Bol.com retour: je product(en) retourneren doe je zo

De webwinkel bol.com is razend populair, zowel in Nederland als België. Je wil iets van bol.com retour sturen. Je zou denken dat je dit naar bol.com zelf moet retourneren, maar dit klopt niet altijd. Het hangt er namelijk helemaal vanaf of je het product bij de webwinkel zelf of bij een externe verkoper hebt aangeschaft.

noodradio bij ramp in Nederland

Waarschuwing NCTV

Nederlanders slecht voorbereid op een ramp

Er is een run op noodradio's

Retourneren op bol.com

Wanneer je iets van online bestelt heb je recht op een wettelijke bedenktijd. Dit valt onder de wet koop op afstand waarbij de wettelijke bedenktijd 14 dagen bedraagt. Een webshop mag de bedenktijd verlengen, maar nooit korter maken. Bij bol.com heb je een bedenktijd van 30 dagen. Dit geeft je voldoende gelegenheid om het product te beoordelen.

Retourneren op bol.com is niet zo moeilijk. Voor jou als klant blijft de werkwijze hetzelfde. Wel moet je even opletten waarnaar je het product stuurt. Dit kan niet altijd naar bol.com zelf. Soms koop je namelijk een product bij deze webshop zelf, maar er zijn ook veel externe verkopers op bol actief. Heb je hier iets gekocht dan moet je het juist naar die verkopende partij retourneren.

Wil je weten hoe retoureren op bol.com werkt? Doorloop onderstaande stappen.

1. Log in op je account

Om het retour sturen op bol.com makkelijker te maken is het praktisch wanneer je over een account beschikt. Daarom is het altijd aan te raden om een account aan te maken. Dit is sowieso nodig wanneer je iets in deze webshop bestelt.

Maak een account op bol.com aan

Ben je de inloggegevens kwijt? Deze vraag je heel eenvoudig via de e-mail aan. Zorg wel dat je toegang tot je e-mailadres hebt. Wanneer je niet meer in je account kunt én geen toegang meer hebt tot je e-mailadres dan is het beter om even contact opnemen met de helpdesk.

2. De juiste bestelling selecteren

Misschien heb je meerdere bestellingen gedaan en wil je slechts één product retourneren. Klik op je eigen naam (rechtsboven) en kies voor de optie Retourneren. Je krijgt nu een compleet overzicht van je bestellingen te zien. Selecteer het artikel dat je wil retourneren aan bol.com. Wil je meerdere producten terugsturen, dan moet je dit soms apart voor retour aanmelden.

3. Retourneren: bevestigen en retourlabel gebruiken

Volg de aanwijzingen op de website. Je moet namelijk aangeven hoeveel artikelen je wil retourneren maar ook via welke verzendwijze. Je kunt gebruik maken van de bol.com retourservice, vaak is dit gratis. Bevestig je keuze en klik op de optie Download het retourlabel. Dit doe je wanneer je het pakket retour stuurt via DPD.

Dit retourlabel nu wel moet je zelf uitprinten. Het is dus belangrijk dat je over een printer beschikt. Heb je deze niet, dan kun je dit misschien ergens anders uit laten printen.

Bekijk de beste printers

Bol.com retour en geen printer? Maak je gebruik van de bol.com retourservice dan hoef je geen label uit te printen, je kunt het pakket gewoon afgeven bij PostNL of bpost. Dat scheelt weer.

4. Je pakket retour sturen

Stop het artikel of product bij voorkeur in de doos waarin je het ontvangen hebt. Dan weet je tenminste zeker dat het product hier goed past. Heb je de doos of verpakking weggegooid, verpak het product dan op een andere manier. Let goed op met kwetsbare producten, deze mogen tijdens het verzenden niet beschadigen. Verpak het daarom goed, eventueel in bubbeltjesplastic.

Wanneer je het pakket via DPD terugstuurt moet je het retourlabel op de doos plakken. Stuur je het via PostNL of bpost terug dan hoef je het pakket alleen maar af te geven. De posterij doet de rest. Zorg wel dat je het verzendbewijs in ontvangst neemt, hiermee kun je aantonen dat je het pakket retour hebt gestuurd.

Tip: bol.com retour bij Albert Heijn is mogelijk heb, hier vind je een servicepunt waar je het pakketje kunt inleveren.

Let goed op de adressering. Soms stuur je het namelijk naar bol.com zelf, maar het kan ook dat je het pakket ergens anders naartoe moet sturen. Schrik hier niet van, je hebt het product namelijk bij een andere verkoper bestelt. Deze verkoper heeft een soort webshop op bol.com, hier merk je in de praktijk niet zoveel van. Behalve dan wanneer je iets moet retourneren via bol.com.

Bol.com retour: wanneer er iets misgaat

Je stuurt iets naar bol.com retour naar het pakket is niet aangekomen. Bekijk eerst de track & trace die je bij het verzenden hebt ontvangen. Via de code zie je waar het pakket zich bevindt. Is je pakket beschadigd of vermist? Helaas ben je zelf verantwoordelijk voor het retourneren aan of via bol.com. Je moet dus zelf een onderzoek bij de bezorgdienst starten.

Zowel bij PostNL als bij DHL kun je een schadeprocedure starten. Heb je iets retour gestuurd via DPD of bpost dan neemt de klantenservice van bol.com namens jou contact op met de transporteur. Hierbij is het belangrijk dat je een mailtje stuurt naar de klantenservice van bol.com.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial