Beste hardloopschoenen voor de knieën

Met hardlopen werk je aan je conditie en spieropbouw. Helaas kan dit ook slecht zijn voor je knieën. Daarom kies je voor de beste hardloopschoenen voor knieën, deze vangen schokken beter op. In dit artikel: hardloopschoenen kiezen als je slechte knieën hebt. Bijvoorbeeld pijnlijke knieschijven, beginnende artrose of andere klachten.

kerstboom opzetten

Kerstboom opzetten?

Doe het met een kerstboomstandaard

Klappen opvangen

Kijk je naar de anatomie van de mens dan is deze gericht op het langdurig achter elkaar gelopen. Dit was vroeger nodig om prooien te volgen. De mens kan dit op een drafje lang volhouden. Ons lichaam is niet bedoeld om flink te rennen, dit houden we niet lang vol.

Hardlopen is niet slecht voor de gewrichten. Sterker nog: het verstevigt de botten en spieren. Uit onderzoek blijkt dat hardlopers geen verhoogd risico op artrose hebben. Dit geldt wel voor sporten met een hoge draaibelasting.

Toch kan hardlopen van invloed zijn op je knieën. Door een afwijkende stand van de benen of voeten maar ook door zwakte of overbelasting kunnen er allerlei klachten ontstaan. Dit voorkom je door klappen op de knie zo goed mogelijk op te vangen. Hiervoor heb je de beste hardloopschoenen nodig.

Beste hardloopschoenen voor knieën: een goede demping

Kijk je naar de beste hardloopschoenen voor de knieën dan beschikken deze over een zeer goede demping. Dit wil zeggen dat klappen zoveel mogelijk worden opgevangen. De meeste energie verdwijnt dus via de schoen en gaat niet naar de knieën.

Demping is belangrijk omdat de belasting op de knie tijdens het hardlopen tot wel vier keer hoger is dan wanneer je wandelt. Heb je al last van knieklachten dan is het zeker goed om naar goede hardloopschoenen uit te kijken. Maar ook om dit soort klachten voor te blijven.

De hardloopschoenen van het merk Asics staan bekend om hun uitstekende demping. Bovendien hebben deze schoenen een uitstekende pasvorm en een modern design. Verkrijgbaar in verschillende kleuren en maten, zowel voor dames als heren. Ze starten vanaf € 50 maar de betere modellen kosten rond de € 140.

Bekijk Asics hardloopschoenen

De juiste schoenen bij overpronatie

Bij overpronatie zakt de voet naar binnen. Tijdens het lopen wikkelt de voet niet netjes en gelijkmatig af. Meestal zie je overpronatie ook aan de stand van de benen. Wanneer je de voeten enkele centimeters uit elkaar plaatst dan zie je dat de voeten wat naar binnen kantelen. Ook raken de knieën elkaar vaak aan, iets dat niet zou moeten.

Door overpronatie kun je last krijgen dus hielspoor of achillespeesontsteking, ook kan er op de lange duur artrose in de voet of knie ontstaan. Overpronatie verhelp je door het dragen van goede zooltjes. Dat kan gewoon in de hardloopschoenen, maar uiteraard ook in alle normale schoenen.

Naar de speciale zooltjes

Verder ga je voor goede ondersteunende hardloopschoenen. Kies hierbij voor een goed merk en zeker niet hele goedkope modellen. Nadeel van goedkoper hardloopschoenen is dat ze onvoldoende ondersteunen waardoor je voet alsnog naar binnen kantelt.

Nike hardloopschoenen

Mensen met knieklachten willen toch in beweging blijven. Wandelen is goed, maar van hardlopen krijg je een beter gevoel. Bij een blessure of ernstige klachten is het beter om (tijdelijk) wat rustiger aan te doen. Wil je het daarna weer oppakken, kijk dan eens naar Nike hardloopschoenen. Ook dit merk behoort tot de beste hardloopschoenen voor de knieën. Ze bieden namelijk een goede ondersteuning en zorgen voor een juiste afwikkeling van de voet.

Kies dan wel altijd voor de echte hardloopschoenen, bijvoorbeeld de Revolution of de Downshifter. Verkrijgbaar in dames- of herenmodellen. Deze schoenen dempen je passen, ondersteunen goed en beschikken uiteraard over een goede ventilatie. Voor Nike hardloopschoenen ben je vanaf € 55 kwijt, sommige modellen zijn wat duurder.

Bekijk Nike hardloopschoenen

Aan krachttraining doen

Veel klachten kun je voorkomen of verminderen door aan krachttraining te doen. Wanneer de bovenbeenspieren sterker zijn dan hebben je knieën het een stuk minder zwaar. Dit geldt voor iedereen die aan hardlopen, snelwandelen of gewoon wandelen doet. Maar ook voor bergbeklimmers. Verder is krachttraining aan te raden voor mensen met artrose in de heup, knieën of voeten.

Laat je goed informeren met betrekking tot krachttraining. Veel oefeningen kun je thuis uitvoeren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een opstapje of de trap. Je kunt ook met gewichten oefenen. Wil je gemotiveerd blijven, volg dan krachttraining in een sportschool. Hiermee train je niet alleen de beenspieren maar het hele lichaam. Dit is uiteraard goed voor je algemene conditie, flexibiliteit en natuurlijk spierkracht.

Let op: bij lichamelijke klachten is het aan te raden om eerst advies aan een fysiotherapeut te vragen. Dit geldt ook voor hardlopen met slechte knieën.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial