Geluidsseinen in de scheepvaart (vaart)

Bijgewerkt: 15 maart 2023

Binnen de scheepvaart kom je verschillende geluidsseinen tegen. Dit is bedoeld om te communiceren met andere schepen of boten. In dit artikel vind je de geluidsseinen scheepvaart. Iedereen zou deze seinen moeten kennen, zelfs wanneer je nooit vaart. Er komt namelijk een moment dat je deze kennis wel nodig hebt.

Korte en lange stoot

Belangrijk om te weten want bij geluidsseinen is er een verschil tussen een korte en lange stoot:

  • Korte stoot: 1 seconde
  • Lange stoot: 4-6 seconden
  • Klokslag: 4 seconden

Tussen twee stoten moet ongeveer 1 seconde zitten. Ga je voor een reeks korte stoten van minimaal 6 dan zijn deze 1/4 seconde lang met eenzelfde tussentijd van 1/4 seconden.

Bekijk Boeken over boten en schepen

Algemene geluidsseinen scheepvaart

Hieronder vind je de algemene geluidsseinen scheepvaart. Deze seinen zijn voor iedereen hetzelfde:

  • 1 korte stoot: ik ga stuurboord uit
  • 2 korte stoten: ik ga bakboord uit
  • 3 korte stoten: ik sla achteruit
  • 4 korte stoten: ik kan niet manoeuvreren
  • 1 lange stoot: attentie
  • Reeks zeer korte stoten: gevaar voor aanvaring
  • Herhaalde lange stoten: noodsein

Schepen die in gevaar zijn

Een schip of boot dat in gevaar is moet het blijf-weg sein voeren. Dit wordt gedaan door minimaal een kwartier lang ononderbroken kort-lang te seinen. Tegelijkertijd moet het geel licht worden getoond. Schepen die in de buurt en anker liggen moeten de omgeving direct verlaten. Wanneer een schipper het blijf-weg sein hoort is het belangrijk om de autoriteiten direct te waarschuwen. Zo kan het in nood verkerende schip worden geholpen.

Wanneer is het blijf-weg sein van toepassing? Bijvoorbeeld wanneer er gevaarlijke stoffen (kunnen) vrijkomen. Maar ook wanneer er sprake is van piraterij.

Andere schepen ontmoeten

Wanneer twee schepen naar elkaar toe varen dan spreek je van een ontmoeting. Weggebruikers zouden dan van een tegenligger spreken. Het is niet zo dat schepen ter begroeting altijd naar elkaar seinen. Maar wel om aan te geven dat er een aan de verkeerde zijde vaart. Of om aan te geven hoe je voorbij wil varen. Ook hierbij zijn geluidsseinen van toepassing:

  • 1 korte stoot: ik wil bakboord op bakboord voorbijvaren

Het andere schip kan op twee manieren antwoorden:

  • 1 korte stoot: akkoord, je kunt bakboord op bakboord voorbijvaren
  • 2 korte stoten: nee, je moet stuurboord op stuurboord voorbijvaren

Is het antwoord akkoord dan hoeft het eerste schip niet opnieuw te antwoorden maar vaart op bakboord voorbij. Is het antwoord negatief dan volgt er weer een antwoord van het eerste schip:

  • 2 korte stoten: ik zal stuurboord op stuurboord voorbijvaren

Het is belangrijk om deze geluidsseinen binnen de scheepvaart te kennen. Dit voorkomt aanvaringen of andere gevaarlijke situaties.

Wil het ene schip stuurboord op stuurboord voorbijvaren? Dan ziet de communicatie middels geluidsseinen er als volgt uit:

  • 1 korte stoot: ik wil stuurboord op stuurboord voorbijvaren

Het antwoord kan dan zijn:

  • 1 korte stoot: akkoord, je kunt stuurboord op stuurboord voorbijvaren
  • 2 korte stoten: nee, je moet bakboord op bakboord voorbijvaren

Het antwoord van het eerste schip:

  • 1 korte stoot: ik zal bakboord op bakboord voorbijvaren

Onthoud dit goed want het gaat erom wie als eerste een geluidssein geeft en of het om 1 of 2 wordt te stoten gaat. Dit bepaalt de verdere communicatie.

Naar scheepshoorns

Inhalen van een schip (voorbijlopen)

Binnen de scheepvaart wordt met voorbijlopen het inhalen bedoeld. Dit is dus het geval wanneer een schip een ander schip inhaalt. Het achterste schip moet het voorste schip altijd laten weten dat het voorbij wil varen (voorbijlopen). Dit gebeurt middels geluidsseinen:

  • 2 lange stoten + 2 korte stoten: ik wil aan bakboord voorbijlopen
  • 2 lange stoten + 1 korte stoot: ik wil aan stuurboord voorbijlopen

Geeft het voorste schip geen geluidsseinen terug dan is hij akkoord. Het antwoord kan ook anders zijn:

  • 2 korte stoten: nee, je moet aan stuurboord voorbijlopen
  • 1 korte stoot: nee, je moet aan bakboord voorbijlopen

Vervolgens zal het achterste schip antwoorden:

  • 1 korte stoot: ik zal aan stuurboord voorbijlopen
  • 2 korte stoten: ik zal aan bakboord voorbijlopen

Geluidsseinen scheepvaart bij in- en uitvaren van havens

Wanneer een schip een haven in- of uitvaart, en dat geldt ook voor een nevenvaarwater, dan wordt hij soms door anderen over het hoofd gezien. Daarom is het belangrijk om duidelijk te maken dat je in- of uitvaart:

  • 3 lange stoten + 1 korte stoot: ik ga stuurboord uit
  • 3 lange stoten + 2 korte stoten: ik ga bakboord uit
  • 3 lange stoten: ik ga oversteken

Geluidssein bij het keren

Als schipper zal je toch eens moeten keren. Dit kan natuurlijk niet zomaar, je moet anderen laten weten wat je gaat doen. Daarom laat je een van de volgende geluidsseinen horen:

  • 1 lange stoot + 1 korte stoot: ik ga over stuurboord keren
  • 1 lange stoot + 2 korte stoten: ik ga over bakboord keren

Slecht zicht

Een schip kan op radar varen maar ook zonder radar. Bij slecht zicht gelden de volgende geluidsseinen:

  • Op radar varend: 1 lange stoot zo vaak als nodig is
  • Zonder radar varend: 1 lange stoot gedurende 1 minuut

Een varend veerpont geeft in deze gevallen 1 lange stoot + 4 korte stoten. Deze geluidsseinen binnen de scheepvaart zijn alleen nodig wanneer hevige regenval, slecht zicht, gedrag of positie tot een gevaarlijke situatie kan leiden.

BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.

Geluidsseinen in de scheepvaart (vaart)
Schuiven naar boven