Waarom lukt het afvallen niet? Vijf valkuilen

Bijna iedereen kan wel wat kilootjes missen. Vooral na de feestdagen of een verjaardag let je extra goed op je voedingsgewoonten. Waarom lukt het afvallen niet? In deze blogpost zie je vijf valkuilen waarvan je niet wist dat je erin trapte. Lees ze goed door, dan gaat dat afvallen zeker (weer) lukken.

Belangrijke oorzaken waarom je niet afvalt

Eerst even wat belangrijke oorzaken waarom het afvallen niet lukt. Gebruik je bepaalde medicatie? Sommige medicatie houd je gewicht stabiel of zorgt er zelfs voor dat je aankomt. Dit geldt vooral voor antidepressiva, antipsychotica of corticosteroïden.

Een andere oorzaak waarom je geen gewicht verliest is een onderliggende aandoening of ziekte. Bijvoorbeeld een stofwisselingsziekte. Alle andere oorzaken kun je aanpakken, en dat lees je hieronder.

Je eet te veel

Afvallen betekent minder eten, of in ieder geval minder energie binnenkrijgen. Feitelijk moet je meer energie verbruiken dan dat er binnenkomt. Dan pas gaat je lichaam actief vet verbranden. Sommige mensen gaan minder eten maar op een verkeerde manier. Wanneer je het normale voedsel vervangt voor een paar snoepjes of snacks, dan lijkt het of je minder eet. In werkelijkheid krijg je juist meer energie binnen.

Denk maar eens aan Mars of Snickers. Een bar Mars bevat maar liefst 202 kilocalorieën. Wanneer je op een dag 6 van deze bars eet plus 4 boterhammetjes kaas dan zit je al aan 1800 kilocalorieën per dag. Dit is voor de meeste mensen teveel, hierdoor val je niet af.

Te weinig beweging

Waarom lukt het afvallen niet terwijl je minder en gezond eet? Waarschijnlijk beweeg je te weinig. Zit je dagelijks op 1500 kilocalorieën maar lig je de hele dag op de bank Netflix series te kijken? Dan verbruik je heel weinig energie. Mogelijk krijg je meer energie binnen dan dat je verbruikt, hierdoor val je niet af of kom je zelfs aan.

Probeer dagelijks te bewegen. Ga minimaal een half uur fietsen, wandelen of zwemmen. 2-3 keer per week sporten is helemaal goed. Dit hoeft niet in een sportschool te zijn, thuis kun je ook allerlei oefeningen doen. Schaf eens een hometrainer aan, zo kun je zelfs voor de televisie je workout doen.

Bekijk hometrainers

Je houdt geen eetdagboek bij

In het begin gaat afvallen je makkelijk af. Je houdt alles netjes bij zodat je precies weet wat je eet, maar vooral hoeveel calorieën je binnen krijgt. Na een tijdje weet je het wel en eet je zoals je het geleerd hebt. Toch kunnen oude voedingsgewoonten er weer in sluipen. Hierdoor heb je niet in de gaten dat je stiekem veel te veel binnen krijgt.

Houd je al een eetdagboek bij? Ook wanneer je al een half jaar of langer op dieet staat is het belangrijk om af en toe op te schrijven wat je eet en drinkt. Doe dit maandelijks gedurende enkele dagen. Dit geeft je veel meer inzicht in je voedingsgewoonten.

Veel frisdranken of vruchtendranken nuttigen

Wist je dat cola, sinas maar ook vruchtensappen erg calorierijk zijn? Een glas cola (250 ml) bevat ruim 100 kilocalorieën. Drink je drie glazen cola op een dag dan is dat vergelijkbaar met een (stevige) lunch. Vergeet ook de calorieën in alcoholische dranken niet. Een wijntje of pilsje op zijn tijd mag, maar overdrijft dit nooit. Niet alleen vanwege de calorieën, ook omdat alcohol je energiewisseling vertraagt. Door alcohol is je lichaam bezig met het afbreken hiervan, niet met het verbranden van lichaamsvet.

Je bent te streng voor jezelf

Veel mensen proberen een crashdieet, de kans is groot dat je dit ook al eens gedaan hebt. Of misschien wel nog doet. Bij een crashdieet krijgt je lichaam ontzettend weinig energie binnen. Hierdoor leer jij je lichaam om heel zuinig met energie om te gaan. Het gevolg: je ruststofwisseling wordt trager. Je hebt dus steeds minder energie nodig om toch de dag door te komen. Dit lijkt geweldig maar dat is het dus niet, want het afvallen lukt niet meer.

Wees niet te streng voor jezelf. Volg geen hongerdieet, dit is slecht voor je stofwisseling. Bovendien hou je dit niet lang vol en ga je al snel weer teveel eten. Vaak wordt gezegd dat je na een feestje een balansdag moet nemen. Maar wanneer je langer op dieet bent, neem dan af en toe een feestdag. Dit geeft je stofwisseling namelijk een boost en maakt het afvallen weer wat makkelijker.

Tip: zoek ondersteuning

Waarom lukt het afvallen niet terwijl je er toch alles voor doet? Soms kun je wat ondersteuning gebruiken. Bijvoorbeeld in de vorm van een dieetpakket. Dit helpt je vooral in het begin met afvallen, maar ook wanneer tussendoor even niet wil lukken.

Bekijk dieetpakketten

Een dieetpakket is in verschillende vormen verkrijgbaar. Bijvoorbeeld die van Modifast waarbij je een snel dieet van 7 dagen volgt. Of een afslankproduct op basis van groene thee, goed voor het afvoeren van afvalstoffen en het verminderen van de lekkere trek.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.