hacker inhuren duur? In veel gevallen wel. Ondanks het feit dat growth hacking effectief is hangt er een hoog prijskaartje aan. Voor minder dan € 500 per maand kun je niet veel verwachten. Je bent al snel € 1000 of meer per maand kwijt. Hoe groter je website of bedrijf, hoe hoger het tarief van growth hacking zal oplopen.

Zelf droomt hacking marketing toepassen

Besparen op de kosten? Dan kun je ook zelf growth hacking marketing toepassen. Veel growth hackers hebben geen specifieke opleiding gevolgd. Ze leren door veel te doen. Dat kan jij ook. Lees een van de interessante boeken en ga zelf aan de slag.

Na growth hacking boeken

Houd ook in je achterhoofd dat growth hacking momenteel een heuse trend is, maar het feitelijk niets anders is dan creatief en slim bezig zijn.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com