Is retour altijd gratis?

Bijgewerkt: 22 januari 2023

Wanneer je iets in een winkel koopt kun je het in veel gevallen binnen 14 of 30 dagen terugbrengen. Dit geldt zeker wanneer je iets in een webshop bestelt: dit is een consumentenrecht. Iets retour sturen betekent dat iemand de kosten hiervoor betaalt. Ben jij dat, of doet een webshop dit? Oftewel: is retour altijd gratis? Nee, helaas niet.

Of retour gratis is hangt van de voorwaarden af. Het is niet zo dat je als consument ALTIJD recht heb op gratis retourneren. Maar dit kun je soms wel afdwingen. En in sommige gevallen is het toch een plicht van de webshop.

Gratis retourneren is een service

Veel webshops bieden gratis verzenden aan. Wanneer je een product bestelt hoef je de verzendkosten niet te betalen, dit is gratis. Nou ja, helemaal gratis is het natuurlijk ook niet. Want die verzendkosten zijn in de verkoopprijs meegenomen. Stiekem betaal je dus toch voor de verzending. Toch zijn veel producten in webshops goedkoper, omdat een webshop geen grote kosten maakt.

Een webshop is niet verplicht om gratis verzending aan te bieden. Dit geldt ook voor retourneren. Gratis retourneren is een service, maar het is geen verplichting van de webshop. Er is geen wet die dit webwinkels oplegt.

Dus: gratis retour is niet verplicht

Goed nieuws voor webwinkeliers: gratis retour is niet verplicht. Dit is slecht nieuws voor consumenten. Dus op de vraag of retour altijd gratis is, volgt hier het duidelijk antwoord: NEE.

Maar wacht, soms kun je het gratis retourneren wel afdwingen. Lees hieronder hoe je dit doet.

Een pakketje is verkeerd aangekomen

Stel dat je een pakketje van bol.com of Zalando krijgt geleverd, dit is niet voor jou bedoeld. Ten eerste ben je niet verplicht om dit pakket terug te sturen. Toch is het netjes om dit te doen. Ook wel zo verstandig, want de webwinkel zou er eventueel een rechtszaak van kunnen maken. Mits ze natuurlijk weten dat het bij jou bezorgd is.

Wanneer je het pakketje terug naar de webshop stuurt, dan zou jij eigenlijk de verzendkosten moet betalen. Dat moet je uiteraard niet doen, want je hebt niet om het verkeerd bezorgd pakketje gevraagd. Daarom zal de webshop deze kosten op zich nemen. Meestal geeft de webshop een antwoordnummer door, zodat het verzenden voor jou gratis is.

Het kan ook dat de webshop een retourlabel aanmaakt, waardoor het postbedrijf weet dat de webshop de retourkosten betaalt.

Conclusie: wanneer een pakketje verkeerd bij jou is bezorgd dan hoef je geen retourkosten te betalen. Eist de webshop dat wel, dan ben je niet verplicht om het pakketje terug te sturen.

Het verkeerde product geleverd

Je hebt een zwarte broek besteld en ontvangt een blauw exemplaar. Gelukkig wil de webshop dit snel ruilen. Moet je de retourkosten betalen? Nee, vanuit de wet gezien moet de verkoper de retourkosten betalen. Wel is het zo dat jij het risico voor retourneren draagt. Komt het pakketje niet terug bij de webwinkel aan, dan is dit dus voor eigen risico.

Conclusie: wanneer de webwinkel een verkeerd product levert en je wil dit ruilen, hoef je retour niet zelf te betalen. Maar je bent wel verantwoordelijk voor een juiste verzending.

Een defect product

Is retour altijd gratis wanneer het product defect is? Ja, ook dan moet de verkoper de retourkosten op zich nemen. Ook nu weer geldt dat het risico voor terugzenden bij de consument ligt. Wanneer het pakketje niet aankomt, dan heb je dus ook geen recht op een nieuw product of op reparatie.

Is het product bij ontvangst defect en wil je dit terugsturen of ruilen, of misschien laten repareren? Sommige webwinkels doen hier moeilijk over en geven aan dat je toch de verzendkosten moet betalen. Niet doen! Dwing af dat de verkoper de retourkosten betaalt. Blijft deze weigeren, ga dan naar het juridisch loket. Hier kunnen ze je verder helpen.

Niet tevreden en willen ruilen of terugsturen

Bij online aankopen geldt een wettelijke zichttermijn. Deze zichttermijn bedraagt 14 dagen, maar sommige webwinkels verlengen dit naar 30 dagen. Zolang de zichttermijn loopt heb je het recht om het product terug te sturen. Je krijgt dan je geld terug, of je mag een vervangend product uitkiezen.

Hoe zit het met terugsturen binnen de zichttermijn? In principe moet je dit zelf betalen. Dit betekent dat retour niet altijd gratis is!

Wanneer je iets bestelt is het goed om te kijken hoe het met retourneren zit en wie de kosten hiervoor op zich neemt. Is dit de consument of de webshop?

Een voucher ontvangen in plaats van geld

Wanneer je een product binnen de zichttermijn terugstuurt en dit is niet defect, dan is de webshop verplicht om je het geld terug te geven. Toch kan het dat je een voucher ontvangt. Mag dat? Ja, wanneer dit in de algemene voorwaarden staat dan is de webwinkel gerechtigd om met vouchers terug te betalen.

Het is dus verstandig om vooraf te kijken wat de voorwaarden van de webwinkel zijn. Een voucher is besteedbaar in de webshop, maar je kunt er verder vrij weinig mee. Het is dus geen betaalmiddel in het andere winkel.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Schuiven naar boven