Telefoonabonnement voor kind afsluiten

Steeds meer kinderen beschikken over hun eigen smartphone. Vaak wordt gekozen voor prepaid beltegoed, maar een abonnement is eigenlijk veel handiger. Een telefoon abonnement voor kind afsluiten moet soms door een volwassene gebeuren. Een minderjarige mag niet zelfstandig een contract afnemen. Wist je trouwens dat er speciale kids abonnementen zijn?

Abonnement minderjarige: samen beslissen

Kinderen tot 18 jaar mogen niet zelfstandig beslissingen nemen. Ze mogen wel een telefoon abonnement afsluiten maar dit moet altijd met toestemming van de ouder of voogd. Dit betekent dat de telefoonprovider ook geen overeenkomst met een minderjarig kind mag afsluiten. Tenzij de ouders hier toestemming voor geven.

Je kunt op twee manieren een telefoonabonnement voor een kind afsluiten:

  • Online (met digitale handtekening)
  • In de winkel (zeggen dat je akkoord gaat)

Let op want wanneer een minderjarig kind toch zelfstandig een abonnement afsluit, dan heb je het recht om dit ongedaan te maken.

Tip: hier vind je goedkope prepaid simkaartjes (vanaf € 0,99).

Beste telefoonabonnement voor kind

Kinderen maken vaak gebruik van het internet. Via wifi is dit het goedkoopst en makkelijkst. Soms kan het niet anders dan dat er gebruik wodt gemaakt van 3G, 4G of 5G (mobiele data). Helaas kan juist die mobiele data ontzettend in de kosten lopen.

Het beste telefoonabonnement voor kind beschikt over voldoende mobiele data. Maar hoe groot moet die internetbundel zijn? Het is aan te raden om een bundel van minstens 2 GB te nemen. Minder kan maar dan moet het kind heel erg op het internetgebruik letten.

Het aantal belminuten is iets minder belangrijk. Veel kinderen bellen namelijk via wifi. Toch is het aan te raden om voor een belbundel van minimaal 120 minuten te gaan. Dat is toch twee uur bellen per maand oftewel 30 minuten per week.

Welk abonnement past bij mijn kind?

Het is vaak lastig om te bepalen welk abonnement bij je kind past. Hieronder vind je de minimale vereisten overzichtelijk op een rij:

  • 120 belminuten of meer
  • 2 GB mobiele data of meer
  • Gratis sms (of 10 sms’jes per maand)

Weinig mensen maken gebruik van sms, maar in geval van nood kan dit wel handig zijn. Bijvoorbeeld omdat het internet eruit ligt. Zorg dus altijd dat sms beschikbaar is binnen het abonnement.

Met of zonder smartphone

Bij het afsluiten van een telefoonabonnement voor het kind kun je kiezen uit een abbo met of juist zonder smartphone. Een abonnement inclusief smartphone is erg praktisch. Het kind heeft namelijk direct de beschikking tot een nieuw toestel. Houd er wel rekening mee dat dit toestel in maandelijkse termijnen wordt afbetaald.

Bedraagt die afbetaling in totaal meer dan € 250? Dan ontvangt degene die het telefoonabonnement afsluit een positieve BKR-notering. Dit is niet direct ernstig maar kan wel van invloed zijn bij het afsluiten van een andere lening.

Omdat een minderjarige geen telefoonabonnement mag afsluiten zal die BKR-notering op naam van degene die het abonnement afsluit, komen te staan.

Om dit te voorkomen kun je ook een losse smartphone aanschaffen en vervolgens een sim-only abonnement afsluiten. Dit is de meest veilige methode.

Bekijk losse smartphones (nieuw)

Speciaal kidsabonnement

Sommige providers komen met een speciaal kidsabonnement. Bijvoorbeeld T-Mobile, dat het Sim Only abonnement voor kinderen aanraadt. Dit abonnement richt je naar wens in en is maandelijks aanpasbaar. Bovendien kom je niet voor extra kosten buiten de internetbundel te staan. Mocht de databundel op zijn dan kan het kind gewoon gebruik blijven maken van het mobiele internet, alleen tegen een lagere snelheid.

Dit soort kidsabonnementen zijn dan ook zeker een aanrader. Het kan je op de eindstreep een hoop geld besparen. Doordat het abonnement maandelijks aanpasbaar is groeit het met de behoefte van je kind mee.

Kan je van prepaid naar abonnement?

Vaak kiezen ouders in het begin voor een prepaid simkaart. Het beltegoed koop je telkens los. Dit is zeker verstandig wanneer je kind nog maar net begint met een mobiele telefoon. Op die manier kan het kennismaken met bellen en mobiel internetten. Zonder dat de kosten hoog oplopen want die houd je zelf in de hand. Op is ook echt op. Zo leert het kind met grenzen om te gaan.

Er komt een moment dat je toch liever overstapt naar een telefoonabonnement voor het kind. Omdat het toch meer gebruik maakt van mobiele data. Maar ook omdat je wil dat zoon of dochter altijd kan bellen of bereikbaar is.

Kun je van prepaid naar abonnement overstappen? Dat is zeker mogelijk. Dit gaat het makkelijkst wanneer je dit bij dezelfde provider doet. Neem contact met de provider op en laat weten dat je prepaid over wil zetten naar een abonnement. De oude simkaart blijft gewoon geldig waardoor je kind ook het oude nummer blijft gebruiken.

Soms is het ook mogelijk om van de ene naar de andere provider over te stappen. Je moet dan nummerbehoud aanvragen. Dit vraagt wat meer werk en duurt ook wat langer.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com