Zoekmachine ranking werkt zo

Het lijkt heel eenvoudig om met je website bovenaan in zoekmachines te staan. Toch werkt zoekmachine ranking niet zo simpel als gedacht. Wil je hoger scoren in Google, Bing of andere zoekmachines? Dan is er veel werk aan de winkel. Kijk maar eens hoe je invloed uitoefent op zoekmachine ranking.

Qlima petroleumkachel

Een van de laatste petroleumkachels. Op = op.

+2800 keer bekeken vandaag

De posities in Google

Een vraag die veel webmasters bezighoudt: hoe bepaalt Google de positie van een site in de zoekresultaten? Google maakt gebruik van automatische bots (robots) die over het hele internet kijken. Ze bezoeken elke website en vinden hierbij webpagina’s. Vervolgens worden deze webpagina’s in een grote database opgenomen.

Op dat moment spreek je van indexeren, de webpagina bestaat en is door Google opgemerkt. Dit betekent natuurlijk nog niet dat deze webpagina goed in de zoekresultaten zichtbaar is. Hier is veel meer voor nodig.

Je website hoger in Google? Met een van deze SEO-boeken kom je er wel.

Bekijk SEO-boeken

De werking van zoekmachine ranking

Bij zoekmachine rankering draait het om het algoritme van Google. Andere zoekmachines hebben weer hun eigen algoritmes, maar die van Google is de meest belangrijke. Dit komt omdat meer dan 93% van de bevolking gebruikt maakt van Google.

Google kijkt naar veel verschillende zaken. Bijvoorbeeld de kwaliteit van teksten op een website. Maar ook inkomende en uitgaande links, net als de interne linkstructuur. Oftewel: hoe je van de ene naar de andere pagina binnen dezelfde site linkt.

Komen er veel relevante links van autoritaire websites? Dan levert dit extra punten op. Google kijkt ook naar de gebruiksvriendelijkheid van een site, net als hoe snel deze laadt. Zo kun je nog wel honderden factoren opnoemen, maar bovenstaande punten hebben een grote invloed op de positie van een website.

Google ranking check

Het is vaak onduidelijk hoe goed een website in zoekmachines scoort. Grotere websites hebben dit wel in de gaten, ze zien het aan de bezoekersaantallen. Maar met een kleine website is het een stuk lastiger meten.

Daarom is er de Google ranking check. De webmaster controleert waar specifieke webpagina’s in organische zoekresultaten staan. Je doet de ranking check via verschillende websites zoals sitechecker.pro.

Hoe kom je bij Google bovenaan te staan?

Wil een webmaster bovenaan in Google staan dan zijn er twee mogelijkheden:

  • Adverteren in zoekmachines
  • Kwalitatieve content delen

 Had adverteren in zoekmachines is de meest gemakkelijke methode. Advertenties verschijnen namelijk boven de organische zoekresultaten. Nadeel van adverteren is dat het geld kost. Bovendien blijft het effect aanhouden zolang de webmaster betaalt. Bij het stopzetten van de advertentiecampagne verdwijnt de positie weer. Het is ook niet van invloed op de organische positie.

Door het delen van kwalitatieve content wordt de positie in de organische zoekresultaten beïnvloed. Google kijkt namelijk heel streng naar de inhoud van websites. Hoe beter de inhoud aansluit bij een zoekopdracht, hoe hoger de zoekmachine ranking.

Zoveel mensen kijken eigenlijk tweede pagina van Google

Geen enkele website wil op de tweede pagina van Google staan. Toch gebeurt dit veel, want op de eerste pagina is plek voor slechts 10 sites. Dit betekent dat duizenden websites op de tweede pagina of verder staan.

Op de tweede pagina van Google staan is niet direct een ramp. Er is namelijk altijd een klein percentage dat via de eerste pagina niet vindt wat hij zoekt. Op deze manier komen ze op de tweede pagina uit. Ongeveer 4,7% van de bezoekers kijkt naar de tweede pagina. Een klein percentage maar nog altijd meer dan de moeite waard.

Scoor met online marketing, lees dit!

Wat is een hoge positie?

Bij zoekmachine ranking kijken webmasters voornamelijk naar hoge (concurrerende) posities. Maar ja, wat is een hoge positie? Wanneer een webpagina op nummer één van de organische zoekresultaten staat dan wordt dit als een hoge positie gezien. Ook positie nul wordt als hoog beschouwd. Ja echt, positie nul bestaat! Hierbij is er een samenvatting van een webpagina als omkadering zichtbaar. Positie nul staat onder de advertenties maar boven de organische zoekresultaten.

Een website die op de eerste positie staat ontvangt ongeveer 35% van het zoekverkeer. Dit is een beetje branche- en niche afhankelijk. Een tweede positie wordt ook nog als hoog gezien, want het levert tussen de 10% en 15% van al het zoekverkeer op.

Eigenlijk kun je zeggen dat de eerste drie posities hoog zijn. Staat een webpagina op positie vier of vijf dan is dit redelijk goed is. Positie 6 tot en met 10 is zichtbaar op het eerste pagina maar kun je als gematigd goed beschouwen.

Vanaf pagina twee spreek je van een slechte positie. Ondanks dat 4,7% op de tweede pagina van Google kijkt, wil dit niet zeggen dat ze ook doorklikken.

Zoekmachine ranking zelf aanpakken

Voor een betere zoekmachine ranking kun je terugvallen op een marketingbureau of een SEO tekstschrijver. Dit kost in de praktijk veel geld en is niet altijd nodig. Iedereen kan SEO toepassen. Lees je goed in en doe vooral veel zelf. Aldoende leert men, zoekmachine ranking is echt niet zo moeilijk zolang je er maar veel tijd in steekt.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial