Explanimation laten maken: bedrijfssucces

Bijgewerkt: 4 december 2023

De digitale wereld verandert snel. Hierdoor wordt het steeds lastiger om de aandacht van consumenten te trekken. Toch zijn er mogelijkheden om je boodschap op een dynamische en effectieve manier over te brengen. Een explanimation video is een visueel aantrekkelijke methode om de aandacht van de consument te trekken aan vast te houden. Hoe werkt het precies? In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten.

Wat is een explanimation?

Een explanimation is een animatie video waarin je uitlegt hoe producten of diensten werken. Het kan ook om uitleg met betrekking tot een bepaald onderwerp gaan. Een explanimation is meer dan alleen een geanimeerde video. Het is een tool die complexe concepten vertaalt naar begrijpelijke en aantrekkelijke content.

Dit zijn geen video’s die je zelf in elkaar knutselt. Een explanimation laten maken laat je door een professioneel bedrijf doen. Het is namelijk belangrijk dat je voor een benadering kiest waarbij je boodschap niet alleen wordt uitgelegd, maar deze ook resonantie bij het publiek vindt.

Het juiste bedrijf heeft begrip van zowel de animatie als de materie die wordt uitgelegd. Zit je in een branche of niche die door een leek moeilijk te begrijpen is? Een goede explanimation maker verdiept zich in jouw product of dienst.

Zo werkt een explanimation laten maken

Veel mensen zijn visueel ingesteld. Een beeld met de bijbehorende boodschap blijft beter hangen dan een stuk tekst. Visuele content is onmisbaar wanneer je bij het grote publiek op wil vallen. Pak het eens anders aan en laat een explanimation video maken.

Hoe werkt het precies? Een explanimation maken is een zorgvuldige balans tussen creativiteit en strategie. Het begint allemaal met een concept dat door verschillende stadia van ontwikkeling gaat.

Van script tot storyboard en van voice-over tot de uiteindelijke animatie, alle partijen zijn hier nauw bij betrokken. Elk van deze stappen vraagt nauwgezette aandacht voor detail en een duidelijk begrip van het einddoel. Het is dan ook niet vreemd om regelmatig overleg te voeren.

Het belang van een script en storyboard

Een script en storyboard zijn de blauwdrukken van een explanimation. Ze zorgen ervoor dat jouw verhaal een duidelijke richting heeft en dat elke scène bijdraagt aan het grotere geheel.

Een goed script is niet alleen informatief, maar ook boeiend. Een storyboard visualiseert de flow van de animatie. Gelukkig zijn dit zaken die je niet alleen hoeft te doen: het explanimationbedrijf neemt deze taak op zich. Uiteraard in overleg met jou of je team.

Design en animatie

Het visuele aspect van een video is het eerst wat bij de kijker binnenkomt. Het design moet niet alleen mooi maar vooral functioneel zijn. Daarnaast is het belangrijk dat de animatie soepel en professioneel overkomt. Werk daarom samen met een team dat zowel artistieke als technische expertise in huis heeft.

Voice-over en muziek

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Toch zijn de Voice-over en muziek ontzettend belangrijk: ze ondersteunen de beelden. Kies je voor een professionele stem die bij de toon van jouw merk past? Hiermee verhoog je de betrokkenheid van het publiek.

Met muziek en geluidseffecten voeg je een emotionele dimensie toe. Dit verrijkt de kijkervaring, waarbij je (stiekem) op emoties, behoeftes en verlangens inspeelt.

Publicatie en promotie van je explanimation

De productie van je explanimation video duurt enkele dagen tot weken. Dat is afhankelijk van de grootte van het project. Na de productie is de distributie van de explanimation video erg belangrijk. Optimaliseer de video voor zoekmachines en promoot hem op de juiste kanalen. Alleen zo weet je jouw doelgroep te bereiken.

Voor dit alles heb je een slimme SEO-strategie nodig. Hiermee maximaliseer je de zichtbaarheid en impact van je video. Heb je geen idee hoe je SEO (zoekmachine optimalisatie) toe moet passen? Vraag een expert om hulp. Het is beter om in goede marketing te investeren, met een hoge ROI, dan alles zelf doen en hier niks uithalen.

Het meten van succes

Wordt jouw video goed door het publiek ontvangen, en levert het ook op wat je in gedachten had? Het meten van6 draait niet alleen om het stellen van views. Het gaat om engagement, het begrijpen van de kijker en het meten van de impact op jouw bedrijfsdoelstellingen. Analytische tools geven inzicht in hoe de content presteert en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Het uitkiezen van het juiste explanimation bedrijf

Als mensen informatie horen of lezen, herinneren ze zich drie dagen later nog maar slechts 10% hiervan. Bij een beeld, zoals een video, blijft 65% van de boodschap na drie dagen hangen. Dit geeft weer hoe effectief videoboodschappen zijn.

De kwaliteit van de video speelt hier een belangrijke rol in. Het is belangrijk om een explanimation bedrijf te kiezen dat over de juiste technische vaardigheden beschikt. Ook moet dit bedrijf de capaciteit hebben om jouw bedrijfsidentiteit en waarde te begrijpen. Laat dit naar een boeiend verhaal vertalen.

De kosten van een explanimation

Visuele content inzetten is het logische gevolg op de manier waarop onze hersenen werken. We denken in afbeeldingen waarbij we visuele informatie ruim 50.000 keer sneller dan tekst verwerken.

Van plan om een explanimation video te laten maken? Kijk dan eerst naar de ROI (rendement op investering). Videomarketing heeft een aanzienlijk hogere ROI. 89% van de marketeers geeft aan dat het een geweldig rendement oplevert. Dus wanneer jij je met marketingactiviteiten bezighoudt, kun je explanimation video’s niet negeren.

De kosten voor het laten maken van een dergelijke video varieert sterk. Communiceer duidelijk wat je verwachtingen zijn en houd hierbij je budget in de gaten. Het is niet verkeerd om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken.

Is een explanimation video iets voor mijn bedrijf?

Een explanimation laten maken is een investering in de toekomst van jouw bedrijf. Het is een veelzijdige tool die, indien correct uitgevoerd, niet alleen een boodschap verduidelijkt, maar ook de betrokkenheid en conversie verhoogt. Dit laat zien dat een strategische benadering en een samenwerking met het juiste explanimation bedrijf onmisbaar zijn.

Nieuwsgierig hoe dit soort video’s in elkaar steekt? Via Adobe maak je zelf een eenvoudige animatievideo. Probeer het eens uit en ontdek hoe moeilijk het is om een professionele uitlegvideo te maken.

BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.

Explanimation laten maken: bedrijfssucces
Schuiven naar boven