Fruit eten en afvallen

Door de jaren heen kun je behoorlijk wat kilo’s aankomen. Wil je graag wat afvallen? Dan moet je goed op je voeding letten.  In de praktijk blijkt dit niet altijd even gemakkelijk. Verschillende diëten beloven een hoop maar de kunst van het volhouden is niet voor iedereen weggelegd. Veel fruit eten lijkt bij te dragen aan gewichtsverlies. Het fruitdieet gaat hier nog verder in. Afvallen met fruit kan eenvoudig zijn wanneer je van fruit houdt. Ontdek of deze methode bij jou past.

Gewicht verliezen

Nog last van zwangerschapskilo’s die er niet vanaf willen? Of wil je eindelijk weer eens een maatje minder? Dan wordt het tijd om gewicht te verliezen. Niet alleen zie je er beter uit of voel jij je beter, maar ook heeft afvallen vele gezondheidsvoordelen.

Tip: bekijk dieetboeken

Zo kan afvallen bijdragen aan een lagere bloeddruk, lager cholesterol, lagere bloedsuikerspiegel, verlaagd risico op hart- en vaatziekten en een verlaagd risico op bepaalde vormen van kanker. Een en ander is uiteraard afhankelijk van je eigen gezondheid, maar veel artsen zullen zeker beamen dat overgewicht slecht is voor de gezondheid.

Waarom je in gewicht aankomt

Teveel eten en te weinig beweging, vaak is dit de oorzaak van aankomen in gewicht. Wanneer je verkeerde voedingsmiddelen eet wordt er ook nog eens meer vet opgeslagen. Meer vetopslag betekent sneller honger waardoor je automatisch meer gaat eten. Voordat je het weet zit je in een vicieuze cirkel punt

Tijdens de zwangerschap komt een vrouw ook flink in gewicht aan. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de zwangerschap zelf, anderzijds door het vasthouden van extra vocht. Voor twee eten is onzin maar er zijn nu eenmaal vrouwen die tijdens de zwangerschap meer honger hebben. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat er vetopslag plaatsvindt.

In gewicht aankomen kan ook met medicatie te maken hebben. Of een stofwisselingsziekte. Je ziet, er zijn diverse oorzaken voor een toename van het lichaamsgewicht. Fruit eten en afvallen, helpt dat echt?

Op dieet

Wil je gewicht verliezen dan moet je eet en je voedingsstijl doen. Vooral gezonde voeding is belangrijk. Maar ook de hoeveelheid speelt een grote rol. Veel mensen die af willen vallen volgen een speciaal dieet. Er zijn veel verschillende diëten en de een belooft nog meer dan de ander. De moeilijkheid zit hem vaak in het volhouden van het dieet.

Jezelf uithongeren zorgt vaak voor vreetbuien en veel diëten zijn te eentonig. Ook hierdoor zijn ze vaak lastig te volgen. Koolhydraten, vetten, eiwitten, de termen vliegen je om de oren.

Hoe zit het met crashdiëten, ontstaat hierdoor het gevreesde jojo-effect? Uit onderzoek is gebleken dat het crashdieet niet direct ervoor zorgt dat je weer veel aankomt, de levensstijl is van belang. Welk dieet je ook kiest, het is vooral belangrijk dat je haat dieet gedurende lange periode volgt. Eigenlijk is een dieet niets anders dan een blijvende aanpassing van je voedingsstijl.

Flavonoïden en afvallen

Fruit eten en afvallen is al vaker effectief gebleken. Hoe kan dit precies? Dit heeft alles met flavonoïden te maken.

Flavonoïden zijn geen nodige voedingsstoffen, maar toch wordt gezegd dat ze vele gezondheidsvoordelen hebben. Flavonoïden geven groenten en fruit hun kleur en zijn dus antioxidanten. Wat doen antioxidanten voor het lichaam? Vitamines zoals C en E zijn antioxidanten. Ook seleen en zink zijn antioxidanten.

Antioxidanten hebben een belangrijke eigenschap: ze vangen vrije radicalen weg. Dit zijn gifstoffen of agressieve stoffen die vrijkomen bij verbranding. Op de lange duur kunnen deze gifstoffen schade en daarmee hart- en vaatziekten en kanker veroorzaken. Antioxidanten vernietigen deze vrije radicalen zoveel mogelijk. Alleen om die reden al is het eten van veel groenten en fruit belangrijk.

Het advies is om veel groenten en fruit te eten omdat dit bijdraagt tot een goede gezondheid.

Fruit helpt bij afvallen

Gedurende 24 jaar zijn ruim 124.000 mensen in Amerika gevolgd. Al deze mensen waren tussen de 27 en 65 jaar oud. Iedere twee jaar gaven deze mensen hun gewicht door en iedere vier jaar het dieet dat ze volgden. Mensen die regelmatig groenten en fruit aten, dus een paar porties per week, bleven op gewicht en vielen zelfs af. Of dit door de flavonoïden werd veroorzaakt is onbekend. Ook kan het komen doordat deze groep mensen met gezonde voeding bezig is en daarmee ‘slechte’ producten eerder laat staan.

Naar ondersteunende producten fruitdieet

Fruitdieet volgen, zo werkt dat

Er bestaat voor alles een dieet, zo is er ook het fruitdieet. Hierbij eet je gedurende een aantal dagen veel fruit en groenten. Mensen die van zoet houden komen goed weg met het fruitdieet, omdat het de trek naar slechte suikers vermindert.

Op bepaalde dagen eet je het ene fruit en op andere dagen weer ander fruit. Het leuke aan het fruitdieet is dat iedereen dit zelf in kan vullen. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je tijdens een dieet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Met alleen fruit of groenten ga je dit niet redden, maar voor een aantal dagen is dit prima te doen. Vul de tekorten daarna zo snel mogelijk weer aan door over te stappen op een ander dieet.

Fruit eten en afvallen: altijd combineren

Afvallen betekent gezonde keuzes maken. Fruit eten en afvallen draagt hieraan bij. Toch is het beter om fruit en groenten veel af te wisselen met de nodige vetten en eiwitten. Vraag een diëtiste om advies wanneer je een dieet met veel fruit wil volgen. Zorg altijd voor voldoende afwisseling en een uitgebalanceerd dieet.

Bedenk goed dat het lichaam niet zonder bouwstoffen, vitaminen, vetten, eiwitten en andere elementen kan. Doe jezelf dus zeker geen tekort. Beweeg daarnaast voldoende. Kies niet voor fruit op siroop, dit bevat teveel suikers. Ingevroren fruit is alleen gezond wanneer er geen toegevoegde suikers bijzitten. Kijk altijd eerst op de verpakking van het product.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com