Welke sport thuis doen? De 7 leukste ideeën

Of je nu te weinig tijd voor een sportclub hebt of je zit gedwongen thuis: je moet blijven bewegen. Welke sport kun je thuis doen? Er zijn meer dan voldoende mogelijkheden. Vaak heb je niet eens wat extra’s nodig, veel thuissporten kun je namelijk met behulp van je meubilair of accessoires beoefenen. Soms is een kleine investering nodig, maar veel is het niet. Bekijk de 7 leukste sporten die je thuis doet.

1. Hardlopen, gewoon in je woonkamer

Middels hardlopen bevorder je de gezondheid, verminder je de kans op obesitas en diabetes en reken je af met stress. Bovendien wordt er ook nog eens een stukje fitter van. Hardlopen heeft dus best wel wat gezondheidsvoordelen. Helaas wil of kan niet iedereen buiten hardlopen. Geen probleem, want deze sport voer je ook gewoon in je woonkamer uit.

Hoe je dat doet? Mensen met een grote woonkamer rennen van de ene kant naar de andere kant. Wees voorzichtig met de draaiing die je telkens maakt, doet dit niet plotseling en te hard. Een andere optie is hardlopen op de plaats. Dit is in ieder geval beter voor je gewrichten, hoewel dit voor sommigen ook wat saai kan zijn.

Tip: zet een lekker muziekje op of kijk ondertussen je favoriete film of serie. Houd via je smartwatch of sporthorloge bij hoeveel stappen je al hebt gemaakt. Dit kan overigens ook met een eenvoudige stappenteller. 10 minuten hardlopen komt overeen met ongeveer 1600-1708 stappen. Wil je een half uurtje hardlopen, zorg dan dat de teller op ongeveer 50.000 staat.

Bekijk stappentellers (ook smarwatches)

2. Traplopen

Wist je dat traplopen ontzettend goed is voor je spieren, pezen, gewrichten en conditie? Bovendien is het ook nog eens goed voor hart en longen. Een leuke sport voor thuis, de meesten hebben wel een trap. Woon je in een appartement dan zul je misschien gebruik moeten maken van het centrale trappenhuis.

Het is ten eerste belangrijk dat je deze sport beoefent wanneer je stevige schoenen draagt. Dit mogen gewone sportschoenen of wandelschoenen zijn, zolang de zolen maar voldoende grip biedt. Eventueel kun je traplopen ook op blote voeten doen, maar dit is minder comfortabel. Bovendien loop je wat sneller kans op blessures. Doe dit nooit op sokken, de kans op uitglijden is groot.

Met traplopen verbruik je meer energie dan met hardlopen. Dit geldt dan alleen voor het trap oplopen. Het is aan te raden om gedurende een half uur de trap op en af te lopen. Doe dit drie keer per week of wissel af met een van de andere thuissporten.

3. Touwtje springen

Ook touwtjespringen is een sport die je goed thuis kunt doen. Je hebt er alleen maar een springtouw voor nodig. Koop dan wel een kwalitatief springtouw en zeker geen kinderspringtouw. Je hebt ook modellen met een automatische teller, dit is heel erg praktisch.

Naar springtouw met teller

Het voordeel van touwtje springen is dat je hiermee de botdichtheid verbetert. Ook is het goed voor je gewrichten en spieren, maar alleen wanneer je hier geen klachten aan hebt. Deze vorm van sport verbetert ook je conditie. Daarnaast kun je hem als warming-up gebruiken.

Doe drie keer per week aan touwtjespringen. Dit hoeft echt niet lang te duren, 5-10 minuten is meer dan voldoende. Wissel dit af met een van die andere leuke sporten voor thuis.

4. Krachttraining

Je hoeft niet naar de sportschool om je spieren te versterken. Krachttraining kun je namelijk ook goed thuis doen. Denk hierbij aan opdrukken, planken, squats of met gewichten aan de slag gaan. Gebruik eens waterflesjes of pakken suiker, dit heb je altijd wel in huis.

Ben je later toe aan het zwaardere werk? Koop dan halters of dumbells. Doe 2-3 keer per week aan krachttraining. Dit kan in 20 minuten, maar zeker niet langer dan een uur. Het is belangrijk om je lichaam rust te gunnen, daarom mag je krachttraining niet dagelijks doen.

Voer de oefeningen altijd goed uit. Op het internet vind je voldoende voorbeeldfilmpjes of trainingsvideo’s.

5. Dansen en swingen

Een van de leukste sporten die je thuis kunt doen en ook nog eens geschikt voor beginners: dansen. Hiervoor hoef je echt geen professionele danser te zijn. Zet je favoriete muziek op en het volume wat harder. (Houd rekening met de buren). Dans en beweeg op de muziek, net hoe het jou uitkomt.

Het is wel belangrijk dat je voelt dat je hartslag versnelt. Dit merk je door een versnelde ademhaling en je krijgt het warmer. Je hebt overigens ook apps voor je smartphone, PlayStation of Wii die je laten dansen. Bijvoorbeeld Just Dance Now of Dance with us. Zo leer je gelijk wat leuke dansmoves.

6. Yoga

Sommigen zeggen dat yoga geen sport is maar dat is het wel degelijk. Bovendien is het een sport die je op elke leeftijd kunt beoefenen, ook wanneer je last hebt van lichamelijke klachten. Vaak wordt yoga in een klasje gehouden, hierbij voer je instructies van de yogaleraar uit. Maar je kunt yoga ook gewoon thuis uitvoeren.

Kijk eens op YouTube, hier staan heel wat yoga instructievideo’s. Of koop een yogaboek, hier vind je ook verschillende houdingen in. Bedenk dat er geen perfecte yogahouding is, je moet doen waar jij je comfortabel bij voelt. Voor yoga heb je alleen een goede yogamat nodig. Voer deze sport niet op een handdoek of fitnessmatje uit, dat is niet prettig.

Bekijk yoga matten

7. Boksen

Sla je graag even de stress van je af? Boksen verbetert niet alleen je conditie en uithoudingsvermogen, ook is het goed voor je geestelijke gezondheid. Het is niet zomaar dat boksen als therapie wordt ingezet. Ook voor boksen heb je niet veel nodig, alleen bokshandschoenen en een boksbal of bokszak.

Naar boksballen en bokszakken

Wanneer het mogelijk is kun je een of meerdere trainingen in een boksschool volgen. Maar het is ook niet verkeerd om de technieken thuis aan te leren. Ook nu weer vind je leuke en goede instructie video’s op YouTube. In het begin merk je dat het boksen je ontzettend veel energie kost. Naarmate je conditie beter wordt gaat het je steeds makkelijker af. Blijf wel aan je kracht en uithoudingsvermogen werken, maakt de training steeds wat zwaarder.

Shop de leukste producten, bezoek bol.com