Meer energie krijgen wanneer je je futloos voelt

Je zit de hele dag binnen, hebt hard gewerkt of het is winter. Allemaal van die situaties waarbij je een futloos gevoel hebt. Wil je graag meer energie krijgen? Geen probleem, met onderstaande 5 krijg je snel meer energie en slaap je beter.

Wat extra energie is nooit weg

Er zijn verschillende situaties waarbij je een futloos of moe gevoel kan hebben. Bijvoorbeeld midden in de zomer wanneer het heel warm is. Je lichaam gaat automatisch minder energie verbruiken. In de winter kun je je moe en slapjes voelen, wat weer met aan een gebrek aan zonlicht te maken heeft.

Energie hebben is belangrijk. Het bepaalt je concentratie en je prestaties, maar ook de kwaliteit van leven. Wanneer je altijd maar moe of futloos bent dan heb je ook geen plezier in wat je doet. Dus: hoe meer energie je hebt, hoe beter je in staat bent om het beste uit het leven te halen.

Lukt het je maar niet om meer energie te krijgen? Geen probleem, we hebben wat tips voor je verzameld.

1. Zorg voor een betere slaap

De mens heeft behoefte aan ongeveer 8 uur slaap per dag. Veertigplussers slapen gemiddeld 7 uur per dag en wanneer je ouder dan 60 jaar bent dan kan het zelfs dat je maar 6 uurtjes op een nacht slaapt. Terwijl baby’s tot wel 14 uur per dag slapen. Hoe lekker klinkt dat?

Niet, want wanneer je te veel slaapt kan dat ertoe leiden dat je je vermoeid voelt. Maar te weinig slaap is ook niet goed. Ken je slaapbehoefte. Dit meet je door een tijdje bij te houden wanneer je uitgerust wakker wordt. Draag eventueel een smartwatch met slaapregistratie, zodat je precies weet hoeveel slaap je krijgt.

Bekijk smartwatch met slaapregistratie

Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed en probeer ook op hetzelfde tijdstip op te staan. Ook in het weekend, al mag je hier een of twee uurtjes van afwijken. Probeer overdag geen dutje of powernap te doen, want hierdoor slaap je ‘s nachts weer minder goed.

2. Let goed op je voeding

Wanneer je veel suikers eet dan kan het best dat je een futloos gevoel hebt. Dit komt omdat suikers je lichaam uitputten. Heb je vaak te weinig energie, probeer dan zeker je voedingspatroon aan te passen. Vermijd snelle suikers in snoep, koek en gebak.

Chips en snacks klinken heel verleidelijk, maar ze bevatten veel vetten waar je weinig aan hebt. Dus ook chips en snacks laat je staan. Wat je dan wel eet? Vooral veel groente en fruit, granen, zuivel, aardappelen en goede vetten. Die laatste vind je onder andere in vis, noten en zaden.

Wil je vegetarisch worden? Ook hier kan je meer energie van krijgen, maar weet dan wel hoe je dit op de juiste manier aangepast.

Lees mijn artikel over vegetarisch worden

3. Veel water drinken

Je lichaam heeft toch zeker 1,5 l water per dag nodig. Op een warme dag kan dit oplopen tot meer dan 2 l. Door voldoende water te drinken voorzie je je lichaam in deze behoefte. Maar er is meer, want water helpt bij het afvallen. Bovendien voert het afvalstoffen af.

Juist dit laatste is belangrijk want er zitten veel chemicaliën en afvalstoffen in je lichaam. Deze komen via voeding en vervuilde lucht je lichaam binnen. Maar ook via cosmetica en verpakkingen van voeding. Ja, er zit best veel vervuiling om ons heen.

Door voldoende te drinken zorg je ervoor dat al dat vuil makkelijker je lichaam kan verlaten. Zoek je een beetje afwisseling, drink dan af en toe detoxthee.

4. Laat je testen op een vitaminetekort

Soms kan het dat je vitaminen tekort komt, waardoor je dat vermoeide gevoel hebt. Bijvoorbeeld bij een tekort aan vitamine D, daar kun je echt futloos van worden. Maar ook een tekort aan vitamine B, C of E kan allerlei gevolgen hebben. Daarnaast krijg je weinig energie wanneer je ijzer tekort komt.

Wanneer je een eenzijdig dieet volgt of ongezond voedsel eet, dan is het helemaal niet vreemd dat je vitaminen of mineralen tekort komt. Je kunt je hier bij de huisarts op laten testen. Maar je kunt ook voor de zekerheid een voedingssupplement nemen.

Naar energie voedingssupplementen

Bovenstaande voedingssupplementen helpen je om weerstand en energie op te bouwen. Houd er rekening mee dat het enkele weken duurt voordat je energie terug is. Merk je dat je nog steeds moe en futloos bent? Ga dan toch even langs de huisarts.

5. Misschien een psychische oorzaak

Niet altijd heeft te weinig energie met je slaappatroon of voeding te maken. Het kan ook een psychische oorzaak hebben. Mensen met stress, een burn-out of depressie hebben weinig energie. Bovendien merk je dat je ook weinig zin hebt om dingen te ondernemen.

Sta je ‘s morgens met tegenzin op, wil je niet naar werk of school, duurt de dag te lang en kruip je het liefst weer in bed? Wanneer dit vaker dan twee keer per week voorkomt dan zou je zomaar met een burn-out of depressie te maken kunnen hebben. Of misschien wel een andere psychische klacht.

Het kan ook dat je het werk niet leuk vindt en hier de passie voor bent verloren. Of dat de opleiding je niet aanstaat. Misschien zit je wel in een nare relatie of heb je problemen met familie of vrienden. Allemaal dingen die ervoor kunnen zorgen dat je de energie kwijtraakt.

Sta bij jezelf stil wat de exacte oorzaak zou kunnen zijn. Probeer dingen te doen waar je gelukkig van wordt. Wanneer je er zelf niet uitkomt, is het geen schande om bij iemand hulp te vragen.

Bonustip: ga sporten

Weet je dat je van sporten veel energie krijgt? Tijdens sport komen er hormonen vrij die voor een opwekkend gevoel zorgen. Bovendien krijg je er meer conditie van en worden je spieren, pezen en botten sterker. Kies voor een sport die goed bij je past. Dit kan krachttraining, hardlopen, tennis of zwemmen zijn. Hoewel denksport ook een sport is, is dit niet de meest geschikte keuze om energie van te krijgen.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com