Wat is belangrijker: kilometerstand of leeftijd (bouwjaar)

Bijgewerkt: 15 maart 2023

Bij aankoop van een tweedehands auto kijk je naar verschillende zaken. Natuurlijk naar het model en de kleur, want het oog wil ook wat. Maar er is nog veel meer om op te letten. Wat is belangrijker, de kilometerstand of leeftijd van het voertuig? Soms weegt het bouwjaar zwaarder, maar in andere gevallen weer niet. Dat verschilt dus per situatie.

Het aantal gemiddelde kilometers per jaar

Een occasion (tweedehands auto) koop je vooral omdat dit voordeliger is. Zodra een nieuwe auto de garage verlaat verliest hij direct al aan waarde. Dit betekent dat een auto van een week oud al voordeliger is dan wanneer hij nog gloednieuw in de showroom staat.

Hoe ouder de auto, hoe goedkoper hij is. Maar dat geldt niet meer voor (sommige) oldtimers. Bij aankoop van een occasion is het goed om rekening te houden met het gemiddelde aantal kilometers dat we rijden.

Nederlanders rijden gemiddeld 13.000 km per jaar. In België ligt dit gemiddelde op 18.000 km en in Duitsland op 20.000 km.

Bespaar geld en kopen zelf nieuwe autobanden. Dit scheelt enkele tientjes tot meer dan € 100.

Bekijk autobanden

Wat is belangrijker, kilometerstand of leeftijd?

Nu is het natuurlijk de vraag of kilometerstand of leeftijd belangrijker is. Allereerst kijk je naar de leeftijd oftewel het bouwjaar. Je moet voor jezelf uitmaken of je voor een auto van 1 jaar, 3 jaar of misschien wel 10 jaar oud gaat. Hoe jonger de auto, hoe meer je betaalt.

Dan de kilometerstand. Die is bij auto’s van zeven jaar en ouder minder belangrijk. Maar bij jonge auto’s is de kilometerstand misschien wel belangrijker dan de leeftijd. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden.

Auto van drie jaar oud

Je ziet een occasion die drie jaar oud is. Hij heeft 40.000 km op de teller staan, en dat is voor een Nederlandse auto vrij normaal. Dus in dit geval zal de vraagprijs van de garage ook heel reëel zijn.

Maar stel nu dat dit voertuig al 70.000 km heeft gereden. Dit komt overeen met 23.000 km per jaar. Je hebt hierboven kunnen zien dat Nederlanders op een gemiddelde van 13.000 km per jaar zitten. Oftewel: deze auto heeft 76% meer gereden dan gebruikelijk is. De kilometerstand is in dit geval echt belangrijker. Deze auto kun je beter laten staan, of je moet hem wel tegen een spotgoedkope prijs kunnen krijgen.

Heeft de occasion van drie jaar oud slechts 10.000 km op de teller staan? Misschien is hij van een ‘oud vrouwtje’ geweest of was het een boodschappenautootje. Nu is leeftijd oftewel bouwjaar belangrijker. Want mogelijk is een andere auto van drie jaar oud met een ‘standaard’ kilometerstand veel goedkoper.

Kilometerstand belangrijker bij auto’s van 7-12 jaar oud

Occasions van zeven jaar of ouder zijn minder interessant. Vroeger gingen auto’s wel 20 jaar mee, tegenwoordig is hij met 10 jaar al (bijna) afgeschreven. In Luxemburg ligt de gemiddelde autoleeftijd zelfs nog een stuk lager, namelijk op 6,5 jaar. Bij auto’s vanaf zeven jaar oud is vooral de kilometerstand het belangrijkste.

Dit is een acceptabele kilometerstand

Ga je voor een occasion kijken, controleer dan altijd de kilometerstand. Dit doe je door zelf op de teller te kijken. Maar wat is een acceptabele kilometerstand? Hieronder een indicatie wat de auto per leeftijd ongeveer moet hebben gereden.

  • 7 jaar oud: 90.000 – 100.000
  • 8 jaar oud: 100.000 – 110.000
  • 9 jaar oud: 110.000 – 120.000
  • 10 jaar oud: 120.000 – 140.000
  • 11 jaar oud: 140.000 – 160.000
  • 12 jaar oud: 150.000 – 170.000

Occasions van 12 jaar en ouder

Auto’s van 12 jaar en ouder zijn bijna niks meer waard. Zelfs wanneer de kilometerstand onder het gemiddelde ligt dan zijn veel onderdelen aan vervanging toe. Je koopt waarschijnlijk alleen maar één brok ellende. Bij een occasion vanaf 12 jaar speelt leeftijd dus weer een belangrijke rol.

De oldtimer

Ook bij de oldtimer kijk je voornamelijk naar het bouwjaar. Maar dat een auto lang geleden is geproduceerd wil niet zeggen dat het ook om een oldtimer gaat. De definitie van oldtimer ziet er een beetje zo uit:

“Klassieke auto die al decennialang niet meer wordt geproduceerd”

Tip: oldtimer boeken

Is 200.000 km veel voor een auto?

Sommige auto’s hebben 200.000 km gereden. Vroeger was dit ontzettend veel, maar moderne auto’s kunnen dit vaak wel aan. Toch is het even opletten of je wel een auto met zoveel gereden kilometers wil. De motor van een benzineauto is na ongeveer 300.000 km op. Terwijl de motor van een dieselauto ongeveer 400.000 km meegaat.

Koop je een auto die 200.000 km heeft gereden? Rijd je zelf 20.000 km per jaar? Dan is de kans groot dat over vijf jaar de motor vervangen moet worden. Dit is de duurste reparatie aan een auto, en kost al snel enkele duizenden euro’s. Bedenk dus van tevoren hoe lang je met deze auto nog rond wil rijden.

BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.

Wat is belangrijker: kilometerstand of leeftijd (bouwjaar)
Schuiven naar boven