Vocht in de knie: oorzaken en wat je zelf kunt doen

Vaak duidt vocht in de knie op een ontsteking. Maar ook gewrichtsproblemen zoals artrose of jicht kunnen de oorzaak zijn. Bij overbelasting heb je soms ook last van een dikke knie. Hoe dan ook, het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen en deze weg te nemen. Of in ieder geval een goede behandeling te starten.

Artrose in de knie

Een van de meest voorkomende oorzaken van vocht in de knie is artrose. Dit wordt ook wel gewrichtsslijtage genoemd, hoewel dit feitelijk niet klopt. Bij artrose wordt het kraakbeen dunner en brokkelt af. In sommige gevallen verdwijnt het kraakbeen geheel.

Artrose ontstaat vaak op oudere leeftijd, maar heeft ook met eerdere trauma’s te maken. Dat is waarom voetballers een verhoogde kans op knieartrose hebben. Ook wanneer je ooit geopereerd bent aan de knie, loop je meer risico op het ontstaan van artrose.

De eerste verschijnselen van knie artrose zijn pijn en stijfheid. Dit treedt vooral na een tijdje zitten of liggen op. Beweging vermindert de klachten. Uiteindelijk vordert artrose zo ver, dat de pijnklachten continu aanwezig zijn. Ook is vocht in de knie duidelijk zichtbaar, waardoor je het gewricht minder goed kunt bewegen.

Helaas is artrose niet te genezen. Door in beweging te blijven verminder je klachten en blijf je zo lang mogelijk zelfstandig. Glucosamine kan helpen klachten te verminderen. Veel mensen hebben hier toch wel baat bij.

Bekijk glucosamine

Jicht in de knie

Bij jicht ontstaat er een ontsteking in een gewricht. Vaak gebeurt dit in de voet of grote teen, maar soms ook in de knie. De ontsteking wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van urinezuurkristallen. Gelukkig geneest de ontsteking vanzelf, vaak binnen drie weken. Maar hij kan weer terugkomen.

Bij jicht in de knie is deze pijnlijk. Ook ziet de huid er rood uit en voelt warm aan. Er is geen sprake van koorts, dit komt omdat het hier om een steriele ontsteking gaat.

Bij een aanval van jicht kun je het been hoger leggen en eventueel koelen. Je mag gewoon blijven bewegen, dit is zelfs goed en voorkomt dat de knie stijf wordt. Maar vermijd wel te zware belasting.

Overbelasting van het kniegewricht

Door een verkeerde beweging of te zware inspanning kan het kniegewricht overbelast raken. Het eerste dat je merkt is vocht in de knie. Hierdoor kun je hem moeilijker buigen en strekken. Ook kan de knie pijnlijk aanvoelen.

Bij overbelasting is het aan te raden om even rustig aan te doen. Draag eventueel een kniebrace, dit voelt gelijk prettiger aan. Wanneer je hierna de inspanning zoals sport weer oppakt, moet je dit langzaam opbouwen.

Naar kniebraces

Meniscusproblemen

In elke knie zitten twee kraakbeenschijfjes, deze noem je meniscus. Door sport of slijtage kan een schijfje scheuren. Op de lange duur leidt dit tot artrose, maar dit hoeft natuurlijk niet. Hoe weet je of je iets aan je meniscus hebt? Vaak ervaar je pijn tijdens het staan en lopen. Ook traplopen is pijnlijk, vooral trap aflopen.

Soms ervaar je een klikkend of knarsend gevoel in de knie. In sommige gevallen kun je zelfs een knarsend geluid horen. Er ontstaat vocht in de knie en hij wordt dikker. Met voldoende rust herstelt de knie, maar meniscusletsel kan ook lang aan blijven houden. Soms is een behandeling of operatie noodzakelijk.

Rust of beweging

Bij vocht in de knie is het lastig om het gewricht te bewegen. De vraag is dan ook of je rust moet houden, of toch in beweging moet komen. Dat hangt een beetje van het onderliggend probleem af. Bij artrose, jicht of reuma is beweging juist belangrijk. Terwijl je bij overbelasting of meniscusproblemen beter rust kunt nemen. Lichte bewegingen zijn wel goed om het gewricht niet stijf te laten worden.

Koelen of warmen

Wanneer er vocht in de knie aanwezig is dan kun je het gewricht het beste koelen. Dit doe je met ijs, maar wel op een veilige manier. Je mag ijs nooit rechtstreeks op de huid leggen, hierdoor ontstaat er bevriezing en beschadiging. Zorg voor een speciaal icepack of wikkel wat ijs in een handdoek of stop het in een washandje.

Bekijk icepack

Het warm houden van de knie is bij zwelling niet echt verstandig. De zwelling kan hierdoor langer aan blijven houden. Maar wanneer warmte prettig aanvoelt en pijnklachten vermindert, dan mag je deze behandeling wel toepassen.

Pijnstillers en ontstekingsremmers

Een pijnstiller helpt bij het verlichten van pijnklachten. De ontsteking wordt hier niet minder van maar je ervaart gewoon minder pijn. Paracetamol is een lichte pijnstiller die je in veel gevallen veilig kunt innemen.

Een dikke knie en dus de aanwezigheid van vocht duidt toch vaak op een ontsteking. Een ontstekingsremmer kan helpen, bijvoorbeeld door het wegnemen van de vochtophoping. Ibuprofen is een milde ontstekingsremmer. Naproxen is iets zwaarder. De arts van ook een andere ontstekingsremmer voorschrijven.

Soms wordt een cortisone-injectie ingespoten. Dit remt de ontsteking. Let op bij kraakbeenslijtage of artrose: teveel cortisone-injecties hebben een negatieve invloed op het nog aanwezige kraakbeen. Dit kan als gevolg van cortisonen versneld afbreken.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com