Wat kun je allemaal grillen?

Grillen is een gezonde manier van voedselbereiding. Je gebruikt weinig vet en door de hoge temperatuur gaat er weinig vocht verloren. Wat kun je allemaal grillen? Meer dan je denkt. We nemen je mee naar de contactgrill, grillplaat, ovengrill en nog veel meer.

Grillen in de oven, grillpan of gewone pan

Als je weet wat grillen is, dan weet je ook welke middelen je hiervoor kunt gebruiken. Met grillen schroei je het vlees (of andere producten) onder hoge temperatuur snel dicht. Daarna begint het garen (afhankelijk van het product). Veel moderne ovens of combimagnetrons hebben een grillstand. Ook is er een speciale grilloven. De grillstand heeft een temperatuur vanaf 230 graden Celsius.

Dan is er nog de speciale grillpan. Deze heeft ribbeltjes. Hierdoor krijgen vlees, vis en groenten de bekende streepjes. Kun je grillen in een gewone pan? Dat kan best. Nadeel is dat je die leuke streepjes moet missen.

Bekijk grillpannen

De contactgrill lijkt op een tosti-ijzer. Hoewel je deze ook als grill gebruikt, past niet alles erin. En: grillen kan ook op de barbecue!

Opgelet: grillpan eerste gebruik

Het is belangrijk om een grillpan eerste gebruik eerst goed schoon te maken. Hiervoor gebruik je warm water en wat afwasmiddel. De anti-aanbaklaag mag nooit beschadigen. Daarom gebruik je ook geen schuursponsje of een staalspons. Verwijder gelijk even alle stickers van de pan. Let ook goed op de onderzijde: ook hier zit soms een sticker. Bovenstaande tips gelden niet alleen voor een grillpan eerste gebruik maar ook voor een normale pan bij eerste gebruik.

Heb je een nieuwe grilloven of gewone oven, maak dan eerst de binnenkant met een sopje schoon. Verwarm nog even een bakje water in de oven en hij is klaar voor gebruik. Bij een nieuwe barbecue maak je de grilplaten even schoon.

Wat kun je allemaal grillen?

Je bent klaar om te grillen maar zit een beetje met je handen in het haar: wat kun je allemaal grillen? Wat voor vlees op de bakplaat? Voordat je naar de winkel rent, laten we je zien welk vlees, vis en groenten geschikt zijn voor de grill.

Vlees

Geschikt vlees voor de grill is alles wat snel gaar is en ook niet te dik is. Denk hierbij aan vleessoorten als kipfilet, kalkoenfilet, hamburgers, saté, biefstuk, varkenslapje, entrecote en nog veel meer. Gebruik geen vleessoorten die een zeer lange bereidingstijd nodig hebben. Is het vleesstuk erg dik, snij deze dan overdwars, waardoor het vlees dunner wordt. Dit verkort de grilltijd. Tip: saté op de contactgrill is echt heerlijk!

Vis

Ook vis kun je uitstekend grillen. Welke vissoorten kun je grillen? Dit kan met zalm, schol, forel, tonijn en andere vissoorten. Ook nu geldt weer: hoe dikker de vis, hoe langer de grilltijd.

Groenten

Gooi eens wat gezonde groenten op/ in de grill. De volgende groenten krijgen hier een heerlijke smaak door: courgette, paprika, ui, champignons, tomaat en aubergine. Experimenteer gerust met verschillende groenten. Wist je dat je ook aardappelen kunt grillen? Fruit doe je liever niet: dit wordt er niet echt lekkerder op.

Naar grillplaten (tip)

Grill temperatuur

De grilltemperatuur is erg belangrijk. Het is namelijk de bedoeling dat je vlees of vis zo snel mogelijk dichtschroeit. Daarom vertellen we je meer over de ideale grill temperatuur. Een hoge temperatuur schroeit het veest dicht. Bovendien blijft het vocht in het vlees, wat het juist zo sappig maakt. Een té hoge temperatuur is niet goed: het vlees of de vis verbrandt aan de buitenkant. De binnenkant is dan nog niet gaar.

Veel grilsoorten kunnen een temperatuur van wel 340 graden Celsius bereiken. Dit is eigenlijk veel te hoog. De ideale grilltemperatuur ligt tussen de 150 – 250 graden. Bij een oven of grilloven is dit duidelijk afleesbaar. Bij een (grill)pan of barbecue is dit een stuk lastiger. Gelukkig kun je dit met de hand testen. Houd de hand boven de houtskool of de pan. Moet je de hand na 2 seconden al wegtrekken, dan is de pan of barbecue erg warm. Na 5 tot 6 seconden is deze medium warm. Kan de hand langer dan 10 seconden blijven ‘hangen’, dan is de grillpan of barbecue laag warm.

Op welke temperatuur moeten vlees, vis en groenten grillen?

Alle vleessoorten grill je op hoge temperatuur. Dunne lapjes vlees grill je gedurende 2 tot 3 minuten per kant. Rundvlees kan snel uitdrogen, dus moet minstens één keer worden omgedraaid. Prik nooit in het vlees, dit zorgt ervoor dat sappen gaan lekken. Hierdoor krijg je ook weer droger vlees.

Vis vraagt een andere grill temperatuur. Gebruik een matige temperatuur/ vuur. Gebruik kort hoog vuur om de buitenkant dicht te schroeien. Matig daarna de temperatuur. Hou een grilltijd van 3 tot 6 minuten per kant aan.

Ook kip grill je op matige temperaturen. Zorg dat kip goed gaar is van binnen.

Groenten grill je op lage temperaturen. Houd een grill temperatuur van ongeveer 150 graden aan. Je hoeft groenten vaak niet te keren. Een hele aardappel in schil (al dan niet in aluminiumfolie) vraagt een lange grilltijd. Dit kan tot wel 30 minuten duren.

Gezond grillen

Wat kun je allemaal grillen en is toch gezond? Voor behoud van belangrijke vitamines snij je vlees het liefst klein. Zo hoef je het minder lang te grillen en blijven vitamines in het vlees. Groenten moet je juist niet snijden maar het liefst in zijn geheel grillen. Zo lekken de vitamines niet weg. Je kunt er ook zo dik mogelijke plakken van snijden.

Snij zwarte randjes of korsten altijd weg. Deze bevatten namelijk schadelijke stoffen en moet je dus niet eten. Om niet ziek te worden van te rauwe vlees of vis, zorg je voor een juiste binnentemperatuur. Dit meet je door een vleesthermometer in het vlees/ vis/ kip te steken. Vlees moet minimaal 75 garden. Dit geldt ook voor kip. Rose vlees zoals biefstuk vraagt een temperatuur van minimaal 55 graden. Voor vis hou je 65 graden aan.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com