Pakket niet aangekomen, wie is aansprakelijk?

Bijgewerkt: 15 maart 2023

Je bestelt iets bij een webwinkel en krijgt dit thuisgestuurd. Soms komt het voor dat pakketjes niet worden bezorgd. Vaak krijg je van de webshop te horen dat je zelf achter je pakketje aan moet gaan. Als het pakket niet is aangekomen, wie is dan aansprakelijk? Dat de webwinkel zegt dat je zelf onderzoek moet doen, dat klopt niet altijd.

Wie is er verantwoordelijk voor de verzending?

Het begint allereerst met het verzenden van het pakketje. De webwinkel (webshop) is hier verantwoordelijk voor. Die moet ervoor zorgen dat het product goed verpakt wordt. Mocht er tijdens de verzending iets kapot gaan, dan is de webwinkel degene die de schade moet vergoeden. Dus niet het postbedrijf en ook niet de ontvanger.

De webshop moet er ook zorg voor dragen dat de portokosten betaald zijn. Het kan niet de bedoeling zijn dat de ontvanger dit nog moet betalen, tenzij hier afspraken over gemaakt zijn.

Pakket niet aangekomen, wie is aansprakelijk? Koper of verkoper

Het zal je verbazen hoeveel pakketjes jaarlijks niet worden bezorgd. Soms met opzet, maar net zo vaak raken pakketjes kwijt. Waar ze blijven is vaak de vraag. Het kan dat de buurman een pakketje achterhoudt, of dat deze op het verkeerde adres bezorgd wordt.

De ene keer is de verkoper aansprakelijk en de andere keer de koper. Dat hangt namelijk van de situatie af. Hieronder zie je een aantal van die situaties voorbijkomen en wie zijn verantwoording moet nemen.

Bestel online en laat alles netjes thuisbezorgen

Koper geeft het verkeerde adres door

Je vult per ongeluk een verkeerd adres in. Bijvoorbeeld een foute postcode of een verkeerd huisnummer. Hierdoor komt het pakketje op het verkeerde adres aan. Met een beetje geluk stuurt diegene het pakket terug, maar het kan ook dat de ontvanger besluit om het te houden.

Wie is in dit geval aansprakelijk? Antwoord: de koper of consument. Deze heeft tenslotte een verkeerd afleveradres doorgegeven. De verkoper valt niets te verwijten.

De vraag is of de ontvanger verplicht is om verkeerd bezorgde pakketten terug te sturen. Nee, dat is niet direct verplicht. Maar in verband met de privacywetgeving mag het pakketje niet worden opengemaakt. Dit mag pas na een bepaalde wachtperiode, wanneer de rechtmatige eigenaar zich niet meldt.

Buurman houdt het pakketje achter

Postbezorgers werken onder een hoge druk. Ze krijgen betaald per afgeleverd pakketje. Wanneer je niet thuis bent geven ze het pakketje het liefst aan de buren af, zodat ze toch hun geld ontvangen. Niet elke buurman is een goede vriend. Sommigen vinden het leuk om pakketjes te ontvangen en deze zelf te houden.

Is je pakket niet aangekomen? Soms laat de postbezorger weten dat het pakket bij de buren ligt. Je ontvangt dan een kaartje in de brievenbus. Hiermee heb je bewijs dat het pakketje in de straat is afgeleverd.  Zonder dat kaartje is het lastig om te achterhalen waar het pakket is gebleven. Wanneer de buurman zegt dat hij het niet heeft, kun je verder niet veel.

In dit geval is de webwinkel of de webshop verantwoordelijk. De verkoper mag vragen om even langs de buren te gaan. Maar wanneer je dit niet wil of wanneer de buren zeggen het niet te hebben, dan moet de webwinkel het pakket vergoeden. Dit betekent dat deze het aankoopbedrag terug moet betalen. Of een nieuw product sturen, iets dat overigens niet verplicht is. Maar het aankoopbedrag vergoeden is dus wel verplicht.

Je geeft aan dat de buur een geautoriseerde ontvanger is

Soms kun je in de webwinkel aangeven dat het pakketje bij de buren afgeleverd mag worden. Je spreekt dan van een geautoriseerde ontvanger. Wanneer het pakket bij de buren wordt afgegeven en die zeggen dat ze niks hebben ontvangen, dan ontstaat er een ander probleem. De koper is dan verantwoordelijk voor de schade. Oftewel: je bent je geld kwijt.

Hierdoor is het nooit slim om je buren als geautoriseerd ontvangstadres door te geven. Of je moet wel heel goed contact met je buren hebben en ze voor 200% vertrouwen.

Handig: bloemen via post laten bezorgen

Kwijtgeraakt tijdens het verzenden

Tegenwoordig wordt elke pakketje voorzien van een track & trace code. Hiermee is eenvoudig te achterhalen waar het pakket zich bevindt. Het kwijtraken van pakketjes is hiermee een stuk minder geworden. Toch kan dit nog steeds voorkomen. De vraag is wie in dit geval verantwoordelijk is: de verkoper, de koper of juist de pakketdienst?

De verkoper moet contact opnemen met de posterij of de bezorgdienst. Samen moeten ze uitzoeken waar het pakket is gebleven. Hoe vervelend ook, maar uiteindelijk is de verkoper verantwoordelijk.

Dit geld anders wanneer er sprake is van een verzekerde verzending. Hierbij is het pakket tot een bepaald bedrag verzekerd. Mocht het pakket nu tijdens het verzenden kwijtraken dan moet de posterij of bezorgdienst tot het verzekerd bedrag vergoeden.

Pakketbezorger legt het pakket in de voor- of achtertuin of op de oprit

Betaald krijgen per afgeleverd pakketje, dan wil je er natuurlijk van af. Wanneer de ontvanger niet thuis is zal de bezorger het pakketje bij de buren proberen achter te laten. Of anders legt hij/zij het wel in de voortuin, achtertuin, op de oprit, in de kliko of gooit het over het hek heen.

Mag dit? Nee, dit mag niet en is ook niet netjes. Het pakket kan beschadigen, nat regenen, kwijtraken of gestolen worden.

Wanneer het pakket op deze manier niet is aangekomen, wie is er dan verantwoordelijk? Je zou denken dat dit de bezorger is. Maar door de Wet koop op afstand heb je het recht om binnen 14 dagen de koop ongedaan te maken. Dus wanneer het niet bezorgd is, kan je gewoon je geld terugvragen. De verkoper zal uiteindelijk de schade bij het postbedrijf gaan verhalen.

Je hoeft zelf geen onderzoek te doen

Webwinkels zullen de klant vaak aansporen om zelf onderzoek te doen naar het verdwenen pakketje. Onzin, de koper is hier niet verantwoordelijk voor. Wil de webwinkel de schade bij de bezorger verhalen, dan moet deze zelf contact opnemen of onderzoek doen.

Ondertussen kun je de koop ontbinden. Doe dit altijd binnen 14 dagen nadat het pakket bezorgd zou zijn. Want vanaf dan begint de wettelijke bedenktermijn te lopen.

BesteTop5.nl test en beoordeelt producten, diensten en bedrijven. Jouw product/dienst of bedrijf laten beoordelen, of onder de aandacht brengen bij een groot publiek? Neem voor de mogelijkheden contact op.

Pakket niet aangekomen, wie is aansprakelijk?
Schuiven naar boven