Stappenplan onderneming starten

Een eigen zaak beginnen, steeds meer mensen kiezen ervoor. Het is een groot avontuur waarvan je de hoogste verwachtingen hebt. Helaas kunnen die verwachtingen in het water vallen. Om je goed voor te bereiden en er een succes van te maken hebben we het stappenplan onderneming starten opgesteld.

Qlima petroleumkachel

Een van de laatste petroleumkachels. Op = op.

+2800 keer bekeken vandaag

Onze tip: het boek voor startende ondernemers – Ondernemen als een baas

1. Nadenken over de rechtsvorm

Voordat je een onderneming start moet je eerst nadenken welke rechtsvorm deze krijgt. Zowel in Nederland als in het buitenland zijn er verschillende rechtsvormen. Hieronder vind je een overzicht van de Nederlandse rechtsvormen.

Eenmanszaak

Dit is de meest gekozen rechtsvorm. Je richt het bedrijf in je eentje op, er is dus geen sprake van een vennoot. Vaak wordt gedacht dat je met een eenmanszaak geen personeel aan kunt nemen, maar dit mag zeker. Er zit geen limiet aan het aantal personeelsleden. Met een eenmanszaak ben je met je privévermogen verantwoordelijk voor schulden die je met het bedrijf maakt. Denk dus goed na of een eenmanszaak wel zo geschikt is.

Vennootschap onder firma (vof)

Wil je samen met je partner of iemand anders een eenmanszaak oprichten? Dan kom je bij een vennootschap onder firma uit. De regels zijn hetzelfde als bij een eenmanszaak. Jullie zijn met het privévermogen verantwoordelijk voor bedrijfschulden. Met een vof heb je wel veel fiscaal voordeel.

Commanditaire vennootschap (CV)

Deze rechtsvorm is niet bij iedereen bekend, maar wel interessant wanneer je een financierder aan wil trekken. De financierder zit in het bedrijf, heeft financieel voordeel maar is niet verantwoordelijk voor schulden.

Besloten vennootschap (BV)

Bij een besloten vennootschap zijn de aandelen niet vrij overdraagbaar. Je kunt in je eentje maar ook met meerderen een BV oprichten. Vroeger was er een startkapitaal vereist maar dit is teruggebracht. Een BV is vooral interessant wanneer je een hogere omzet hebt. Bij een lage omzet kun je beter voor een eenmanszaak of een vof kiezen.

Naamloze vennootschap (NV)

Met een naamloze vennootschap kies je voor een rechtsvorm waarbij de aandelen vrij overdraagbaar zijn. Bedrijven die aan de beurs genoteerd zijn moeten altijd een naamloze vennootschap zijn, anders is het overdragen van aandelen niet mogelijk. Verder ziet een NV er hetzelfde uit als een BV.

2. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

De tweede stap bij het starten van een onderneming is een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel. Dit doe je online. Je vult een aantal gegevens in en maakt een afspraak om langs te komen. Neem altijd je identiteitsbewijs mee. De inschrijving bij de KvK kost ongeveer € 50.

3. Het ondernemingsplan schrijven

Vaak wordt gedacht dat je voor de inschrijving met de Kamer van Koophandel een ondernemingsplan nodig hebt. Dit klopt niet, maar soms is het wel beter om je hiermee bezig te houden. Het ondernemingsplan geeft je inzicht in je plannen, doelen en ideeën.

Heb je financiering nodig voor de oprichting van je bedrijf? De bank of investeerder zal altijd een ondernemingsplan willen zien. In dit geval is het zeker raadzaam om een ondernemingsplan op te stellen, of dit te laten doen.

Dit moet je hebben: Voor Dummies – Een eigen bedrijf starten

4. Het opzetten van de administratie

Elk bedrijf is verplicht om een gedegen administratie te voeren en bij te houden. De administratie moet je gedurende minimaal zeven jaar bewaren. Omdat tegenwoordig alles digitaal gaat is het wel makkelijker geworden om de administratie bij te houden.

Jaarlijks doe je belastingaangifte en, afhankelijk van het bedrijf, maandelijks tot eenmaal per kwartaal de btw aangifte. Sommige kleine bedrijven krijgen vrijstelling van de btw-aangifte. Hoe dit precies zit vind je op de website van de belastingdienst. Schakel voor de jaarlijkse aangifte een goede boekhouder in, dit kan veel financieel voordeel opleveren.

5. Een zakelijke rekening openen

Met een zakelijke rekening ga je voor een professionele uitstraling. Toch is een zakelijke rekening niet verplicht, maar administratief gezien veel praktischer. Bedenk dat een zakelijke rekening wat duurder kan zijn dan een privérekening.

6. Een zakelijke website (of webshop) opzetten

Voor ondernemers die een webshop willen starten is dit zeker een must: begin met de bouw van de webshop. Maak een lay-out of thema, zorg voor een goed logo, vermeld de bedrijfsgegevens op de site en laad producten in.

Voor alle andere bedrijven is een zakelijke website zeker een aanrader. Het zorgt voor een goede online zichtbaarheid. Bovendien kan dit potentiële klanten overtuigen en meer omzet opleveren.

7. Het afsluiten van een of meerdere verzekeringen

Wanneer je personeel aanneemt ben je verplicht om een aantal verzekeringen af te sluiten. Zonder personeel heb je die verplichting niet, maar is het vaak wel handig. Bijvoorbeeld een verzekering voor het afdekken van persoonlijke risico’s. Zo ben je goed verzekerd tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Denk ook eens naar over opbouw van het pensioen. Het is mogelijk om je aan te melden bij een pensioenverzekering of pensioenplan.

8. Een netwerk opbouwen

De laatste in het stappenplanonderneming starten is het opbouwen van een netwerk. Maak een LinkedInprofiel aan, adverteer op het internet, zorg dat je lokaal bekend bent of kom op een andere manier onder de aandacht. Bezoek bijvoorbeeld ook eens wat beurzen, of dit nu als ‘klant’ of als ondernemer is.

Wees actief op verschillende social media kanalen. Het is in het begin lastig om een netwerk op te bouwen, maar wel de ideale methode om klanten naar je toe te trekken. Zorg ook dat je website online staat en werk aan SEO (zoekmachine optimalisatie). Dit laatste zorgt ervoor dat je beter zichtbaar bent in de organische zoekresultaten. Zo komen klanten uiteindelijk toch vanzelf naar je toe.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial