Mamoettanker: dit kost het en zo zwaar is hij

Bijgewerkt: 15 maart 2023

Af en toe kom je van die bijzondere voertuigen en vaartuigen tegen. Een hiervan is de mamoettanker. Wat kost een mamoettanker, hoe zwaar en groot is hij? Op deze en andere vragen krijg je vandaag antwoord. Alvast een tipje van de sluier: in de Rotterdamse haven vind je een aantal van deze indrukwekkende mamoettankers.

Uitleg over dit type tanker

Wat is een mamoettanker? Het gaat hier om een grote tanker die bedoeld is voor het vervoer van aardolie. Een tanker is altijd een vrachtschip waarin vloeistoffen of gas kan. Hierdoor verschilt een tanker of tankschip van een containerschip.

Tip: bekijk modelbouw schepen

Zo groot is een mamoettanker

Vergis je niet maar een mamoettanker is best groot. Een en ander hangt natuurlijk ook van de bouwer af. De grootste tankers noem je ook wel TI klasse supertankers. Deze hebben een lengte van ongeveer 380 meter. De grootste mamoettanker ooit heeft een lengte van 458 meter en is bijna 69 m breed. Ter vergelijking: de Titanic had een lengte van 269 meter.

Hoe zwaar is een mamoettanker?

Een supertanker til je niet zomaar op. Wanneer het totaalgewicht boven de 20.000 ton uitkomt dan spreek je van een mamoettanker. Het totaalgewicht bedraagt het gewicht van de tanker zelf en de inhoud.

Het is moeilijk inschatten wat een mamoettanker weegt. Dit hangt namelijk van de lengte en breedte maar ook van de bouw af. Toch kun je wel een inschatting maken. Zo zal een mamoettanker met een lengte van 380 meter ongeveer 800 ton wegen.

Om het te verduidelijken: 1 ton komt overeen met 1000 kg. Wanneer een mamoettanker 800 ton weegt dan is dit dus 800.000 kg.

Dit kost het wanneer je er een wil aanschaffen

Wat kost een mamoettanker? Dit is niet zomaar een bootje die je voor jezelf aanschaft. Bij het bouwen van een mamoettanker moet je al snel aan enkele miljoenen euro’s denken. Niet iets wat je onder je matras hebt liggen.

Modelbouw van VOC schip Batavia
Bekijk dit bouwpakket

Waarom er mamoettankers bestaan

Je kunt je afvragen waarom er tankers en met name mamoettankers zijn. Dit heeft alles met het exploiteren van olievelden te maken. Tot het midden van de 19e eeuw werd olie in de gebruikelijke olievaten vervoerd. In de jaren 60 van de 19e eeuw kwamen ze op het idee om schepen met grote tanks te bouwen. In eerste instantie ging het hier nog om de kleinere tanks, later werden ze steeds groter.

In het jaar 1959 werd de Universe Apollo gebouwd. Dit was het eerste tankschip dat groter was dan 100.000 ton. Voor het vervoer van aardolie werd in 1979 de Seawise Giant gebouwd. Deze had een lengte van 458 meter en was hiermee het langste schip ooit. Deze mamoettanker is niet meer in gebruik.

Milieurampen

Helaas heeft het gebruik van de mamoettanker ook wat nadelen met zich meegebracht. Mamoettankers zijn enorm groot en zwaar. Dit maakt ze ook enorm kwetsbaar. Een hoge golf kan het schip optellen waarbij de voor- en achterzijde boven een golfdal blijft hangen. Dit betekent dat er enorm veel druk op de voor- en achterzijde komt te staan. Hierdoor kan de mamoettanker breken.

Een mamoettanker is in veel gevallen voorzien van aardolie (vervoer). Bij het breken van het schip komt deze aardolie op zee terecht. Deze milieuramp oftewel olieramp is een verschrikking voor dieren en planten. Vissen en andere zeedieren gaan dood. Ook watervogels worden aangetast. Vis kan ook vervuild raken waardoor dit niet meer voor consumptie geschikt is.

Olie blijft op het water drijven waardoor het op het strand terechtkomt. Ook dit zorgt voor de nodige vervuiling. Wanneer een mamoettanker breekt dan kunnen ze een ketting om de plas olie op het water leggen. Zo kan de olie niet wegdrijven.

BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.

Mamoettanker: dit kost het en zo zwaar is hij
Schuiven naar boven