Online marketing bureau

Misschien heb je er nog nooit van gehoord of werk je er al mee samen: het online marketing bureau. Dit is een bedrijf dat zich bezighoudt met, en eigenlijk raad je het al, online marketing. Oftewel het promoten van een merk, product of dienst via het internet. De vraag is of je wel een online marketing bureau nodig hebt, want dit kost een hoop geld.

De wereld van zoekmachineoptimalisatie

Online marketing draait voornamelijk om SEO, dit noem je ook wel zoekmachine optimalisatie. Bovenaan in zoekmachines staan is namelijk een grote hype. Eigenlijk wel logisch want wie bovenaan in Google staat ontvangt veel zoekverkeer.

Het online marketing bureau voert ook andere werkzaamheden uit. Bijvoorbeeld promotie via social media, adverteren in zoekmachines (SEA) en gastbloggen. In dit laatste geval verschijnen er blogs op andere websites met hierin een linkje naar jouw website. Dit is een vorm van linkbuilding dat weer onder SEO valt.

Heb je dat allemaal wel nodig?

Het inschakelen van een online marketing bureau kost geld. Soms ontzettend veel geld want bedragen van enkele duizenden euro’s per maand zijn geen uitzondering. Voor kleine bedrijven is het online marketing bureau soms een dure aangelegenheid.

Heb je een marketing bureau wel nodig? Dat hangt een beetje van je doelstellingen en je budget af. Het is niet zo dat SEO of marketing een geheim is. Wanneer je slim genoeg bent kun je veel zelf doen. Bijvoorbeeld linkbuilding, benader gewoon relevante websites en vraag of ze een linkje naar die van jou willen plaatsen.

Je website technisch optimaliseren kan ook zelf, al helemaal wanneer je website gebouwd is via een CMS zoals Joomla! of WordPress.

SEO schrijven

Wil je bovenaan in zoekmachines staan dan heb je best veel content nodig. Teksten scoren goed, maar alleen wanneer ze voldoen aan de SEO richtlijnen. Daarom is het zo belangrijk om SEO teksten te schrijven. Kun je dit niet zelf, schakel dan een betaalbare SEO tekstschrijver in. Dan weet je zeker dat je de juiste SEO teksten krijgt.

Je kunt natuurlijk ook een SEO cursus volgen. Bedenk wel dat SEO onderhevig is aan trends. Dit jaar mag je dit, volgend jaar mag je het weer niet. Niemand bepaalt de exacte spelregels maar Google heeft hier wel een paar ideeën over. Een goede SEO specialist kijkt naar die ideeën en houdt zich aan de richtlijnen. Met een cursus leer je dat niet omdat je niet actueel blijft. Dat moet je zelf blijven doen.

Bekijk boeken over SEO

Online marketing bureau kosten

Wat moet een online marketing bureau kosten? Sommige SEO specialisten beginnen klein en vragen ongeveer € 200 per maand. Het is zelfs mogelijk om voor € 100 per maand iets te laten doen. Je moet je wel afvragen of je hiervoor voldoende terugkrijgt.

Wil je het een beetje groots aanpakken dan ben je al snel € 500 of meer per maand kwijt. Wil je besparen op de online marketing bureau kosten, dan kun je het beter slim aanpakken. Bijvoorbeeld door apart een SEO tekstschrijver in te huren en dan zelf je website bij te houden. Misschien kun je ook zelf af en toe wat schrijven en dit laten redigeren. Dat scheelt ook enorm.

Kies geen bureau uit je eigen woonplaats

Dit is niet direct een waarschuwing maar meer een advies. Veel mensen gaan op zoek naar een online marketing bureau in hun eigen woonplaats. Onzin, het marketingbureau werkt voornamelijk online. Communicatie verloopt telefonisch of via de e-mail. Videobellen kan vaak ook.

Wanneer je een marketingbureau op locatie neemt heb je vrij weinig keuze. Je weet dan niet of een ander misschien beter of goedkoper is. Ook ben je misschien wat duurder uit omdat een medewerker bij je langskomt. Die reistijd en spreektijd moet je natuurlijk ook betalen.

Van Maastricht tot Rotterdam en Groningen

Wanneer je zoek gaat naar een online marketing bureau kom je in bijna elke stad een aantal bedrijven gekregen. Ook in veel dorpen is een marketing bureau of SEO specialist gevestigd. Niet voor niets wordt er zoveel gezocht op online marketing bureau Rotterdam, Amsterdam, Den Haag of waar dan ook.

Maar zoals je al eerder hebt kunnen lezen moet je verder kijken dan je neus lang is. Kijk als eerste hoe goed het bedrijf in zoekmachines scoort. Een bureau dat laag in Google staat is niet echt met SEO bezig. Of misschien hebben ze er niet zoveel kaas van gegeten, weet jij veel.

Vraag altijd naar de kosten en wat ze voor anderen al bereikt hebben. Vergelijk minimaal drie van dit soort bureaus met elkaar, dan pas kun je een goede keuze maken.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com