Waterdieet, is dat nu wel zo goed?

5 kg of 10 kg afvallen met het waterdieet, verschillende mensen wagen een poging. De vraag is of dit dieet ook echt werkt. Moet je alleen water drinken of mag je ook iets eten? Hoe gezond of slecht is het water dieet? Ben je van plan om dit dieet te volgen, lees dan onderstaande tips goed door.

kerstboom opzetten

Kerstboom opzetten?

Doe het met een kerstboomstandaard

Een crash dieet

Feitelijk is het waterdieet niks anders dan een crashdieet. Oftewel: je geeft je lichaam zeer weinig energie. Als gevolg hiervan verlies je lichaamsgewicht.

Een waarschuwing vooraf: crashdiëten zijn niet goed voor je gezondheid. Bovendien is dit geen goede manier om langdurig af te vallen. Meestal verlies je alleen vocht, ondanks dat je veel water drinkt. Vochtverlies ontstaat namelijk door verbranding van koolhydraten. Op de lange duur zal je ook wat vet verliezen, maar dit kan er net zo snel weer bijkomen.

Het waterdieet is wél effectief wanneer je dit combineert met de juiste voeding.

Tip: maak het jezelf makkelijk door continu een drinkfles met water bij je te hebben. Koop een praktische drinkfles, die neem je overal mee naartoe. Bovendien drink je hier een stuk prettiger uit.

Naar drinkflessen

Zo werkt dit dieet

Wil je het uitproberen? Hieronder vind je het water dieetschema.

  • ‘s Morgens na het ontwaken: twee glazen water drinken
  • Voor elke maaltijd: 1-2 glazen water
  • Tijdens elke snack: 1 glas water
  • Voor de training: 2 glazen water
  • Na de training: 2 glazen water

Het is de bedoeling dat je minimaal 2 l water per dag drinkt. Hierbij verdeel je de drinkmomenten zoveel mogelijk. Het liefst drink je 10 keer per dag 200 ml. Dus niet in een keer een liter achter elkaar.

Het waterdieet kenmerkt zich ook door een lage calorie inname. Meestal wordt gekozen voor een koolhydraatarm dieet. Het is dus niet zo dat je alleen maar op water leeft, dit houd je niet lang vol en is ook erg ongezond.

Waterdieet ervaringen

Wat zijn de waterdieet ervaringen? Mensen die dit dieet volgen vallen in het begin veel af. Vooral wanneer je weinig calorieën binnenkrijgt, kan dit erg snel gaan. Het probleem met het water dieet is dat de meeste mensen veel te weinig eten. Een vrouw heeft minimaal 1400 kilocalorieën per dag nodig. Wanneer je hieronder zit dan spreek je van een crashdieet.

Wat doen crashdiëten met je lichaam? Er ontstaat een voedingsstoffentekort, dit is schadelijk voor verschillende functies in het lichaam. Ook verliest je lichaam veel vocht en wordt spiermassa afgebroken. Je stofwisseling wordt steeds trager en dat is een slechte zaak. Wanneer je weer normaal gaat eten kom je extra hard aan. Als laatste raken je hormonen in disbalans. Hier kun je veel last van hebben.

Kortom: een waterdieet kan helpen maar dan moet je dit wel op de juiste manier aanpakken. Dat doe je door minimaal 2 l water per dag te drinken en het minimale aan calorieën binnen te krijgen.

Kies voor gezonde voeding

Ga je voor het waterdieet, kies dan vooral voor gezonde voeding. De volgende producten zijn aan te raden:

  • Grof volkoren brood
  • Quinoa
  • Zilvervliesrijst
  • Volkorenpasta
  • Kip
  • Mager rundvlees
  • Vis
  • Groenten en fruit
  • Magere melkproducten

Vermijd producten als koek, snoep, chips en snacks. Eet ook geen friet, pizza, pannenkoeken of kant-en-klaar maaltijden. Vermijd verder vette of calorierijke producten, alcohol en frisdranken.

Afvallen met het water dieet, is het echt gezond?

Wanneer je bovenstaande waterdieetschema volgt (2 liter water per dag in combinatie met gezonde voeding) is dit dieet gezond. Het is dan wel belangrijk dat je nooit onder de grens van je dagelijkse calorie-inname zit. Weet je niet hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt, dan kun je dit zelf berekenen. Op internet vind je hier diverse tools voor. Maar een sportschool of diëtist kan je hier ook bij helpen.

Het helpt ook om je dagelijkse calorie-inname bij te houden. Wanneer je vervolgens 500 kilocalorieën per dag mindert, val je al flink af.

Waarom kan afvallen met het waterdieet gezond en effectief zijn? Water helpt je bij het afvoeren van afvalstoffen. Maar ook bij het verteren van voedsel. Verder geeft water voor de maaltijd je een vol gevoel, waardoor je minder eet. Bovendien heeft je lichaam water nodig om de verschillende lichaamsfuncties op gang te houden. Kortom: afvallen met het waterdieet is gezond, mits je het ook goed aanpakt.

Het gebruik van afslankpillen

Een alternatief is het waterdieet combineren met afslankpillen. Het is niet zo dat de pillen ervoor zorgen dat de kilo’s er af vliegen. Wel dienen ze ter ondersteuning, bijvoorbeeld om de vetverbranding een boost te geven. Maar ook om het hongergevoel te onderdrukken.

Bekijk afslankpillen

Afslankpillen kunnen je dus zeker helpen. Gebruik ze in combinatie met het waterdieet en gezonde en caloriearme voeding. Dan zul je zien dat de kilo’s langzaam verdwijnen.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial