Wat gebeurt er als je stopt met roken?

Stoppen met roken heeft een hoop positieve effecten. De gezondheid gaat er snel op vooruit. Het risico op ernstige rokersziekten wordt kleiner. Uit onderzoek blijkt dat 20 minuten na het stoppen de eerste effecten merkbaar zijn.

noodradio bij ramp in Nederland

Waarschuwing NCTV

Nederlanders slecht voorbereid op een ramp

Er is een run op noodradio's

Bijwerkingen stoppen met roken

Roken zorgt voor een verslaving. Dit wordt veroorzaakt door de stoffen in een sigaret. Er wordt dan ook vaak gezocht naar de gevaarlijkste stoffen in sigaretten. Dit zijn tabak, ammoniak, nicotine en koolmonoxide. Veel stoffen worden toegevoegd om een sigaret meer smaak te geven. Helaas veroorzaken deze gevaarlijke stoffen een verslaving en aantasting van de longen, hart en bloedvaten.

Wie stopt met roken krijgt te maken met afkickverschijnselen. Hierbij ontstaan zogenaamde bijwerkingen waar iemand veel last van kan hebben.

Wat gebeurt er als je stopt met roken? De volgende ontwenningsverschijnselen kunnen ontstaan:

  • Moeite met de concentratie
  • Snel boos zijn of driftbuien
  • Depressief gevoel
  • Angstgevoelens
  • Trek in snoep en snacks
  • Slaapproblemen
  • Hoofdpijn
  • Klachten aan maag en darmen
  • Zweetaanvallen
  • Meer hoesten

Andere verschijnselen zijn vermoeidheid en duizeligheid, maar ook hartkloppingen komen wel eens voor. Direct na het stoppen zijn de afkickverschijnselen of ontwenningsverschijnselen het grootst. Deze verschijnselen worden snel minder.

Tip: check het zuurstofgehalte in je bloed met een zuurstofmeter die je op de vinger plaatst. Prijs ongeveer € 20.

Naar zuurstofmeters

Wat gebeurt er in het lichaam?

Wat gebeurt er als je stopt met roken met het lichaam? Dit heeft na 20 minuten al effect. Als eerste dalen de hartslag en bloeddruk. Dit geeft een minder zware belasting van het hart. Na 24 uur is de koolmonoxide uit het lichaam verwijderd.

Nicotine verdwijnt 48 uur na de laatste sigaret uit het lichaam. Als gevolg hiervan worden geur en smaakvermogen verbeterd. De energie neemt na 72 uur toe. Hierdoor is bewegen eenvoudiger. Het kan tot 12 weken duren voordat de bloedcirculatie weer goed werkt. Dit geldt ook voor de longfunctie. Tegen die tijd gaat sporten echt een stuk beter.

Rokers hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Na één jaar na het stoppen met roken is dit risico tot de helft gehalveerd. Na 15 jaar is het risico net zo hoog als bij een niet-roker.

Het risico op een beroerte is na 5 tot 15 jaar net zo groot als bij een niet-roker. Longkanker komt vaker voor bij rokers. Het duurt 10 jaar voordat dit verhoogd risico is gehalveerd.

Gevolgen stoppen met roken voor de huid

Mensen die roken hebben een slechtere huid, ogen en tanden. Roken veroorzaakt verkleuringen van de huid. Ook ontstaan er sneller rimpels bij rokers. Dit komt door koolstofmonoxide, dat de aanvoer van bloed en zuurstof naar de huid toe verstoord.

Stoppen zorgt niet voor het verdwijnen van bestaande rimpels. Wel zorgt het ervoor dat de collageenproductie van de huid weer op een normaal niveau komt. Hierdoor krijgt de huid zijn elasticiteit terug. Het gevolg is het minder snel ontstaan van nieuwe rimpels. Het effect is ook merkbaar aan de huid rondom de ogen. Donkere kringen rond de ogen zullen verminderen of verdwijnen.

Het gebit van rokers ziet er over het algemeen geler uit. Stevige rokers hebben soms een slecht gebit met tandbederf. Stoppen met roken leidt tot een zichtbare verbetering van het gebit. Niet alleen worden de tanden minder geel, ook raakt het tandvlees beter doorbloed. Hierdoor kan er eerder een tandvleesontsteking ontdekt worden.

Wat helpt stoppen met roken?

Met een aantal tips of slimme trucs wordt stoppen met roken een stuk eenvoudiger. Als eerste helpt het om de noodzaak in te zien. Voor de een helpt het om een datum vast te leggen, bijvoorbeeld nieuwjaarsdag. Anderen stoppen direct op het moment dat het in hun opkomt.

Stoppen kan zeer moeilijk zijn. Het is belangrijk om het stoppen te blijven motiveren, bijvoorbeeld door aan de eigen gezondheid te denken.

Een to-do list helpt wanneer afkickverschijnselen optreden. Zodra de trek in een sigaret optreedt, is het beter om een wandeling te maken of even de tanden te poetsen. De hunkering naar een sigaret duurt vaak maar enkele minuten. Daarna verdwijnt dit gevoel weer. Toch kan dit meerdere dagen per dag plaatsvinden.

De meeste mensen ondervinden problemen tijdens het dagelijkse ritueel. Na het eten een sigaretje opsteken of pauzeren met een sigaret in de mond, dat zit er niet meer in. Er zijn verschillende alternatieven zoals het eten van een stuk fruit of met iemand bellen. Het is beter om snoep en snacks zoveel mogelijk te laten staan.

Op een forum vinden mensen aansluiting bij elkaar. Stoppen met roken tips worden dan ook veel gedeeld op een forum. Het maakt niet uit welk forum dit is, belangrijker is dat er een groepje ontstaat dat elkaar op alle momenten steunt.

Tips met betrekking tot het gebruik van pleisters

Sommigen proberen te stoppen met roken middels pleisters. Nicotinepleisters zijn een hulpmiddel bij het afwennen van rookgewoonten. Deze pleisters plak je op de huid en geven continu een kleine hoeveelheid nicotine af. Hierdoor ontstaan er minder snel ontwenningsverschijnselen.

Bekijk nicotinepleisters

Voor veel mensen is dit een goede ondersteuning. Anderen hebben hier kritiek op, omdat het stoppen juist langer kan duren. Uit onderzoek blijkt dat nicotinepleisters even effectief zijn als een e-sigaret. Het gebruik van e-sigaretten is populair geworden, voornamelijk door de ruime keus in smaken.

Een Engels onderzoek uit 2015 wees uit dat e-sigaretten ongezonder zijn dan het gebruik van nicotinepleister.

Dikker worden na het stoppen

Veel ex-rokers komen aan in gewicht. De schuld wordt soms bij het snoepen gelegd, toch klopt dit niet altijd. Stoppen verhoogt de trek in snoep, dat is een feit. Maar ook mensen die hier niet aan toegeven, komen toch aan in gewicht. Hier is een goede verklaring voor.

Rokers hebben een snellere stofwisseling. Hierdoor wordt energie sneller verbrand. Tijdens het stoppen vertraagt de stofwisseling en komt op een normaal niveau. Wie zijn voedingsgewoonten niet aanpast, krijgt teveel energie binnen. Dit resulteert in gewichtstoename. Stoppen betekent dan ook letten op de voeding en meer bewegen. Het is een aanpassing van de gehele levensstijl.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial