Hoe controleer je de bandenspanning?

Bijgewerkt: 15 maart 2023

De bandenspanning is de druk van de buitenlucht die op de band staat. Bij een personenauto ligt de gemiddelde bandenspanning tussen de 1,8 en 3,2 bar. Voor fietsen, scooters of andere voertuigen geldt weer een andere bandenspanning. Hoe controleer je de bandenspanning? Dit doe je met een speciale pomp.

Zo vind je de juiste bandenspanning

De bandenspanning controleren is één ding, je moet wel weten wat je checkt. De juiste bandenspanning vind je op verschillende manieren. Gaat het om een auto, kijk dan in het instructieboekje. Hier staat altijd de juiste bandenspanning aangegeven.

Verder kun je kijken of er een sticker in de deurstijl van de bestuurderskant zit of op de achterkant van de zonneklep. Kijk ook eens in het handschoenenkastje, mogelijk is hier ook een sticker aanwezig. Op die sticker staat welke bandenspanning de auto moet hebben.

Als laatste kun je nog aan de binnenkant van de tankdop kijken. Hiervoor moet je de tankdop er dus eerst afhalen.

Zoek je de juiste bandenspanning van een fiets, scooter, motor of iets anders? Dit staat vaak op de band zelf aangegeven. Hieronder vind je een overzicht van de juiste bandenspanning per voertuig.

  • Auto: 1,8 tot 3,2 bar
  • Aanhanger: 2,40 tot 5 bar
  • Grote aanhanger: 4 tot 8 bar
  • Stadsfiets: 2 tot 3,5 bar
  • Racefiets: 5 tot 7 bar
  • Mountainbike: 1,85 tot 2,35 bar
  • Scooter: 2,1 tot 2,6 bar
  • Motor: 2 tot 2,5 bar

Een en ander is afhankelijk van het gewicht van het voertuig, het wegdek en de weersomstandigheden.

Lees ook: beste bandenspanningsmeter

Zo controleer je de bandenspanning van de auto

De bandenspanning controleren is niet heel moeilijk, dit is iets dat je zelf kunt doen. Het is dus niet nodig om dit door een garage uit te laten voeren. Gelukkig maar want dit zou alleen maar extra kosten met zich meebrengen. Hoe controleer je de bandenspanning? Hieronder een duidelijke handleiding.

Bandenspanning auto controleren

  • Stel de juiste spanning bij de meter in
  • Schroef het dopje van het autoventiel
  • Sluit de speciale pomp op het ventiel aan
  • Wacht tot je een signaal hoort
  • Ontkoppel de pomp
  • Schroef het dopje weer op het autoventiel

De pomp controleert niet alleen de bandenspanning maar zorgt ook dat deze op het juiste peil terechtkomt. Er wordt dus lucht ingepompt of uitgehaald. Hierbij is het wel belangrijk dat je de juiste spanning handmatig instelt. De bandenspanning van de auto controleren doe je met een pomp die je thuis hebt of bij het tankstation. Koop je een luchtcompressor voor autobanden dan ben je tussen de € 28 en € 65 kwijt.

Bekijk luchtcompressor autobanden

Bandenspanning fiets controleren

Veel mensen voelen handmatig of de fietsbanden nog op de juiste spanning zijn. Kun je de fietsband ver indrukken dan moet je hem zeker oppompen. Wanneer de fietsband betonhard aanvoelt dan zit er eigenlijk teveel druk in. De bandenspanning van de fiets controleren doe je met een fietspomp met manometer. Zo zie je exact of de fietsbanden over de juiste spanning beschikken.

Bekijk fietspomp met manometer

Bandenspanning fiets controleren

  • Draai het dopje van het ventiel
  • Bij een Frans ventiel: open het kleine draaidopje
  • Sluit het mondstuk van de fietspomp op het ventiel aan
  • Lees de bandenspanning af
  • Pomp eventueel de band verder op
  • Draai het dopje weer op het ventiel

Bandenspanning scooter of brommer

De bandenspanning voor een scooter of brommer ligt ergens tussen de 2 en 2,5 bar. De achterband heeft altijd een hogere spanning dan de voorband. Wil je de exacte bandenspanning weten dan vind je dit op de band zelf of in het instructieboekje. Kun je het nergens terugvinden, neem dan contact op met de verkoper of een garagebedrijf.

Om de bandenspanning van scooter of brommer te controleren kun je het best gebruik maken van een speciale fietspomp met manometer. Je hebt ook draagbare luchtcompressors, ook deze zijn geschikt voor scooter of brommer.

Bekijk compressor of pomp voor scooter/brommer

De bandenspanning controleren van een scooter of brommer werk op dezelfde wijze als bij een autoband. Volg daarom de handelingen die je hierboven ziet staan.

De minimale bandenspanning

Het is belangrijk om altijd voor de minimale bandenspanning te gaan. Zit je hier onder dan wordt de rolweerstand veel te hoog. Dit betekent dat de auto, scooter of brommer meer energie verbruikt. Bij een te lage bandenspanning van de fiets moet je veel te hard trappen. Daarnaast heeft een te lage bandenspanning nog wat gevolgen. Bijvoorbeeld grotere kans op een klapband, minder grip op de weg en het sneller slijten van de banden.

Wat is de minimale bandenspanning? Dit vind je weer in het instructieboekje (auto) of op de zijkant van de band (fiets).

Zo vaak moet je de bandenspanning controleren

Het is echt niet nodig om dagelijks de bandenspanning te controleren. Hoe vaak je dit wel doet hangt een beetje van het gebruik van het voertuig af. Bij normaal gebruik moet je eens per maand de bandenspanning controleren. Doe dit altijd bij koude banden. Dit betekent dat het voertuig of de fiets enkele uren stil moet staan voordat je aan de slag kunt.

Controleer je de bandenspanning bij het tankstation? Dan is het geen probleem wanneer je maximaal 5 km met de auto rijdt. De banden zijn dan nog koud genoeg om de spanning te controleren.

Een te hoge spanning op de banden

Het kan dat er sprake is van een te hoge bandenspanning. Bij een auto zal dat niet snel gebeuren omdat het apparaat of de luchtcompressor automatisch de bandenspanning controleert en bijstelt. Wanneer je handmatig oppomt dan kan er wel een te hoge spanning ontstaan.

Kan dit kwaad? Ja, ten eerste slijten de banden veel sneller. Bovendien heb je minder grip op het wegdek. Daarnaast ontstaat er een verhoogde kans op het ontstaan van een klapband. Het komt regelmatig voor dat een fietsband al tijdens het oppompen klapt.

BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.

Hoe controleer je de bandenspanning?
Schuiven naar boven