Wel wifi geen internet: oorzaak en oplossing

Bijgewerkt: 15 maart 2023

Je hebt wel wifi maar geen internet. Dit is een veel voorkomend probleem. Wat je merkt is dat je op je smartphone, laptop of tablet wel wifistreepjes ziet staan. Toch kun je het internet niet op. De oorzaak? Dit kan van alles zijn, van een storing bij de provider tot een niet goed werkende router. Probleem en oplossing besproken: wel wifi geen internet.

Het verschil tussen wifi en internet

Wanneer je wel wifi en geen internet hebt dan moet je het verschil tussen deze twee weten. Wifi gaat over de verbinding tussen de provider en het modem. Je internetverbinding komt bekabeld binnen, gaat de modem in en wordt van daaruit eventueel als draadloos netwerk verder uitgezonden. Dat draadloos netwerk noem je wifi.

Dat is dus het grootste verschil tussen wifi en internet. Voor het opzetten van een draadloos netwerk hebben veel modems een ingebouwde router. De router verdeelt het internetsignaal dus over de verschillende apparaten die op je thuisnetwerk zijn aangesloten.

Naar de beste wifi routers

Wel wifi geen internet? De oorzaken

Wanneer de internetverbinding eruit ligt kun je nog steeds wifi hebben. Je mobiel apparaat maakt dan ondanks het ontbreken van internet toch verbinding met de router. Je ziet dus gewoon twee of drie wifi streepjes bovenin of onderin het scherm van je apparaat staan.

Heb je wel wifi, geen internet? Dan ligt het probleem niet direct bij de router maar bij het modem. Tenzij het om een modem met ingebouwde router gaat. Omdat er verschillende oorzaken voor dit probleem zijn vind je ze hieronder allemaal beschreven.

Storing bij de provider

Een van de meest voorkomende oorzaken van wel wifi maar geen internet hebben is een storing bij de provider. Dit is de aanbieder van het internet. Wat je merkt is dat de wifi het wel doet maar dat je geen gebruik kunt maken van internet. Probeer eens gebruik te maken van het mobiel internet via je databundel (3G/4G/5G). Soms kom je er dan wel op.

Wanneer je voor het mobiel internet gebruik maakt van dezelfde provider als je vaste internetverbinding dan kan het dat je nog steeds niks kunt. Hoe weet je of er een storing bij de provider gaande is? Dat vind je op de website allestoringen.nl maar je kunt ook op de site van de provider zelf kijken. Kun je het internet niet op, probeer dan telefonisch contact op te nemen.

Let op de lampjes op je modem

Een andere methode om te achterhalen of het internet eruit ligt is door naar je modem te kijken. Bij een goede internetverbinding moeten er meerdere lampjes branden of snel knipperen. Kijk in de gebruiksaanwijzing van je modem welke lampjes aan moeten staan.

Overbelasting van het (openbaar) netwerk

Soms raakt het netwerk overbelast. Dit is bijvoorbeeld het geval bij grote gebeurtenissen zoals een overstroming. Overbelasting vindt ook plaats wanneer iedereen tegelijkertijd het internet op wil of iets wil versturen, bijvoorbeeld tijdens de nieuwjaarswisseling of een belangrijk nieuwsitem.

Soms is het netwerk overbelast omdat er sprake is van een klein (openbaar) netwerk. Dit zie je binnen de horeca en het vervoer. De oplossing: gewoon even wachten tot er weer internet is.

Voorwaarden accepteren

Maak je gebruik van een openbaar netwerk? Je kunt dan wel wifi maar geen internet hebben. Je moet eerst de voorwaarden van de aanbieder accepteren. Dit zie je vaak bij netwerken op vakantieparken, scholen, bibliotheken, horeca of treinen. Zodra je de voorwaarden accepteert heb je ook een internetverbinding.

Verouderde modem

Heel soms ligt het probleem in een verouderde modem. Een oud modem kan de huidige internetsnelheid niet meer aan. Het kan ook dat je een verkeerd modem hebt of dat deze geen goede verbinding legt met de router. Heb je wel wifi maar geen internet, kijk dan goed naar de werking van het modem. Je kunt dit door de provider op afstand laten testen.

Van 5 GHz naar 2,4 GHz

Routers maken gebruik van twee frequenties te weten 5 GHz of 2,4 GHz. 5 GHz is aan te raden wanneer je wifi over langere afstand moet hebben. Bijvoorbeeld van het modem naar de achtertuin of de zolder. Het probleem met 5 GHz is dat dit een stuk trager is.

Zie je wel wifi maar heb je geen internet, probeer de router dan in te stellen van 5 GHz naar 2,4 GHz. Deze verbinding heeft een minder grote afstand maar is veel stabieler en sneller. Dat instellen kan je door via je pc of laptop een code in de browserbalk in te voeren. Wat die code is dat krijg je van de provider maar kun je ook alsnog opvragen. Hierna je gebruikersnaam en wachtwoord invoeren en je kunt de frequentie aanpassen.

Je zou eventueel ook gebruik kunnen maken van een wifiversterker. Ideaal wanneer je op meerdere plekken in huis gebruik maakt van wifi.

Bekijk wifi versterkers

Storende apparaten

Heb je nog steeds geen internet? Dan zouden andere apparaten de boosdoener kunnen zijn. Het is belangrijk dat je een modem nooit dicht bij andere apparaten in de buurt plaatst. Het liefst staat de modem vrij in een hoekje zonder omringende muren of andere apparatuur.

Apparatuur dat van invloed is op de werking van je modem of router zijn draadloze microfoons, drones, op afstand bestuurbare auto’s, kerstverlichting, de magnetron of de babyfoon. Je hoeft deze apparaten niet direct de deur uit te doen maar plaats ze niet dicht in de buurt van een modem of router.

Verouderde software

Kijk eens goed naar het scherm van je apparaat. Zie je wel wifi maar kun je geen gebruik maken van het internet, probeer dan eerst opnieuw contact te maken met de router. Dit doe je door de wifiverbinding uit te schakelen en weer opnieuw aan te zetten.

Is het probleem hiermee niet opgelost en helpt bovenstaande ook niet? Dan kan het dat je verouderde software op je apparaat hebt staan. Kijk altijd of er een update beschikbaar is. Het gaat dan sowieso over een besturingsupdate maar ook updates met betrekking tot drivers.

Als laatste kun je nog de laptop, tablet of smartphone terugzetten naar fabrieksinstellingen. Niet altijd de meest geschikte oplossing maar het helpt af en toe.

BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.

Wel wifi geen internet: oorzaak en oplossing
Schuiven naar boven