Ziggo storing met bellen – wat te doen bij telefoonstoring

Bijgewerkt: 15 maart 2023

Soms is er een storing bij Ziggo. Denk niet dat het bij andere providers beter is want ook daar komt het vaker voor dan je denkt. Ervaar je een Ziggo storing met bellen? Het gaat dan om problemen met vast bellen. Hieronder zie je hoe je een storing met vast bellen oplost.

Gigaset AS405 – Duo DECT telefoon
Bekijk de prijs

Alleen vaste telefoon, geen mobiel

Voor de duidelijkheid: Ziggo werkt niet met mobiele abonnementen. Bij deze provider kun je alleen voor vaste telefonie gaan. Wel werkt Ziggo met Vodafone samen. Ben je abonnee bij Ziggo, dan profiteer je bij een Vodafone mobiel abonnement van een hoop voordelen.

Een Ziggo storing met bellen is geen pretje, daarom lees je hieronder hoe je dit probleem zo snel mogelijk oplost.

Naar DECT-telefoons met 2 handsets

1. De werking van het modem controleren

De huistelefoon is bij Ziggo altijd verbonden op het modem (coax). Indien dit via de ‘’ normale’ kabel is, dan gaat het om vaste telefonie van KPN of een andere aanbieder.

Allereerst is het belangrijk om te kijken of het modem goed werkt en verbinding maakt met de provider. Check of de telefoonkabel goed in de Tel-1 poort van het modem zit.

Is dit het geval, kijk dan of je internet hebt. Dit is vrij eenvoudig: surf naar een willekeurige website. Zie je alles op deze website en kun je ook andere websites bezoeken? Dan heb je in ieder geval internet. Wanneer je geen internet hebt, schakel dan het modem uit en wacht 1 minuut seconden. Herstart het modem opnieuw. Het kan tot 7 minuten duren voordat het modem weer in bedrijf is.

Wanneer je nog steeds geen internet hebt is het goed om even op de website van Ziggo te kijken of er sprake is van een (landelijke) storing. Doe dit bijvoorbeeld via de smartphone en het mobiele netwerk. Of bel iemand die dit kan checken.

2. Check de coaxkabel

Is er nergens een storing bekend, kijk dan of de coaxkabel wel goed is aangesloten. De hoofdaansluiting van Ziggo bevindt zich meestal in de meterkast en bij woningen vóór 1970 in de woonkamer. Kijk in dit laatste geval in ieder geval naar de muur aan de straatkant, daar komt de kabel de woning binnen.

De kabel hoort aan de ene kant goed vast te zitten op het modem, dit gebeurt middels schroeven. De andere kant zit met de F-connector op de data aansluiting van de versterker of de verdeler. Controleer of dit op de juiste manier is aangesloten.

Kijk verder of de stekker van het modem nog wel in het stopcontact zit en of hij ook aanstaat. Op de achterkant vind je de aan/uit knop.

3. Het telefoontoestel resetten

Wanneer het modem normaal werkt, kun je het telefoontoestel resetten. Haal hierbij de stekker van het dect basisstation uit het stopcontact. Vervolgens haal je de telefoonkabel uit het basisstation.

Maak het telefoontoestel open en haal de batterij eruit. Tegelijkertijd haal je de stroom van het modem af en schakelt deze na 60 seconden weer in. Wacht ongeveer 5 minuten totdat het modem volledig herstart en in bedrijf is. Doe nu weer de stekker van het basisstation in het stopcontact. Neem de telefoonkabel en steek deze in het basisstation.

Als laatste plaats je de batterij terug in het toestel. Wacht 60 seconden en controleer of je een kiestoon hoort. Is dit hoorbaar, dan werkt alles weer zoals het zou moeten zijn. Hoor je nog steeds geen kiestoon, ga dan door naar de volgende stap.

4. Vervang de telefoonkabel of het telefoontoestel

Een Ziggo storing met bellen kan ook aan de telefoonkabel of het telefoontoestel liggen. Vervang een van deze twee of beiden en kijk of je nu wel een kiestoon hoort.

5. Neem contact op met Ziggo

Heb je nog steeds last van een Ziggo storing met bellen en alles wat hierboven staat geprobeerd? Dan kun je het beste contact opnemen met Ziggo zelf. Deze voeren op afstand een test uit en controleren zo de werking van het modem. Wanneer er sprake is van een landelijke storing op het netwerk dan krijg je dit te horen.

Afhankelijk van het onderliggend probleem wordt het modem op afstand gereset, komt er een monteur langs of krijg je het advies om een andere DECT telefoon uit te proberen of aan te schaffen. Want het probleem kan natuurlijk ook bij de telefoon zelf liggen.

Bekijk DECT telefoons

Is er een landelijke telefoonstoring?

Wanneer het telefoonnetwerk overbelast wordt is er soms sprake van een landelijke telefoonstoring. Dit kwam in het verleden wel vaker voor, toen iedereen tijdens de nieuwjaarswisseling ging bellen. Maar ook bij rampen raakt het netwerk soms overbelast.

Een landelijke telefoonstoring kan ook bij slechts één provider liggen. Zo is er soms sprake van een KPN landelijke storing waarbij alle abonnees problemen ondervinden met telefonie, internet en telefoondiensten. Dit kan natuurlijk ook bij Ziggo gebeuren.

 

BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.

Ziggo storing met bellen – wat te doen bij telefoonstoring
Schuiven naar boven