Hoe werkt bol.com (iets kopen)

Bol.com is een van de grootste webshops van Nederland en België. Je vindt hier echt van alles, van kleding tot dierproducten en van babyverzorging tot gereedschap. Hoe werkt bol.com? Zonder account bekijk je de gehele webshop. Wil je iets kopen dan heb je wel een account nodig. Ontdek hoe dit werkt en hoe het met betalen, verzenden en retourneren zit.

Nog 6 dagen

Bol.com heeft het populairste speelgoed op een rij gezet.

Grootste webshop van Nederland

Uit een onderzoek (2021) is gebleken dat bol.com de grootste webshop van Nederland is. Met een omzet van 3,3 miljard euro staat deze webwinkel bovenaan op de lijst. Gevolgd door Coolblue (1,4 miljard) en Albert Heijn (1,2 miljard).

Hoe werkt bol.com? Hier iets bestellen is helemaal niet moeilijk. Wel kun je soms moeite hebben met het vinden van de juiste producten. Daarom vind je hieronder een duidelijke handleiding.

Kopen bij bol.com of een externe verkoper

Wat veel mensen niet weten is dat bol.com een verzamelplaats is van externe verkopers. Daarnaast bestel je producten bij bol zelf, maar het aantal externe verkopers groeit hard. Hierdoor is de kans vrij groot dat je een product bij een externe verkoper aanschaft. Voordeel hiervan is dat je soms goedkopere producten tegenkomt of dat de levertijd korter is. Ook heb je veel meer keuze.

Dit maakt voor jou als consument niet veel verschil. Alles verloopt via bol.com, van het betalen tot de communicatie. Maak je gebruik van de klantenservice, dan moet je contact opnemen met de externe verkoper.

Hoe werkt bol.com? Een account aanmaken

Wil je iets bij bol.com bestellen dan heb je een account nodig. Het is niet mogelijk om iets zonder account te bestellen. In je account staan je belangrijkste gegevens zoals je e-mailadres en verzendadres. Dit is het adres waarnaar de producten worden opgestuurd. Via onderstaande link maak je direct een account aan.

Maak een account bij bol.com aan

Producten zoeken

Zoek je een nieuwe smartphone, kleding, iets voor je huisdier of huishouden? Met duizenden artikelen zit er altijd iets voor jou bij. Producten zoeken is op bol.com vrij makkelijk.

Ten eerste heb je verschillende categorieën. Via de homepage (klik bovenaan op het logo van de webshop) vind je aanbiedingen en categorieën. Wanneer je naar een categorie gaat heb je keuze uit verschillende subcategorieën. Bijvoorbeeld elektronica dat weer onderverdeeld is in telefonie & accessoires, computers & laptops of andere subcategorieën. Elke subcategorie bevat weer verschillende onderdelen. Door alles te volgen kom je uiteindelijk bij de juiste producten uit.

Je kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie, dit is vaak veel makkelijker. Typ in de zoekbalk datgene in wat je nodig hebt. Je ziet direct de meest relevante zoekresultaten.

Selecteren op prijs, beoordeling of populariteit

Benieuwd naar het meest populaire product? Ga naar een (sub)categorie of voer een zoekopdracht in. Bovenaan de zoekresultaten staat een drop-down-menu. Klik of tik hierop en kies voor de optie ‘populariteit’. Je ziet nu welke producten als beste worden verkocht.

Je kunt ook selecteren op hoogste of laagste prijs, beste beoordeling of nieuwste verschijningsdatum. Dit kan je helpen bij het maken van een keuze.

Producten in het winkelwagentje plaatsen

Heb je een goed product gevonden, bekijk dan eerste specificaties en de prijs. Wanneer je van plan bent om dit aan te schaffen plaats je dit heel eenvoudig in je winkelmandje. Je hoeft alleen maar op de knop te drukken en het product verschijnt vanzelf in het mandje. Je winkelmandje wordt aangeduid middels het logo van een winkelkar (rechtsboven).

Producten betalen

Wil je het product definitief bestellen? Klik dan op de optie ‘Bestellen’. Klik je op ‘Verder winkelen’ dan word je weer terug geleid naar de webshop. Je kunt ook je producten definitief bestellen door naar je winkelwagentje te gaan, klik dan op Bestellen.

Controleer of het bezorgadres klopt. Selecteer een bezorgdatum. Kun je hier niet uitkiezen dan geldt er een vaste bezorgdatum. Vervolgens kies je voor een betaalmethode. Je hebt de keuze uit:

  • IDEAL
  • Achteraf betalen
  • Creditcard
  • Bancontant

Alle betaalmethoden zijn veilig. Kies je voor iDEAL dan moet je eerst nog aangeven via welke bank je betaalt. Achteraf betalen houdt in dat je het product eerst ontvangt, hierna betaal je via online bankieren of overschrijving. Betaal je middels creditcard dan moet je eerst een nieuwe creditcard toevoegen.

Bekijk het ruime assortiment van bol.com

De verzendtijd

Bij elk product staat aangegeven wat de verzendtijd is. Wanneer je voor 15:00 uur ‘s middags bestelt krijg je het bijna altijd de volgende dag geleverd (uitgezonderd weekenden en feestdagen). Sommige producten kun je tot 22:00 uur ‘s avonds bestellen, dan krijg je ze op de volgende dag in huis.

Je wordt via e-mail op de hoogte gehouden van de verzendstatus. Soms is avondbezorging of op zondag bezorgen mogelijk, hiervoor worden wel extra kosten in rekening gebracht.

Wist je trouwens dat je over bestellingen vanaf € 20 geen verzendkosten betaalt? Bestel je bij een externe verkoper dan worden over bestellingen onder de € 20 ook geen verzendkosten in rekening gebracht.

Het is ook mogelijk om producten op een postbusadres te laten bezorgen. Dit gaat echter niet wanneer de verpakking zwaarder dan 12 kg weegt of wanneer het om grote huishoudelijke apparaten gaat. Je kunt ook geen producten op een postbusadres laten bezorgen wanneer je deze van een partner (externe verkoper) van bol.com koopt.

Hoe werkt bol.com wanneer je wil retourneren?

Bij online aankopen heb je recht op een wettelijke zichttermijn, deze bedraagt minimaal 14 dagen. Wanneer je iets via bol.com bestelt bedraagt de zichttermijn 30 dagen. Dit betekent dat partners van bol.com zich hier ook aan moeten houden.

Retourneren kan altijd binnen de zichttermijn. Wanneer je iets terug wil sturen doe je dit aan bol.com zelf of bij de partner, dit hangt er dus vanaf bij wie je het gekocht hebt. Iets retour sturen aan bol.com doe je door in je account voor de optie Retour te gaan naar. Start een retour en geef aan wat je terug wil sturen. Moet je iets retour sturen aan een externe verkoper, dan moet je met deze contact opnemen. Soms zit er een retourformulier in de doos, maar vaker moet je even vragen hoe het retour sturen werkt.

Let goed op de retourvoorwaarden. Je kunt geen cadeaubonnen of cadeaukaarten terugsturen en ook geen artikelen die betrekking hebben op de hygiëne of de gezondheidsbescherming. Verder kun je geen digitale artikelen, software abonnementen, bloemen en planten of artikelen op maat terugsturen. Uitzonderingen waarbij je dit soort producten wel mag terugsturen: wanneer het defect is of om een gegronde reden niet aan je verwachtingen voldoet.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial