Soorten reclame – alle reclamevormen op een rij

Er zijn meer dan 15 verschillende soorten reclame. Hierdoor kan het voor ondernemers lastig zijn om een juiste reclamevorm uit te kiezen. Speciaal voor bedrijven en ondernemers is dit artikel geschreven: alle soorten reclame overzichtelijk op een rij. Uiteraard met de voor- en nadelen.

kerstboom opzetten

Kerstboom opzetten?

Doe het met een kerstboomstandaard

De voordelen van reclame maken

Veel bedrijven maken reclame. Dit komt omdat het verschillende voordelen heeft. Voornaamste doel is het promoten van een product of dienst. De consument/klant weet wat er op de markt is en kan hierdoor een vergelijking maken.

Elke reclamevorm heeft zijn voor- en nadelen en bijbehorende kostenplaatje. Weet je niet welke soort reclame geschikt is? Bekijk het hieronder.

Leuk voor aan de wand: stoere reclameborden van metaal. Bijvoorbeeld van bekende merken of uit vroegere tijden.

Bekijk reclameborden

Producentenreclame

De bekendste uit alle soorten reclame is de producentenreclame. Dit is reclame die de producent (of fabrikant) maakt. Denk maar eens aan grote merken als Coca-Cola of Nike. Meestal wordt producentenreclame gebruikt om de consument kennis te laten maken met het assortiment. Maar het is ook bedoeld om merkbekendheid op te bouwen of consumenten merktrouw te laten worden.

Producentenreclame kan in verschillende vormen waaronder televisie- en radioreclame, dit wordt het vaakst gebruikt. Internetreclame is ook interessant, hoewel grote bedrijven hier minder vaak voor kiezen. Wel zijn de grote namen altijd op social media aanwezig (social media marketing).

Coöperatieve reclame

Bij coöperatieve reclame slaan de producent en wederverkoper de handen ineen. Er wordt dus gebruik gemaakt van combinatiereclame, waarbij beide partijen een en hetzelfde product (of productlijn) aanprijzen. De kosten voor de reclamecampagne of advertentie wordt tussen beiden gedeeld. Dit komt omdat ze alle twee hetzelfde belang hebben.

Collectieve reclame

Wanneer fabrikanten of producenten samenwerken en adverteren dan spreek je van collectieve reclame. Hierbij wordt niet een bepaald merk aangeprijsd, de aandacht ligt juist bij een bepaald product. Bijvoorbeeld een fiets, stofzuiger of gezonde voeding.

Een bekend voorbeeld hiervan is de reclame van melk met de slogan melk, de witte motor. De kosten voor collectieve reclame wordt onder de verschillende bedrijven of fabrikanten verdeeld. Vaak kom je collectieve reclame op televisie of radio tegen, maar ook op het internet en op billboards (buitenreclame).

Detailhandelsreclame

Alle winkels en webshops vallen onder de detailhandel. Oftewel: fysieke goederen voor persoonlijk gebruik. De detailhandel richt zich op de consument. Denk maar eens aan kleding, bouwmateriaal, meubels, voedingsproducten of speelgoed.

Dit soort reclame wordt door een enkele producent of winkel opgezet, maar kan ook in samenwerking met andere bedrijven plaatsvinden. Dit laatste zie je vooral wanneer een bepaald product in slechts één winkelketen verkrijgbaar is.

Ideële reclame

De overheid zendt vaak ideële reclame uit, dat zijn de bekende spotjes van Postbus 51. Maar ook de televisiespotjes van SIRE zijn bij velen bekend. Dit is een van die soorten reclame die gericht is op het bewust maken of het beïnvloeden van gedachten en ideeën. Een goed voorbeeld hiervan is de overheidscampagne ‘Alleen samen’, verwijzend naar het onder controle krijgen van corona. Een eerdere campagne heet PUUR rookvrij, om mensen bewust te maken van een rookvrij leven.

Bekende SIRE campagnes zijn #daslief (2020) en Kinderen in armoede (2021). Ideële reclame heeft altijd een maatschappelijk doel. Dit wordt bekostigd door de overheid.

Combinatiereclame

Als laatste is er nog de combinatiereclame. Vaak werken twee of meer bedrijven of producenten samen. Hierbij wordt van elke fabrikant een product aangeprezen. Combinatiereclame werkt het beste wanneer de producten elkaar aanvullen. Bijvoorbeeld de wasmachine van het merk A kun je het beste onderhouden met het ontkalkmiddel van merk B.

Combinatiereclame wordt door alle partijen betaald. Zijn het er twee dan betaalt ieder de helft. Dat is de meest eerlijke manier van combinatiereclame.

Tip: Boeken over reclame en maatschappij

Soorten reclame, ingedeeld naar medium

Reclame kent verschillende doelen waaronder het imago van een bedrijf beïnvloeden, aanzetten tot actie, vergelijken of om de vraag naar een product te stimuleren. Maar bijvoorbeeld ook om merktrouw op te bouwen of inhaken op de producten van een ander. Die laatste soort reclame kom je minder vaak tegen maar kan wel lucratief zijn. Het bedrijf profiteer namelijk van de goede naam van de concurrent.

De verschillende soorten reclame kun je ook indelen naar medium. Hieronder in het kort de verschillende soorten reclame in deze categorie.

Televisie- en radioreclame: ook wel etherreclame genoemd. De commercial of spot wordt via de ether (of kabel) naar de ontvanger verzonden. Voordeel is het grote bereik. Nadeel is dat je de doelgroep niet altijd kunt specificeren.

Internetreclame: staat ook wel bekend als online reclame. Meestal wordt gebruik gemaakt van adverteren in zoekmachines of op websites. Maar onder internetreclame valt ook social media reclame, het gebruik van influencers of adverteren op YouTube. Internet reclame is relatief goedkoop en je bereikt er een grote doelgroep mee. Bovendien is die doelgroep nauwkeurig te specificeren.

Persreclame: adverteren in kranten en tijdschriften. Naast adverteren is een persbericht ook mogelijk. Persreclame is erg kostbaar en de doelgroep niet altijd te specificeren. Uitgezonderd bepaalde tijdschriften en vakbladen. Nadeel zijn de teruglopende verkoopcijfers met betrekking tot kranten en tijdschriften, waardoor persreclame niet meer zo effectief is als vroeger.

Directe reclame: dit soort reclame komt direct bij de doelgroep aan. Denk maar eens aan het tijdschrift dat je gratis uit supermarkten mee kunt nemen, boordevol recepten. In dit soort tijdschriften staat ook de aanprijzing van producten. Effectief maar je moet consumenten wel zover krijgen dat ze de reclame zien.

Direct mail: wordt vaak via internet in de vorm vorm van een nieuwsbrief verspreid. Maar ook reclame per post valt hieronder. Voordeel is dat je zeker weet dat de ontvanger deze reclame wil zien. Hij of zij heeft zich hiervoor ingeschreven (tegenwoordig verplicht). Hierdoor kostenbesparend en je schiet recht op het doel.

Point-of-purchase reclame: als laatste nog de point-of-purchase reclame, dit is reclame die je bij het bedrijf zelf tegenkomt. Bijvoorbeeld de posters die in winkels hangen, de producten in etalages maar ook de tv’s met reclame, die zie je vaak in de winkel staan. Uiteraard de goedkoopste manier van reclame maken.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial