Wehkamp retour kwijt: oplossing voor dit probleem

Wehkamp is een groot Nederlands postorderbedrijf. Heb je hier iets besteld maar ben je niet tevreden over het artikel? Wehkamp retourneren betekent dat je het artikel terugstuurt en je geld terugkrijgt.

Qlima petroleumkachel

Een van de laatste petroleumkachels. Op = op.

+2800 keer bekeken vandaag

Een mooie oplossing maar wat wanneer je Wehkamp retour kwijtraakt? Krijg je dan nog wel je geld terug? De vraag is wie verantwoordelijk is voor de retourzending: het postorderbedrijf of de klant.

Je retour aanmelden bij Wehkamp

Wil je iets naar Wehkamp retourneren dan is het belangrijk dat je dit op de juiste wijze doet. Hiermee verklein je de kans dat het pakket kwijtraakt of niet op het juiste adres aankomt.

  • Log in op je Wehkamp account
  • Selecteer het artikel dat je terug wil sturen
  • Kies voor het pakket ophalen of afgeven bij een DHL Servicepoint
  • Stop het artikel in de originele verpakking met hierop de barcodesticker

Heb je de originele verpakking niet meer? Stop het artikel dan in een stevige doos of zak en geef dit af bij een DHL Servicepoint. Vermeld dat het pakket naar Wehkamp moet, DHL zorgt voor een verzendlabel.

Tip: bestel bij onze favoriete webshop, duizenden artikelen staan voor je klaar

Bezoek de webshop

Wehkamp retour kwijt: eerst even afwachten

Wanneer je het pakket bij DHL afgeeft (of laat ophalen) krijg je een verzendbewijs. Het is belangrijk om dit bewijs goed te bewaren.

Wehkamp geeft aan dat het tot 10 dagen duurt voordat je retour verwerkt is. Binnen deze periode staat het artikel in je account aangemerkt als ‘retour onderweg’. Zelfs wanneer je via de track & trace code ziet dat Wehkamp de retour ontvangen heeft, blijft deze melding nog even in je account staan. Het is aan te raden om eerst 10 dagen vanaf verzending af te wachten en dan pas de status in je account te controleren.

Het pakket is afgeleverd op het verkeerde adres

Wanneer je gebruik maakt van de originele verpakking zit hier ook het originele verzendlabel op. Dit label dient als retourlabel. Heb je het artikel op een andere manier verpakt en bij DHL afgegeven? Dan is het belangrijk dat je vermeldt dat het naar Wehkamp moet. Heb je zelf een adres op de doos geplakt of aan DHL doorgegeven, dan is dit misschien het verkeerde retouradres.

Het kan dus gebeuren dat het pakket op het verkeerde adres wordt afgeleverd. De ontvanger zou dit artikel retour afzender moeten sturen, met de vermelding ‘onjuist geadresseerd’. Je ontvangt het pakket dan retour. Lukt het DHL niet om de geadresseerde of afzender te achterhalen, dan wordt het pakket na een bepaalde periode vernietigd.

Wie is verantwoordelijk voor de retourzending?

Wanneer je iets in een webshop bestelt (dus ook bij Wehkamp) dan is de winkelier verantwoordelijk voor een juiste verzending. Komt het pakket niet aan dan moet de webshop dit opnieuw versturen. De webshop neemt bij het verzenden van pakketten dus een (financieel) risico.

Wanneer je als klant iets retour stuurt aan Wehkamp dan ben je hier aansprakelijk voor. Volgens de wet is de verzender namelijk verantwoordelijk. Het maakt hierbij niet uit of je bedrijf of consument bent, bij een retourzending draag je de verantwoording voor de juiste verzending.

Het pakket raakt kwijt tijdens de retournering

Om verschillende redenen kan het pakket tijdens het retour zenden kwijtraken. Zo kan het pakket verkeerd bezorgd zijn, op het sorteercentrum vasthangen, verduisterd zijn, beschadigd raken of het is simpelweg kwijt.

Wanneer je online bestelde producten retour stuurt moet je er dus rekening mee houden dat je bij het kwijtraken hiervan zelf aansprakelijk bent. Wehkamp kan bij een kwijtgeraakte retourzending niks voor je doen. Je krijgt je geld niet terug.

De oplossing: aangetekend verzenden

Stuur je een pakket retour met een hoge waarde? Dan is het een idee om het pakket aangetekend retour te zenden. Bij een aangetekende verzending ben je bij beschadiging, verlies of diefstal niet zelf verantwoordelijk. Die verantwoordelijkheid draag je over aan het postbedrijf.

Kwijtgeraakt pakket: start een onderzoek

Heb je iets naar Wehkamp retour gezonden en is het pakket kwijtgeraakt? Het is aan te raden om contact op te nemen met het vervoersbedrijf, in dit geval DHL. Dit is het enige bedrijf dat je kan helpen. Wehkamp kan bij een kwijtgeraakte retourzending niets voor je doen.

Laat een onderzoek door DHL starten. Gemiddeld duurt dit drie weken. In veel gevallen komt het pakket toch nog boven water. Is dit niet het geval? Dan ben je helaas je geld kwijt.

Verkeerd geleverd product terugsturen: wie is verantwoordelijk?

Het komt wel eens voor dat een pakket, verstuurd door een webshop, verkeerd wordt afgeleverd. Stel dat je een pakket van Wehkamp hebt ontvangen en je hebt hier niets besteld. Je besluit om het pakket retour te sturen. Het vreemde aan de wetgeving is dat jij als verzender verantwoordelijk bent voor de retourzending. Zelfs wanneer je niet om dit pakket hebt gevraagd.

Om je tegen risico’s in te dekken kun je het beste contact opnemen met Wehkamp. Spreek af dat je het pakket aangetekend verzendt en dat Wehkamp hiervoor de kosten op zich neemt.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial