In de sneeuw met een automaat rijden

Bijgewerkt: 29 januari 2023

Een automaat rijdt comfortabel, maar in de sneeuw net wat minder. Dit komt omdat je niet goed voelt of en wanneer je grip hebt. Met een automaat in de sneeuw rijden vraagt daarom om wat aanpassing.

De voordelen van automaat rijden

Het grootste voordeel van een automaat is dat je alle aandacht bij het verkeer hebt. Bovendien hoef je niet continu na te denken over het schakelen. Een automaat is vooral comfortabel wanneer je lange afstanden rijdt. Daarnaast zijn het senioren of mensen met reuma of artrose die liever in een automaat rijden.

In de sneeuw: even opletten

Heeft het gesneeuwd, dan is het glad op de weg. Die gladheid ontstaat door bevriezing van het wegdek en de sneeuw die hier op ligt. Gemeenten proberen gladheid tegen te gaan, dit doen ze door zout te strooien. Helaas werkt dit strooien alleen wanneer dit tijdig gebeurt en wanneer er eerst verkeer overheen rijdt.

In de sneeuw met een automaat rijden, dit voelt heel anders aan. Dit komt omdat een automaat zelf koppelt. Je voelt minder goed de grip op het wegdek en kunt ook niet zo goed op gladheid inspelen.

Voorzichtig gas geven

Voorkom dat je bij sneeuw of gladheid wegslibt. Met een automaat in de sneeuw rijden betekent dat je heel voorzichtig gas geeft. Wees ook voorzichtig met het loslaten van de rem, dit doe je langzaam en gecontroleerd. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor het remmen zelf. Bij gladheid kun je niet in één keer op de rem gaan staan, je glijdt dan door. Ook dit doe je weer met beleid.

Houd er met een automaat rekening mee dat hij minder snel remt. Daarom moet je altijd iets eerder beginnen met remmen. Al helemaal bij gladheid, je kunt dan beter ruime afstand op je voorganger houden. Voor de duidelijkheid: een automaat remt altijd later dan een schakelauto. Oefen hier in het begin mee.

4-seizoensbanden of winterbanden

Het is een feit: met een automaat door de sneeuw rijden vergt wat aanpassingsvermogen. Juist bij dit soort auto’s is het belangrijk dat je over vierseizoenbanden (all season banden) of winterbanden beschikt.

Voordeel van 4-seizoensbanden is dat je deze voor en na de winterperiode niet hoeft te (laten) vervangen. Je betaalt dus minder kosten. Dit is vooral ideaal wanneer je niet zoveel kilometers maakt.

Michelin all-season band, 225/50 R17 98V

Winterbanden zijn juist aan te raden wanneer je wel aardig wat kilometers maakt. Van winterbanden is bekend dat ze tijdens gladheid meer grip bieden dan all-season banden. Aan de andere kant ben je ook wat duurder uit want je moet twee verschillende banden hebben en ze ook nog eens verwisselen. Hier betaal je voor, en ook voor de opslag.

Sneeuwkettingen in Nederland? De regels

Sneeuwkettingen geven bij een flink pak sneeuw veel meer grip. Vooral in berggebied zorgt dit voor extra veiligheid. Sneeuwkettingen mag je alleen gebruiken op wegen waar ook daadwerkelijk sneeuw ligt. Op sommige wegen is het gebruik van sneeuwkettingen zelfs verplicht. Dit staat altijd aangegeven middels een verkeersbord.

Rij je met je automaat in de sneeuw en heb je sneeuwkettingen eronder liggen? De maximumsnelheid met sneeuwkettingen ligt tussen de 40 km/h en 90 km/h. Dit staat altijd aangegeven via verkeersborden. De maximum aanbevolen snelheid vind je ook op de verpakking of bij het product in de webshop.

Het gebruik van sneeuwkettingen is in Nederland verboden. Op de openbare weg mag je dus niet met sneeuwkettingen rijden. Soms geldt hier een uitzondering, dit hoor je dan van de beheerder van de weg.

Ruitensproeier vloeistof

Wanneer het sneeuwt wordt er zout gestrooid, daar kun je van op aan. Gemeentes gaan eerst voor de grootste wegen. De snelweg en autoweg heeft altijd voorrang, hierna volgt de gemeentelijke weg (Rijksweg). De kleinere wegen en straten worden als laatste gedaan. In sommige wijken komt de strooiwagen helemaal niet!

Wanneer er gestrooid is dan liggen er zoutresten op de weg. Bij het rijden worden deze zoutresten omhoog gespat. Ze komen tegen de autolak en de voorruit aan. Het probleem met zoutrest en is dat het een vieze laag op de ruiten achterlaat. Hierdoor ervaar je slecht zicht. Een goede ruitensproeier vloeistof is dan wel aan te raden. In de winter moet deze vloeistof voorzien zijn van vorstbescherming.

Niet de handrem erop

Wanneer het vriest kun je de handrem tijdens het parkeren beter eraf laten. Dit komt omdat het risico op vastvriezen van de handrem te groot is. Zet de automaat in de parkeerstand, je hoeft dan in principe de handrem niet erop te zetten.

De handrem gebruik je eigenlijk alleen wanneer de auto echt op een helling geparkeerd staat. In de winter is dit niet aan te raden want zelfs met handrem kan de auto door gladheid weg leiden. Dus: gebruik tijdens vorst geen handrem wanneer je de automaat parkeert.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven