Viraal gaan? Zo doe je dat!

Bijgewerkt: 22 januari 2023

We willen allemaal viraal gaan. Een video of een bericht dat zich razendsnel over het internet verspreidt: het levert je veel naamsbekendheid op. De vraag is hoe viraal gaan werkt en hoe je ervoor zorgt dat iedereen jou onthoudt. Bekijk de beste tips om viral te gaan!

Viraal betekenis

Wanneer je naar de viraal betekenis in het woordenboek kijkt dan wordt het omschreven als ‘betrekking hebbend of veroorzaakt door een virus’. Je komt deze term ook steeds meer op het internet en in de reclamewereld tegen.

Viraal gaan betekent in dit geval dat iets zich als een lopend vuurtje verspreidt. Vaak gaat het om video’s die viraal gaan. Maar het kan ook om een foto of een bepaald bericht gaan.

Dit is waarom je viraal gaat

Waarom wil je dat eigenlijk, viraal gaan? Voor bedrijven, BN’ers maar ook voor starters  biedt viraal gaan verschillende voordelen:

  • Vergroten merkbekendheid
  • Snel naamsbekendheid
  • Groot bereik
  • Goedkoop

Bedrijven die viraal gaan richten zich hierbij op consumenten. Dit is namelijk de groep die video’s of berichten massaal verspreidt. Deze methode van viraal gaan noem je ook wel virale marketing.

Viral gaan draait om merkreputatie

Viraal gaan is onderdeel van het bedrijfsplan (marketingstrategie). Maar wanneer jij je richt op een passief inkomen dan is viral gaan ook een goed idee. Hierbij is het vooral belangrijk om gebruik te maken van je eigen netwerk. Social media leent zich hier uitstekend voor.

Houd wel het doel van viraal gaan voor ogen: merkreputatie. De naamsbekendheid of merkbekendheid vergroten. Klakkeloos proberen viraal te gaan gaat vaak niet werken: wanneer deze techniek niet aansluit bij wat je te bieden hebt dan vergeten mensen je net zo snel weer. Wil je dus jouw website, product of dienst in de picture zetten dan ga je viraal met iets wat hier ook op aansluit.

Zo werkt het: mensen infecteren

Je kent nu de betekenis van viraal gaan. En ook welke voordelen dit heeft. Virale marketing lijkt veel op het verspreiden van een virus. Je kunt alleen goed viraal gaan wanneer de voortplantingsquote op 1 of hoger ligt. Laat ik hier even iets over uitleggen.

Een virus dat zich snel verspreidt heeft een voortplantingsquote van minimaal 1. Dit betekent dat een besmet persoon het virus naar minimaal 1 andere persoon overbrengt. Deze nieuwe besmette persoon brengt het ook weer naar minimaal 1 ander over. In het begin kan een virus een voortplantingsquote van wel 3 tot 7 hebben: dan gaat het snel. Zodra de voortplantingsquote onder de 1 uitkomt dan sterft het virus langzaam uit.

Zo werkt het ook met viraal gaan. Het is de kunst om een voortplantingsquote van minimaal 1 te hebben. Wanneer dit in het begin al onder de 1 ligt dan zal het filmpje, de afbeelding of de tekst zich niet verder verspreiden. Het viral gaan is dan mislukt.

Tips om viraal te gaan

Wanneer je eenmaal viraal gaat dan heb je hier verder geen invloed meer op. Jouw video, afbeelding of bericht verspreidt zich soms zo snel dat je dit niet meer terug kunt draaien. Je bepaalt dus niet wanneer je campagne stopt: dat bepalen de mensen zelf. Wil je viraal gaan dan is het wel belangrijk om hier rekening mee te houden.

Hoe ga je op de juiste manier viraal? Zekerheid heb je nooit, zelfs wanneer het niet je bedoeling was om viraal te gaan kan jouw content zich razendsnel verspreiden. Hieronder enkele tips om het  succes van viraal gaan de vergroten.

Tip 1: beter goed gejat dan slecht bedacht! Niet doen!

Het is heel verleidelijk ideeën van anderen over te nemen. Bijvoorbeeld content dat viraal gaat, waarom zou je niet hetzelfde doen. Natuurlijk, beter goed gejat dan slecht bedacht is een mooie gedachte. Maar dit werkt niet. Je bent namelijk niet uniek en de kans is groot dat velen  jouw content niet interessant vinden: ze hebben het al eens gezien.

Tip 2: houd het actueel

Met je jeugdfoto’s of een video van 10 jaar geleden ga je niet viraal. Maak actuele content, iets dat nu gaande is. Het is ook altijd goed om op actuele onderwerpen in te springen. Iets dat de wereld nu bezighoudt.

Tip 3: gebruik humor

Viraal gaan werkt heel goed wanneer je humor gebruikt. Grappige video’s of afbeeldingen worden sneller gedeeld dan serieuze content. Vooral video’s waarbij iets onverwachts gebeurt of waarbij iets mis gaat doen het altijd goed.

Tip 4: zorg dat anderen zich kunnen identificeren

Heb jij dat ook: content waarin jij je herkent deel je sneller. Dit komt omdat dit soort content veel interessanter is. Zorg er dan ook voor dat mensen zich in jouw content kunnen identificeren. Dingen uit het dagelijks leven, strubbelingen waar je tegenaan loopt, iets met werk of werkgever. Bedenk het maar, er zijn genoeg situaties waarin miljoenen mensen zich herkennen.

Tip 5: de kracht van je eigen netwerk

Viraal gaan begint met het delen via je eigen netwerk.  Wanneer je een sociaal mediaal kanaal met honderden tot duizenden volgers hebt dan is dit een absoluut pluspunt. Daarnaast kun je de video of de content met verschillende platformen delen. Dumpert of Geenstijl zijn altijd goed, vooral wanneer het om actuele of grappige onderwerpen gaat.

Dit moet je nog weten over viraal gaan

Gebruik je viraal gaan om je bedrijf of website in de picture te zetten? Zorg er dan voor dat je content geen commerciële boodschap of een commercieel doeleinde heeft. Consumenten houden er niet van om commerciële boodschappen te delen.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Schuiven naar boven