Instagram adverteren kosten: dit ben je kwijt

Interesse in Instagram adverteren? De kosten kunnen soms hoog oplopen, vooral wanneer je niet weet waar je mee bezig bent. Voor adverteren op Instagram betaal je per 1000 weergaven. Maar wanneer die weergaven geen klikken naar de website oplevert dan ben je wel heel duur uit.

LED Ringlamp Met Statief – voor Instagram, TikTok etc
Bekijk prijs

Waarom adverteren op Instagram?

Steeds meer bedrijven kiezen voor adverteren op Instagram. Voorheen was vooral Facebook een populair social media platform met betrekking tot adverteren. Helaas ziet Facebook steeds meer gebruikers vertrekken. Deze gaan naar Instagram, Pinterest en TikTok. Het is dus helemaal niet vreemd dat bedrijven hun volgers of doelgroep achterna gaan.

Instagram adverteren betekent dat je een Facebook account nodig hebt. Waarom? Omdat Instagram onderdeel uitmaakt van het bedrijf Facebook Inc. zo krijg je uiteindelijk toch nog met Facebook te maken.

Adverteren op Instagram heeft wat voordelen:

  • Specifieke doelgroepen bereiken
  • Interactie met de doelgroep
  • Meer volgers
  • Meer websitebezoekers
  • Naamsbekendheid opbouwen

Haal meer succes uit Instagram, zie de boeken.

Bekijk Instagram boeken

Instagram adverteren & kosten

Het is tegenwoordig voor elk bedrijf en dus ook voor de kleine ondernemer mogelijk om op Instagram te adverteren. Het grootste voordeel is dat je de aandacht van jouw doelgroep trekt. Ook nog op een snelle manier want advertenties komen automatisch in het nieuwsoverzicht van je doelgroep te staan. Je hoeft dus niet extra hard te schreeuwen om die aandacht te trekken.

Instagram adverteren & kosten: wat betaal je hiervoor? Dit is helemaal afhankelijk van de doelgroep maar ook van de concurrentie. Wanneer meerdere bedrijven een en dezelfde doelgroep willen bereiken dan lopen de Instagram adverteren kosten hoog op.

De gemiddelde kosten voor adverteren op Instagram

Met welke kosten moet je dan rekening houden wanneer je adverteert op Instagram?

Instagram adverteren kosten:

  • Per 1000 weergaven: tussen de € 1,15 en € 6,50
  • Per klik: tussen de € 00,8 en € 2,50

Je ziet dat de kosten sterk wisselen. Nogmaals: dit heeft ten eerste met de doelgroep te maken (hoe groot en breed is deze doelgroep) en met de concurrentie (hoeveel andere bedrijven willen dezelfde doelgroep bereiken). Ook de doelstelling is medebepalend: wil je meer klikken naar de website, e-mailadressen verzamelen of ga je alleen voor naamsbekendheid?

Instagram adverteren kosten zakelijk aftrekbaar

Maak je kosten voor adverteren op Instagram? Zijn deze advertenties bedoeld ter promotie van je bedrijf, product of dienst? Dan zijn deze kosten zakelijk aftrekbaar. Afhankelijk van het land waarin je actief bent betaal je wel of geen btw over de Instagram adverteren kosten.

Binnen advertentiebeheer vind je de facturen. Hierop staat een totaalbedrag voor btw, dit bedrag staat er ook wanneer er geen btw in rekening is gebracht. Heb je btw betaald dan is deze via de btw-aangifte aftrekbaar. Heb je geen btw betaald dan moet je dit mogelijk zelf nog doen. Informeer bij de boekhouder of accountant hoe dit zit.

Daarnaast zijn de gebruikelijke Instagram adverteren kosten aftrekbaar van de winst. Hierdoor betaal je als ondernemer uiteindelijk minder inkomstenbelasting.

Hoe werkt adverteren op Instagram?

Wanneer je voor adverteren op Instagram gaat dan heb je keuze uit vijf typen advertenties. Allereerst zijn er de foto advertenties. Deze kom je het vaakst tegen en zijn lekker neutraal. Je trekt de aandacht maar niet al te veel. Hierna wekken ze ook minder irritatie bij kijkers op.

Dan heb je de video advertenties. Hierbij breng je jouw boodschap middels een video over. Houd er rekening mee dat niet iedereen het geduld heeft om de hele video af te kijken. Probeer de boodschap daarom zo kort en krachtig mogelijk te houden. Maar ook om de video interessant te maken.

Een carrousel advertentie biedt je de mogelijkheid om meerdere foto’s of afbeeldingen te tonen. Handig wanneer je verschillende producten of diensten wilt laten zien.

Slide shows advertenties zijn in 2020 betrekkelijk nieuw, net als de storiesadvertenties. Een slideshow is vooral aan te raden wanneer je van een aantal stilstaande afbeeldingen een soort videoboodschap wil maken, inclusief geluid en tekst.

Stories zijn op Instagram razendpopulair. Een Instagram storie advertentie is dan ook zeker aan te raden, simpelweg omdat gebruikers stories vaak controleren.

Tip: uniek adverteren

Om op de Instagram adverteren kosten te besparen is het belangrijk dat elke advertentie je ook iets oplevert. Dit doe je om niet met een 13 in een dozijn advertentie te komen. Gebruik dus nooit stockfoto’s of gratis foto’s van bijvoorbeeld Pixabay. Het probleem met stockfoto’s is dat gebruikers deze veel te vaak voorbij zien komen. Gebruik daarom volledig unieke afbeeldingen, schakel desnoods een professionele fotograaf in.

Een advertentie moet gebruikers inspireren. Maar vooral aanspreken of er tussenuit springen. Zo’n advertentie die nog nooit iemand eerder zag. Natuurlijk is het een hele kunst om met iets unieks te komen. Wanneer jou dit lukt dan trek je wel de meeste volgers of potentiële klanten naar je toe. Ga er dus even goed voor zitten en bedenk iets waar anderen nog niet zijn opgekomen.

Nog een tip: bepaal je doelgroep

Voordat je gaat adverteren op Instagram is het ook wel zo handig om je doelgroep te bepalen. Zijn dit jongeren, zestigplussers, werkenden, mensen die van dieren houden of zorgmedewerkers? Er zijn zoveel doelgroepen, breng dit duidelijk in kaart. Dan weet je ook voor wie je adverteert. Klakkeloos adverteren brengt namelijk de Instagram advertentie kosten flink omhoog, dit moet je zien te voorkomen.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com